Фелдфебел Трифон Ковачев водил в небето битки в за България - и срещу англо-американците, и срещу немците

Дори и на снимка, летецът винаги трябва да гледа към небето, казваше Трифон Ковачев.

На ветерана от Сливен не достигнаха месец и 3 дни, за да навърши 100 години
Фелдфебел /старшина/ Трифон Димитров Ковачев от Сливен не дочака своята 100-годишнина, която трябваше да празнува на 1 декември т.г. Нелепа настинка го застигна фатално месец и три дни преди тази дата, съобщиха от Съюза на ветераните от войните в Града на стоте войводи.

Бай Трифон дочака чак на 96 години да бъде признат официално за ветеран от Втората световна война. Връчили му удостоверението на 26 март 2018 г. - деня, в който точно преди 105 години е паднал Одрин под напора на българската войска в Балканската война.
Странната история тогава разказва полковникът от запаса Николай Тодоров, председател на Областната организация на Съюза на ветераните от войните в Сливен. Проблемът се оказал в това, че ветеранът по закон трябвало да е воювал на чужда територия. А като военен летец Трифон Ковачев винаги излитал и кацал в България при изпълнението на всяка бойна заповед, макар да воювал в небето чак над Хърватия и Унгария и да е участвал в Дравската епопея. Но не бил спал в чужбина, както се изразяват военните. Друг проблем се оказал фактът, че в списъците на неговия 6-и изтребителен полк бил записан като Трифон Дим. Ковачев и дълго време че чудели дали презимето му е Димов или Димитров. "За да стане ясна истината, много ни помогнаха от Централния военен архив във Велико Търново", споделя о.з. полковник Тодоров. Открили го по рождената му дата - 1 декември 1921 година.
Със своите без малко 100 преживени години Трифон Ковачев със сигурност бе най-възрастният доскоро жив български военен летец. Запазил бе добрата си форма, за която всички му завиждаха. Дори през май 2018 г. участва в поход по стъпките на Първа българска армия, посети Сърбия и Унгария.

През май 2018 г., почти на 97 години, бай Трифон извървя успешно отново част от пътя на Първа българска армия през Втората световна война.
През май 2018 г., почти на 97 години, бай Трифон извървя успешно отново част от пътя на Първа българска армия през Втората световна война.

"Случи се така, че най-напред като летец на изтребител се бих в небето срещу англо-американците на страната на германците, след това водих въздушни боеве срещу немците в съюз с руснаците. Но винаги бях войник от българската армия", разказа пред "24 часа" ветеранът преди почти 4 години.
Историята му бе почти неизвестна, защото досега дълго време не бе признат за ветеран от войните и не бе имал срещи с медиите. През 2018-а, на 9 май, все пак го бяхя убедили да сложи военната си униформа с ордените и медалите и така бил "разконспириран".
"Роден съм в старозагорското село Дъбово. Като ученик изкарах училище в Казанлък, викахме му механотехникум, но там в началото не ни признаха средно образование. Затова в армията си останах фелдфебел - старшина, и преди, и след 9 септември 1944 година, не ме произведоха подофицер или офицер. Никога не съм членувал в партии. Веруюто ми като войник беше да бъда честен и трудолюбив и може би заради това съм служил без проблеми и при немците, и при руснаците. И в царската армия, и при комунистите", смяташе бай Трифон. Макар и безпартиен, накрая му гласували доверието да лети в щабното звено заедно с командира на полка.
В училището в Казанлък учели за ковачи, шлосери, леяри и стругари едновременно. Тази "разнопосочност" после много му помогнала, когато в казармата трябвало през 1942 г. да изкара школата за военни летци.
Когато го взели войник, Втората световна война била в разгара си. Първо го пратили оръжейник в Карлово, но класният му наставник от Казанлък убедил началника на школата за военни летци в техния град да вземе и обучи момчето при себе си. Трифон вече бил сирак, останал с 2 сестри и по-голям брат.
"Учихме 6 месеца. Започнах на чешки самолети-изтребители "Avia", викахме им "догани". После дойдоха "Чайките", също чешки, летях и на германските "Месершмит". От съветските първо се качих на "Як". Идваха съвсем нови, още с пломбите, финна работа. Горях от желание да бъда в небето, защото не бях страхлив", спомняше си старшината.
С идването на Червената армия във въздуха нищо не се променило кой знае колко, само дето започнали са се обръщат към по-старшите по чин с другарю вместо с господине. Е, поне в началото българите все още били със старите си немски машини и във въздуха понякога се обърквали кой срещу кого воюва, после нашите се превъоръжели със съветските самолети. Но имало една серозна разлика във философията на немската и на съветската армия. Заради загубите си по фронтовете и разбитата икономика на Германия, въздушните сили на немците "Луфтвафе" нямали достатъчно самолети и немските им инструктори им казвали: "Вие може да загинете, но трябва да спасите машините. Самолетите ни не стигат". При руснаците било обратното: самолети много, пилотите не достигат, им доверявали те.
Като летец на изтребители задачата му винаги била да прикрива бомбардировачите и да води бой с изтребителите на противника. Вдигал се е през 1943 и 1944 г. много пъти срещу англо-американските пилоти - и когато летяли над България, за да бомбардират петролните рафинерии в румънския град Плоещ, и за да брани София и други български градове от техните бомби. Не било лесно - съюзниците нахлували с много самолети, съотношението на силите във въздуха обикновено било 5:1 или дори 7:1 в тяхна полза. "На жива смърт отивахме", обобщаваше ветеранът.
Летели в ескадрила по 4 изтребителя. Били разделени по двойки - в началото единият атакува, другият го охранява отзад. След това - обратно. Помежду им имало радиовързка. Вдигал се е до 10 хиляди метра, но задължително с кислородна маска. "Слага се на 4 километра височина. Без нея по-нагоре човек започва да губи разсъдака си, да става весел, както казвахме", не бе забравил пилотът.
Когато анго-американците идвали, паролата била "Кравата наближава границата" и българските летци излитали веднага. Така било е на 20 декември 1943 г., когато загива първият български таран - поручик Димитър Списаревски. Във въздушен бой срещу прииждащите над София английски и американски бомбардировачи неговият "Месершмит" е поразен и разбирайки, че няма да се спаси жив, Списаревски насочва самолета си върху водещия американски бомбардировач, врязва се в него и го разцепва. Американецът се разцепва още във въздуха, самолетът на българския пилот се разбива във височините край Пасарел.
"С него се познавахме, служихме заедно в орляк 3/6 на летище Божурище. Беше по-голям от мен с 5 години, едър мъж. Когато се ръкувахме, ръцете ми винаги се губеха в неговите. Любимото му обръщение към момчетата беше малко нецензурно, но дори и към приятелите си той се обръщаше с "куре". В свободното си време играехме волейбол, шах и табла, спомняше си още Ковачев.
В школата, а и след това, ги учели, че таранът е крайна мярка в авиацията, само за критична ситуация. "Във въздуха си сам, защото летяхме на едноместни самолети. Бяха въоръжени с по 2 картечници и 1 оръдие. Най-сигурното спасение е да си отваряш очита на четири", така смяташе ветеранът, който видял много смърт край себе си през войната.
Разказваше, че веднъж, вече в Първата фаза на Втората световна война, когато българската армия воюва на страната на антихитлеристката коалиция, свалил немски самолет. Но и немски пилот успял да го рани в дясното рамо и се оправил чак след операция в София.
Трифон Ковачев служил най-напред на летището Марино поле край Карлово, после в Божурище и Доброславци.
"При нас, летците, в сила беше 31-ва разкладка за храната. Винаги ни сервираха месо, полагаше ни се и предстартова закуска, ако полетите бяха планирани - пред самолетът готвачът ни носеше нещо замесено от тесто. При германците имаше правило, според което за всеки летателен час получавахме по 200 грама шоколад. Аз моя го събирах в едно чувалче и го носех вкъщи... Но немците бяха по-студени хора, помня, че техните инструктори се хранеха отделно от нас. А и техният самолет "Месершмит" ми изглеждаше тромав. Като стигнеше скорост от 450-500 км в час и започваше да трепери, сякаш ще се разпадне. Руснаците бяха други - сядаха с нас, българските летци, на една маса", това бе друг спомен на ветерана.
Оженил се през лятото на 1945 г., след войната. На сватбената си снимка е с военната униформа, защото брат му не му дал единствения си костюм. Със съпругата си Пенка, която била от Карлово, се познавали по-отрано, но преди 1944-а военните не му позволили двамата да се вземат - момичето било текстилна работничка, т.е. с работнически произход, и се опасявали да не му повлияе зле идеологически.
Сватбената снимка на летеца от 1945 година.
Сватбената снимка на летеца от 1945 година.

По време на службата си дочакал и съветските реактивни самолети, но напуснал армията доброволно през 1956 година. "Скарахме със заместника по политическата част. От 1952 г. служих в Доброславци и живеехме със семействата си в авиоградчето там. Жена ми беше приятелка със съпругата на един от пилотите и тя често идваше у нас. Добре, но ЗКПЧ-то й хвърлил мъжки поглед. Веднъж, когато мъжът й бил в друго поделение на курс, а тя отишла да иска от него по-широка квартира, той й предложил любовта си. Жената отказала, но заместникът решил, че тя си има работа с мен, защото често ни гостуваше. И започна да се заяжда по време на разводите сутрин, като все ме питаше пред строя: "Здравей, Ковачев! Ти мъж за 2 жени ли си?". Първо премълчавах, после му отговорих: "Май ти си за 2 жени, аз не съм". И си тръгнах от армията.
Преди да се пенсионира, Трифон Ковачев се връща към първоначалната си военна специалност - оръжейник. Грижи се като оръжеен техник за оръжието в милицията - първо в Казанлък, после и в Сливен.
Признаваше, че в началото след уволнението си от армията често летял на сън. Какво ти летене, направо сънувал, че хвърчи във въздуха, и то без самолет. В действителността пак се качвал на самолет - негов бивш командир дошъл на работа на тогавашното сливенски летища Бършен и понякога го канел "да направят по едно завойче" във въздуха с учебните самолети. После пътувал с голяма пътническа машина до Германия и Франция - на гости при внуците, които живеят в тези страни.
Почти на 100 години, до последно бай Трифон бе в добро здраве и сам се приживе за градината на вилата си във вилната зона под Карандила край Сливен. "Това го крепи", смятаха колегите му ветерани от Сливен, с които често играеше шах, ходеше дори и на турнири. От 2006 г. беше вдовец. От дългия си семеен живот не успял да разбере само една постъпка на жена си Пенка - преди време тя изгорила личните им албуми със снимки. В огъня изчезнали фотографиите на другарите му от армията, на самолетите. "Май нещо ревнуваше, знам ли", чудеше се бай Трифон. Успял поне да запази сватбената му снимка, за да видим и ние какъв напет летец е бил в старшинската си униформа на млад военен пилот.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Ефикасен домашен сироп при кашлица
В България най-младата баба е на 28 години, а най-младата майка – на 11
Защо Виктория Бекъм и Меган Маркъл вече не си говорят
Селена Гомес за Бени Бланко: Виждам бъдеще в тази връзка
3 зодии, които ще имат голям успех до края на годината

Напишете дума/думи за търсене