От покрив в Цюрих “ловят” въздух и слънце - правят гориво за кораби и самолети

Инж. Алдо Щайнфелд показа умален модел на революционната система, но за глобалните нужди трябва промишлената инсталация да е на площ 0,5% от Сахара

Учени обявиха, че са изобретили технология, която създава гориво от слънчева светлина и въздух, пише британският “Индипендънт”.

Новата система работи на открито, а не в специализирани лаборатории. Технологията е част от мащабните планове за нови начини за получаване на горива, които да помогнат за намаление на 8-те процента от въглеродните емисии на човечеството, произвеждани от авиацията и корабоплаването.

Едната опция е да бъдат получени вещества, които да работят като керосина и дизела, но да са създадени по синтетичен начин без вода и въглероден диоксид и с използването на енергията на слънцето.

Инженерът Алдо Щайнфелд и колегите му са сглобили работеща версия на системата на покрива на Техническия университет в Цюрих, където са правени изследванията. Тя е съставена от три основни части - апарат, който

улавя въглеродния

диоксид и

водата от въздуха,

устройство, което използва слънчевата енергия, за да превърне тези вещества в смесица от въглероден моноксид и кислород, и още едно устройство, което преобразува този газ в течни въглеводороди или метанол, така че те да бъдат използвани като въглеродно неутрално гориво.

При изгаряне то отделя точно същото количество въглероден диоксид, колкото преди е извлечено от въздуха за неговото производство. При нормално слънчево греене експерименталната инсталация произвежда 32 милилитра метанол за 7 часа.

Ако системата бъде разработена така, че да е достатъчно обемна и мащабна, би могла да задоволи нуждите от далеч по-малко зеления керосин, използван за самолети и кораби. Ще са нужни обаче

огромни

производствени

мощности

Авторите са изчислили, че за да се задоволи глобалното търсене на авиацията, която през 2019 г. е изразходвала 419 млрд. литра керосин, трябва промишлена инсталация от 45 000 кв. км, или колкото 0,5% от пустинята Сахара.

В началото горивото ще е значително по-скъпо от керосина. Затова се налага да се окаже финансова подкрепа за първоначалната инвестиция, както и проектът да бъде подкрепен политически, посочват създателите на системата.

Подробности за изследванията на инженерите са били публикувани в четвъртък в списание “Нейчър”.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Лусил Бол – царицата на комедията, която проправи път за жените в шоубизнеса
Пари Сен Жермен ще плати на Мбапе 55 милиона евро
Ефикасен домашен сироп при кашлица
В България най-младата баба е на 28 години, а най-младата майка – на 11
Защо Виктория Бекъм и Меган Маркъл вече не си говорят

Напишете дума/думи за търсене