"60 години в Народния театър? Може и да са малко повечко. Нямах и 18, когато стъпих там. Заведе ме мама и ми каза: “Сега е време да влезеш!” Ей, сякаш пъпа ми хвърли там. Ръката ми буквално залепна за дръжката”, разказва голямата актриса Мария Стефанова, наричана Кралица на сцената.
“Никога няма да
позволя да се свали
представление
с мое участие
Жива, полумъртва, ставам и играя! Играй, играй, играй. Драго ми е и на мен, и на сърцето. Даже не ми липсва бастунчето. Не ме е страх да си призная, а то ми е опора.... Ние, актьорите, ставаме вярващи само когато ни предстои да излезем на сценета. Тогава имаме ритуали, тогава отправяме поглед към небето и молим за успех, за закрила от висша сила.
Разбира се, че ме е страх от ковид. Играе ми се. Работи ми се. Както казваше майка ми - сърцето си остава младо! Ако не е огледалото, възрастта не личи.
Не крие, че са ѝ предлаги участие в реклами. “Не мога, може и парите да са много, но това не е извинение”, казва примата, която е заставала пред рекламна агенция, но си е тръгвала бързо-бързо обратно.
Признава, че ръката на директора на Народния театър Мариус Донкия я връща на имперската сцена. Той ѝ се обажда навръх рождения ѝ ден (9 октомври - б.а.) и предлага да участва в пиесата на Едуард Олби “Три високи жени”. “Мариус за мен не е само директор, той ми е колега, играли сме заедно. Дори във фантазиите си не съм си представяла, че пак ще съм на сцената”, разказва Стефанова.
Изключително е доволна от младия режисьор Стефан Спасов (той поставя и “Облог, и “Страх от опитомяване” в НТ), с когото работят по пиесата на Олби - нарича го специално момче, изискан и много точен, имал усет за дозировката, за крайните решения и така и двамата не разочаровали Мариус Донкин да я покани отново на сцената. Преди всичко той е артист!
Звезда. Подлудяваше момичетата, макар да има повод да му имам зъб. В пиесата “Садал и Орфей” на Иван Радоев сценографът беше предвидил много врати. Мариус така затръшна една в лицето ми и ме прасна по челото. Но аз не забравих текста и продължих да играя. А един колега ми казва: “Марийче, ти си сега едно еднорогче”. Вече беше почнала да ми излиза цицина”, спомня си тя преживяване от първите стъпки на сцената в Пловдив.
И добавя, че Мариус и като директор се справя добре, макар административният опит да е по-специфичен от актьорския. Вратата му е отворена за всеки, който има творчески или личен проблем, дори... и с Морфов. Не крие, че е стискала палци Донкин да се справи като директор на трупа, в която “звезда говори на звездата”, но той не я е разочаровал.
С тъга си спомня
за съпруга си -
големия
художник Христо
Стефанов,
но не крие, че няма сили да му огранизира изложба - неговите работи са големомащабни. “Беше светла личност. Щеше да му е драго, но как да правим изложба за десетина души по време на пандемия?, пита се тя. Откакто той си е отишъл, нито една негова картина не е излязла от дома ѝ.
“Мечтая да опазим всичко и да го дарим на Пловдив за музей “Христо Стефанов”. У дома всичко, всичко стои, дори масата, на която нарисува последните си картини. Младите хора в Пловдив са много свестни. Абе Пловдив е голяма работа! Когато отида в “Капана”, където кипи културен живот, забравям, че куцукам”, а аз дори не съм пловдивчанка”, разказва плановете си в памет на съпруга си Мария Стефанова.
Има проекти и за нови участия. Но като повечето актриси се бои да не ги урочаса. Но споменава имената на Юрий Дачев и Стефан Спасов. Дано да се реализират!
Сега има мода певци и актьори, които има-няма да са 5-6 години на сцена, да пишат автобиографии, да издават книги със свои мисли, впечатления и начин да успееш в живота. Ако Мария Стефанова на своите достолепни 81 години се реши на това, то няма да бъде книга, а сценарий за бъдещ прекрасен филм. Защото животът не е бил милостив към нея, но и много щедър.
- Мария Стефанова става актриса, преди да завърши ВИТИЗ, въпреки че е приета в института от комисия, ръководена от Георги Стаматов.
- В ресторант “България” се среща с групата на пловдивските художници, сред които е и Христо Стефанов. Стефанова, казва тя, Стефанов, отвръща той и се обръща с победоносен поглед към компанията: “Предопределено е...”
- В Пловдивския театър Мария започва с Ния от “Преспанските камбани”... и не слиза от сцената му 10 години. Най-хубавите в живота ѝ. Нарича ги “моите втори университети”. Освен с Христо Христов работи с режисьорите Пантелей Пантелеев, Крикор Азарян, Любен Гройс и др. Получава роли, за които мечтае всяка актриса.
- На една официална вечеря Джагаров казва на директора на Народния ген. Александър Гетман по адрес на Стефанова: “А бе, Гетмане, докога ще се правите, че не забелязвате тази 24-каратова актриса?”
- След 10 ноември 1989 г. започва голямата “пенсионна реформа” в Народния театър, тогава ръководен от проф. Васил Стефанов. Постепенно ангажиментите се стопяват. Когато Стефанова наближава 55, директорът услужливо ѝ напомня да си подаде документите за пенсия. Тя е 168 лева. “Аз никога не съм напускала театъра, той ме напусна”, казва с тъга Стефанова.
- Следват славно-тъжните 7-8 години в театър “Барбуков”, през които Мария, Славка Славова, Таня Масалитинова, Гец и другите обикалят с микробус страната и играят, без да се щадят, в ледени салони, на мизерни читалищни сцени, в студ и пек.
- И така след 25 години пауза животът ѝ на сцената на Народния театър - нейния храм, започва отначало...
Не е ли сюжет за голям роман или филм? За "Оскар"!
С какво отстъпва на Мерил Стрийп? Дори не питаме. Знаем, че не!
Браво, Мария. Да сте жива и здрава!
Коментари (0)
Вашият коментар