След няколко месеца на леко възстановяване, продажбите на нови автомобили в Европа буквално са спрели поради липса на чипове - вече не могат да се мерят дори и с резултатите по време на началото на COVID пандемията от миналата година.
Регистрациите на нови автомобили спаднаха с 19% през август и с 24% през юли спрямо нивата от миналата година, сочат данните на Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA). Общо от началото на годината продажбите са се увеличили едва с 13 процента през първите осем месеца на 2021 г., сравнено с миналата година, когато повечето дилърства не работеха заради пандемията и търговията бе символична.
Данните на ACEA за България леко се различават от европейските най-вече заради малкия ни пазар. За август те сочат понижение от едва 0,7% или 1905 нови регистрации през този август. През миналият продажбите са били 1918. Общо за първите осем месеца на годината у нас са пласирани 17 594 нови леки коли или с 15,7% повече в сравнение със същия период на мината година или 15 206 возила.
Всички автопроизводители се надяваха, че 2021 г. ще бъде година на възстановяване и силен възход, но това не се случва и причината е една и не е продължаващата пандемия. Автомобилното производство се унищожава поради глобалния недостиг на полупроводници. А краят на тази криза с електронните чипове не се вижда.
За това производителите на автомобили дават приоритет на най-печелившите си и скъпи модели, тъй като броят на превозните средства, които могат да произвеждат, е ограничен. Клиенти обаче за тези модификации обаче има все по-малко.
Данните през юли и август са най-лошите през двата месеца от края на икономическата криза в еврозоната през 2013 г. Сред най-големите производители на автомобили европейските продажби спаднаха с 14% миналия месец за VW Group, 29% за Stellantis и 23% за Renault миналия месец. Регистрациите са намалели с 38% за Daimler и с 18% за BMW.
Статистиката сочи също така, че пазарният дял на новите дизелови автомобили в Западна Европа е паднал под 20% през изминалия месец, което се случва за първи път от 20 години насам. За първите осем месеца на годината търсенето към нафтовите нови коли и намаляло от 29% на 23,4%.
През август в Западна ЕВропа са били закупени почти 92 000 по-малко нови дизелови коли или едва 125 300. Понижението от началото на годината е около 175 400 дизелови возила по-малко, а достигнатото продажбено ниво е 1 724 600 бройки.
Коментари (0)
Вашият коментар