Компания с едва 156 продадени електрически коли, но вече на стойност поне 120 милиарда долара (87 милиарда евро), събрани на фондовия пазар за няколко дни. Запознайте се с американската марка електрически автомобили Rivian, новият съперник на Tesla. Въпреки че основателят Робърт Джоузеф (Ар Джей) Скариндж, е точно обратното на Илън Мъск. 38-годишният запален веган е щастливо женен баща на три деца, но също вече е един от най-богатите хора на планетата.
В последните дни Rivian изпълни едва още няколко поръчки за новия си електрически пикап, но компанията отчете 22% скок в акциите си на втория си ден след излизането на борсата. Това направи малкия стартъп, вторият най-скъп автомобилен производител в САЩ след Tesla на Илън Мъск.
Акциите на базираната в Ървайн, Калифорния компания се повишиха с 22,26 долара до 122,99 долара. Това качи пазарната му капитализация до 120,5 милиарда долара, което й позволи да изпревари фирми като General Motors с пазарна капитализация от 89,8 милиарда долара и нейния инвеститор Ford, оценен 78,1 милиарда.
Това се случва въпреки факта, че тези автомобилни гиганти продават милиони коли по целия свят, имат десетки фабрики и стотици хиляди служители. Само Tesla, която също продава много малка част от автомобилите, които GM и Ford успяват да произведат, има по-висока пазарна стойност - 1,07 трилиона долара.
Първоначалното публичното предлагане (IPO) на Rivian е най-голямото в САЩ след листването на Facebook през 2012 г., когато събра около 12 милиарда долара допълнителен капитал.
Интересното е, че покачването на акциите на Rivian съвпадна със спада на акциите на Tesla тази седмица, който започна, след като Мъск каза, че ще продаде 10% от дела си в Tesla. Това решение на ексцентричния милиардер беше частично повлияно от необходимостта от плащане на данък върху ценните книжа.
Компанията планира да използва парите, за да разшири производствения си капацитет и да може да сглобява 1 милион превозни средства годишно до края на това десетилетие.
Продуктите на автомобилния производител засега включват електрическия пикап R1T и един SUV на ток - R1S, който може да се транформира и като куриерска машина за Amazon и други търговски клиенти. От завода в готов вид засега са напуснали само пикапи, като се очаква електрическият кросоувър да дебютира на пазара в началото на следващата година.
На изложението в Лос Анджелис през ноември 2018 г. не бяха обсъждани толкова Mercedes, Porsche, BMW или други луксозни автомобили. Всички говореха за малко известная производител на електрически автомобили Rivian Automotive, базиран в Плимут, Мичиган. След като прекара близо десетилетие в разработване на технологията за електрически автомобили, компанията представи първите си две превозни средства, захранвани от батерии: седемместния кросоувър R1S и пикап R1T.
Създадени за активни хора, приключенските автомобили на Rivian стилистично напомнят на Range Rover - здрави, мощни и удобни. Те са буквално натъпкани с технологични иновации като интернет свързаност и разнообразие от автономни устройства, предназначени за безопасно шофиране.
Първите купувачи пуолучиха версията на пикапа Launch Edition, която е с най-високо ниво на оборудване. Екоколата е с 4 електромотора с мощност 765 к.с. и 1120 Нм въртящ момент, като е способна да ускори от 0 до 100 км/ч за едва 3 секунди. Това е с 0,1 секунди по-бързо от Tesla Cybertruck, който е с 3 електромотора, и още не е дебютирал на пазара.
Launch Edition обаче не е версията с най-голям пробег. Тя е оборудвана с акумулатор с капацитет 135 квт/ч, които осигуряват 480 км. Максималният пробет от 645 км е за модификацията с батерия със 180 квтч, която ще се появи на пазара догодина заедно с базовия R1T. Същите характеристики важат и за втория модел на компанията - викопроходимият кросоувър.
От техническа гледна точка R1T и R1S са много сходни. Те имат едно и също шаси, подобно на скейтборд (тоест всички механични компоненти - батерия, трансмисия, окачване - са поместени в него). От компанията твърдят, че моделите работят отлично, имат около 650 км пробег или почти 120 км повече от всяко друго електрическо превозно средство, което е на пътя. Rivian обещава колите да имат възможностите на истински офроудъри, нещо което Tesla не може да предложи. Базовата цена на пикапа е около 68 000 долара, а кросоувърът ще струва около 72 500.
Романсът на Скариндж с колите започва още от дете, когато помага на съсед да ремонтира Porsche 356 в гаража му в Мелбърн, Флорида. В гимназията той вече е обсебен от идеята да създаде своя собствена марка автомобили. Защищава докторска степен по машинно инженерство в Масачузетския технологичен институт.
Стартирал през 2009 г., малкият тогава стартъп Rivian започва да разработва електрическо спортно купе, което много наподобява Roadster на Tesla, признава Скариндж. "Разбрахме, че не създаваме нещо, от което светът наистина се нуждае и нещо, което е различно от другите продукти на пазара", обяснява 38-годишният американец. Младият предприемач не се отказва след първия провал и се акцентира върху луксозните превозни средства, които стават и за в града, и за висококачествен офроуд.
За да осигури своите електрически мечти, Скариндж събира 450 милиона долара от трима големи инвеститори: базираната в Саудитска Арабия инвестиционна група Abdul Latif Jameel, която има силни връзки с университета в Мичиган, японската Sumitomo (собственик и на българския "Мото-Пфое") и банка от Лондон.
В Rivian работят приблизително 700 души. Работната сила ще се увеличи през следващите две години, защото компанията започва да увеличава производството в завода в Илинойс, който Rivian придоби от Mitsubishi през 2017 г. за 16 милиона долара.
Коментари (0)
Вашият коментар