Приживе той и съпругата му Милка Пейкова искат да дарят ателието му за галерия, отбелязва се неговата 100-годишнина
През 2011 г. излезе мемоарната книга „Дните предишни“ на Милка Пейкова, вярната спътница над 60 години на Георги Ковачев – Гришата. В нея тя бе поместила кратък текст „Размисли“, в който споделяше тревогите за съдбата на техните картини. Тогава още Гришата беше жив, макар и унесен в свой, далечен от реалния свят. (Художникът страдаше от алцхаймер - б.р.)
„…Покой нямам от нерешените проблеми с ателието ни на „Миджур“ и голямото количество картини главно на Гришата. Опитът ни да дарим на държавата ателието за изложбена търговска галерия в Лозенец (не музей), когато съпругът ми можеше да вземе участие с подписа си, остана без последствие…
Единственото ни условие бе галерията да носи името ГРИМИЛ (Съчетание на имената на Гришата и Милка - двамата са автори на едноименен шрифт, наложен в българския печат - б.р.). Искахме да оставим малка следа от извървения наш път за идващите след нас поколения. Посвещаваме дарението на болните от алцхаймер български творци.
Помествам не случайно този текст, защото в него е цялата болка от мисълта, че всичко това, което бе събрано в дома им и в ателието на ул. "Миджур", можеше да се разпилее.
Примерите в тази насока бяха много.
Отидохме заедно и от препълнените с картини помещения и тези по стените, започнахме да отделяме това, което искахме да вземем. В големи пликове и папки отделно бяха класирани по години монотипиите. След това посещение Лаврен още веднъж посети ателието и закупи нови работи. Така години по-късно се роди идеята за отбелязването на 100-годишнината от рождението на Гришата с издаването на каталог и организирането на изложба.
Специално внимание трябва да обърнем на живопистта, която се отличава със своята деликатност, финес и чувствителност, специфично третиране на цвета и линията, с непретрупани композиции, а липсата на присъщата за годините патетика е заменена с атмосфера на деликатност и тишина.
Битието и творчеството на Георги Ковачев, изпълнени с катаклизми, възход и пропадания, са отражение на неговия избор в живота – този на непокорния творец, неравнодушен към ставащото в обществото, минал до 1945 г. през активно участие в РМС и БОНСС, през полицейски арести, през фронта и след това през обвинения в модернистични уклони, отхвърлена изложба и лични житейски драми.
С една дума той бе част от своите връстници, които не приемаха априори официалните постулати, което го обрече на изпитания в живота, на преминаване през бунтарство и реформаторство, през страстна вяра в идеалите и огорчение от дискредитацията им, но въпреки всичко не загуби вярата в живота. Беше самокритичен спрямо себе си и деликатен в отношенията си с другите. Носеше красота – физическа и духовна, излъчваше нравственост и доброта.
През 1972 г. неговата изложба предизвика бурни реакции – от неодобрение и отричане като „неверен път“ (виж редакционната статия „По неверен път“ в Народна култура, 11 ноември 1972), оприличена със „сивия поток“ в литературата, а цикълът му „Нови светове“ фриволни, лишени от замисъл и идея (Александър Бешков, Литературен фронт, 16 ноември 1972) до „атмосферата на художника е наситена с много мъдрост, финес на чувството и едно тънко съприкосновение към проблемите, които са на предела „традиция – съвременност“ (Н. Шмиргела. В: Георги Вътев Ковачев – Гришата, София, 2015, 30-31) и „Бъди горд, че боговете са те избрали да бъдеш сега големият в нашето изкуство“ (Георги Павлов – Павлето)
Част от монотипиите, показани в изложбата от 1972 г. представяме в галерия „Контраст“, както и някои от живописните му работи. Изложба, след която, огорчен от излезлите тогава статии, Гришата бе написал: „Когато бях с отприщени сили, ми отрязаха крилата в полет“.
Макар че следващата изложба в Париж през 1976 г., в която показа част от картините и монотипиите от 1972 г., го окрили с отзивите на френската критика: „Ковачев е земен човек. Земята винаги присъства, мощна, омагьосваща, с нейните опростени маси, енергично оцветени, всичко будейки възвишение, премислено с обич“ (Жан-Мари Дюноа, Монд, 5 юни 1976).
„От него (Г. Ковачев) могат да се видят много свободно изпълнени пейзажи, нарисувани със солиден маниер, по-строги форми и завладяващи цветове. Но аз все пак предпочитам неговите персонажи, където византийската тържественост е придружена от рядко елегантна рисунка и цветност“ (Франк Елгар, „Карфур“, 17 юни 1976).
Представянето на Георги Ковачев – Гришата от галерия „Лоранъ“ в галерия „Контраст“ по повод 100 години рождението се забави около година във връзка с усложнената епидемична ситуация по света и у нас. Радвам се, че успяхме да организираме това събитие, със спасени от разпиляване творби на големия ни художник, който всички наричахме Гришата. Може би така ще успокоим и душата на Милка Пейкова – неговата любима съпруга, която толкова се страхуваше за съдбата на творчеството.
Изложбата може да бъде видяна до 28 януари 2022 в салона на галерия „Контраст“ на ул. „Цар Самуил“ 49 в София, където ще намерите и каталога.
Коментари (0)
Вашият коментар