Надига се страх от технологиите, животът ще е по-хаотичен - променете очакванията си
Локалното е новото глобално, имотът става все по-голяма ценност
Имахме надежда, че през 2022 г. коронавирусът вече няма да доминира толкова силно в живота ни, но за съжаление, омикрон бавно и сигурно я убива. Това, че България имаше шанс да посрещне Коледа без паника от новата, по-заразна мутация, както се случи на много места по-света, само по себе си е добра новина. Даде така необходимата глътка оптимизъм, че нещата вървят към оправяне.
И дори да не се случи скоро, каквито опасения изразяват учените, изучаващи развоя на пандемията, пак успява да разсеe частично тъмните облаци, надвиснали през последните две години от живота ни. А това е изключително важно, тъй като мнозина наблюдатели на глобални тенденции прогнозират, че усещането за хаос и произтичащите от него тревоги ще продължат да са водещи и през 2022 г.
Сред тях е Мариан Залцман, вицепрезидент по глобалните комуникации на тютюневия гигант “Филип Морис Интернешънъл”. Тя се прочува с точните си анализи, след като месеци преди светът да бъде скован от коронавируса, предвижда увеличаване на “бункерния манталитет”, тъй като все повече хора
изпитват нужда
да се скрият
и подготвят за потенциални екзистенциални заплахи. Сега тя предрича рекордни нива на безпокойство през следващата година заради спираловиден хаос и сложност на света, натиск офисите и учебните заведения да извършат драматични промени към хибридна работа и нарастващ страх от нови технологии, които нарушат границите на личното пространство и водят до загуба на работни места. Според нея едни от най-големите тревоги на нашата епоха ще бъдат генната намеса и неравенството – социално и климатично.
За повечето хора животът и светът само ще стават по-сложни и по-хаотични. Така че ще трябва да направим преоценка на своите очаквания, да приемем, че сложността се превръща в норма, и да намерим начин да вкараме точки на спокойствие и яснота, доколкото можем, посочва Мариан Залцман.
За някои може да е достатъчно просто да извършат промени в дома си, особено за тези, избрали да продължат да работят дистанционно през по-голямата част от трудовата си седмица. Мисля, че ще видим използването на много повече тапети поради лекотата, с която собствениците на жилища могат да ги сменят сами в зависимост от своите емоции. Текущите тенденции показват, че се използват все по-ярки шарки, казва Дейвид Стекъл, жилищен експерт на американския сайт за домашни услуги Thumbtack. Според колегата му Фари Уу всички вече много повече осъзнаваме как разположението на мебелите в една стая и нейната естетика влияят върху нашата енергия и продуктивност.
Той съветва на създаването на работно място у дома да се отдели достатъчно пространство и да се инвестират средства, тъй като това повишава мотивацията и допринася за по-голяма концентрация и продуктивност.
Други обаче ще трябва да направят много по-съществени промени, за да се впишат в свръхтехнологичния свят, в който пандемията принудително бързо ни потопи. Да сменят работа, да започнат да учат на стари години с ясното съзнание, че вече така ще е до края на трудовия им път. Световният икономически форум прогнозира, че през 2022 г. ще се появят най-малко десет нови професии и всички те ще са свързани с изпозването на високи технологии. Сред тях са различни специалисти по изкуствен интелект, по дигитална трансформация, софтуер и анализ на данни. С масовото навлизане на компютри в трудовия процес
ще изчезне обаче
необходимостта от експерти
по счетоводство,
по оформяне на заплати, общуване с клиенти, пощальони и секретарска работа. В анализа си организацията посочва, че трябва да спре разделянето на професионалния път на академичен период и кариера и хората да превърнат обучението в своя цел през целия живот, тъй като това ще им носи по-добри перспективи. То от своя страна също трябва да промени фокуса си, като училищата се насочат към усъвършенстване на умения като критично мислене, решаване на проблеми, управление на процеси и креативност. Учениците да имат по-голяма независимост в ученето, като разчитат на повече източници на информация, които предоставят цифровите платформи, а преподавателите да имат по-скоро консултираща роля.
Само така те ще могат да бъдат готови за бъдещия си живот, който се очертава да бъде доминиран от онлайн общуване и изкуствен интелект. Вече дори в България сме свикнали да чуваме как някой си е купил робот, за да му чисти дома, но след като наскоро “Амазон” пусна своя домашен помощник “Астро”, нещата изглеждат предопределени по отношение на агресивното навлизане на технологии в начина на живот.
Това е първият мултифункционален робот, който освен да чисти, надзирава деца и домашни любимци чрез поредица от камери. Може да действа и като охрана на къщата, тъй като разпознава дали чужд човек е влязъл в нея и алармира.
Ако е успешен, със сигурност и други производители ще се насочат към подобни домашни роботи, тъй като вече съществуват разработки за надзираване на възрастни хора или пък помощ при подготовка на домашна работа на ученици, пише сп. “Форбс”.
Американското списание също прогнозира, че несигурността ще бъде водещ елемент през 2022 г., особено по отношение на финансите, и съветва хората да инвестират предпазливо и в различни инсртументи, а не да слагат всичките си яйца в една кошница. Инфлацията ще продължи да бъде ключов проблем и през новата година, казва американският инвестиционен съветник Брайън Стивърс. Увеличаването ѝ вероятно ще увеличи натиска върху имотния пазар, тъй като все повече хора смятат, че той е добра алтернатива за предпазване от обезценка на спестяванията им, които държат в банка. Това ще доведе до допълнително поскъпване на жилищата, а това не е добра новина за младите хора, опитващи се да се качат на кредитната стълбица за първи дом.
Ако има някакво успокоение за тях в прогнозите за 2022 г., то е, че любимите им социални мрежи ще стават все по-полезни в предлагането на информация, канали за общуване и пазаруване. Очакванията са да предоставят и все по-интимни преживявания, като световните инфлуенсъри
бъдат изместени от
местни заменитости,
усещащи по-добре настроенията и желанията на общността. Затова експертите по дигитален маркетинг съветват фирмите да не плащат повече на онлайн звезди, а да инвестират в популярни личности от различни сфери, които биха искали да представят продуктите им в интернет, да разработят активна връзка за общуване с клиентите си чрез чат и да премахнат всякакви догадки от сайтовете си. Клиентите вече не са готови да чакат с дни и часове да получат отговор. Искат незабавно това, което търсят, дори да е посред нощ. Всъщност 82% от тях очакват веднага отговор на питането си и ако не го получат, бързо се отказват и се насочват към конкуренцията, обяснява експертът по дигитален маркетинг Петър Рослер.
Традиционните медии също ще трябва да засилят присъствието си в социалните мрежи, ако искат съдържанието им да достига до повече потребители, тъй като се оказва, че по време на пандемията те са се превърнали в основен източник на информация за много хора. А и не се очаква промяна в тази тенденция, особено след гръмките обещания на социалните медии за повече онлайн преживявания, по-детайлно фокусиране на информацията, от която е възможно да се интересува потребителят и по-малко пряка реклама.
Локалното е новото глобално и това е тенденция, която започна още преди коронавируса, но пандемията добави в нея нов елемент. Интернет създаде много възможности за връзка с целия свят – можем да работим от домовете си, да се срещаме с роднини в зуум и да стриймваме филми и сериали. Някои от нас започнаха да помагат на съседи, които преди локдауна дори не познаваха. Рано или късно светът ще създаде някаква нова нормалност. Хората ще си върнат желанието да излизат от границите на познатата среда и отново да пътуват. Но с растящите цени на горивата, тревогите за климатичните промени и ефекта от пандемията хиперлокалният начин на живот става все по-привлекателен, прогнозира Мариан Залцман, обявена за един от най-влиятелните трендспотъри в света.
Коментари (0)
Вашият коментар