Б.Т.Р. представиха новия си албум с концерт на 13 октомври
В лабиринти от изгарящи съдби дано успея да намеря сродните за мен души…
Бриджът на “Пъзел”, дебютното парче от едноименния нов албум на Б.Т.Р., със сигурност не се отнася за членовете на рок бандата. Вече 28 години тя свири в почти непроменен състав, с изключение на оттеглянето на Кирил Божков през 2015 година. Тавата е 13-а за Б.Т.Р. и символично бе представена на 13 октомври в НДК.
“Идеята за албума дойде по време на карантината миналата година. Първите 2 седмици си починахме, след това се оказа, че ни сърбят ръцете, а китаристът ни Славчо Николов има много нови идеи. Когато поотпуснаха мерките, се събрахме и само за 6 месеца бяхме готови”, разказва фронтменът на групата Наско. В албума има и изненада - в парчето “Не за мен” пеят и Кирил Маричков и Валди Тотев от “Щурците”.
“Това е една от групите, с които сме израснали. Те, ФСБ, “Сигнал”, “Диана експрес” ни научиха на стойностна българска музика”, казва вокалистът. Днес името на Б.Т.Р. често е споменавано редом до тези групи.
“Още
преди 15-ина години
чухме за нас
“Динозаврите на
българския рок”
Тогава фразата не ни подхождаше, но мисля, че оставихме следа. Ще ми се да бъдем новите “Щурците” и да имаме тази дълголетност, да свирим и да продължим да издаваме албуми”, казва Наско.
Всъщност именно издаването на албум е причината групата да се събере в познатия формат. През 1993 г. бандата подписва договор с френски продуцент, но е останала без вокал, няма и втори китарист. Тогава Кирил Божков, басистът Иван Калфов и барабанистът Георги Милев се обръщат към Славчо Николов и Наско. Тавата е готова бързо, следва и турне във Франция.
“Там видяхме, че и на малки, и на големи сцени може да се свири рок. Прибрахме се в България и решихме да влезем в клуб. По това време беше само кънтри клубът, одобриха ни и още първата вечер беше фантастично. Тогава разбрахме, че даваме нещо на хората и те много се радват. Не можехме да разберем точно какво е, но видяхме, че ставаме за тая работа”, спомня си Наско.
Заведенията искали от бандата да свири само кавъри. Групата обаче забелязала, че публиката много харесва авторските им парчета и ако не ги изпълнят, ги питат защо. Отличавали се от другите банди с това, че песните им са на български.
Така се стига и до 1995 г., когато Б.Т.Р. са избрани за подгряващи на хевиметъл легендите “Айрън Мейдън”. За зла беда ги представили като “вашите любимци”. “Беше абсолютна глупост, повечето хора не ни познаваха, затова отнесохме мощни освирквания. В края на 18-минутното ни участие обаче хората викаха “още, още”, връща лентата Наско.
В следващите 2 години бандата събира авторските си парчета и издава албума “Б.Т.Р. 97”. След него групата е напусната от Милев и зад палките застава Илиян Диков. На следващата година издават албума “7 балади” и тръгват на лятно турне из страната. В албума е и песента “Спасение”, станала емблематична за групата. Бандата обаче е на пътя и не знае как ще се приеме песента в София.
В края на турнето са поканени на голям концерт в зала 1 на НДК, където участват много групи. Могат да изпълнят 2 песни и решават едната да е “Спасение”. “Спомням си само как си отворих устата и цялото НДК запя с мен. Разплаках се на сцената, буквално. Тогава си казахме, че сме постигнали нещо”, спомня си Наско. И до днес всеки концерт на бандата завършва именно с песента, посветена на зависимостта от дрогата, а вокалите почти изцяло са иззети от публиката.
Групата обаче не се спира и още в следващия албум има нов хит - “Цвете от Луната”.
За клипа на “Добро
момче” пък е
поканен да участва
Христо Мутафчиев
“Тогава той не беше тази звезда, която е днес. Озари видето с усмивката си и се получи страхотен клип”, припомня си Наско. Във видеото участва и Теодора Духовникова.
Б.Т.Р. е имала тежки моменти, казва Наско. “Това обаче ни правеше по-силни. Музиката, сцената, това, че публиката пее с нас, обаче ни помогна да се задържим”, обяснява фронтменът. И дава пример, че дори след напускането на Кирил Божков това не само че не е отслабило групата, а напротив. Започнали да експериментират и освен втора китара добавили и клавир в живите си участия.
Творческият процес в групата пък винаги бил демократичен. “За “Пъзел” например веднага решихме, че това ще е откриващата песен и първият клип от новия албум. Вторият клип “Не за мен” дойде автоматично с оглед участието на Кирил Маричков и Валди Тотев”, обяснява Наско. И посочва, че за днешния меломан е по-трудно да се ориентира, тъй като всичко е на един клик разстояние. “Лошото е, че много агресивно ти подават какво да слушаш. Затова и много хора са станали доста всеядни и слушат и боклуците, и стойностните неща. От тази гледна точка много важно е какво ти дава семейството. Какво са ти показали, дали са ти
показали музика
със стойностен
инструментал
и лирика,
филми”, казва фронтменът. И си спомня как на концерт във Франция на местната група “Триан” видял цяло семейство - баба и дядо с техните деца и внуци.
Подобна публика имаше и на концерта на 13 октомври. “Много е приятно, че няколко поколения слушат Б.Т.Р.”, казва фронтменът. Смята, че с групата имат още какво да дадат на публиката. С всеки албум пред тях обаче има и един проблем. “Трябва да направим място за новите песни, като оставим и най-популярните”, казва Наско. Засега заради пандемията групата е изоставила изявите на сцена. Именно заради заразата бандата представи “Пъзел” при 50% от капацитета на зала 1 на НДК.
В близо 3-часовото шоу освен групата на сцената се появиха и Кирил Маричков и Валди Тотев от “Щурците”, половината членове на “Ахат”, Иван Лечев и други. Групата се надява, че до лятото ситуацията с коронавируса ще се успокои и ще могат да тръгнат на турне. Дотогава планират да издадат и още един клип.
Коментари (0)
Вашият коментар