Изложба на “червено” изкуство от Куба, Виетнам,
Русия, Полша
Двадесет и девет произведения от чуждестранния раздел на колекцията на Националната галерия представят художници от различни държави, които в една или друга степен, по един или друг начин имат отношение към идеологията на социализма през втората половина на ХХ век. Тя се нарича “Състояния на идеологията” и ще може да се разгледа в Музея на изкуството от периода на соца.
С малки изключения събирането на тези творби започва в началото на 70-те, като в най-голямата си част те са придобити чрез откупки от Международната изложба на реалистичната живопис в София.
Първото издание
на този
художествен
форум е
през 1973 г.
и се провежда през три години до края на 1980-те. В него участват предимно художници от бившия социалистически лагер, както и автори от Великобритания, Франция, Италия, Белгия, Западен Берлин, Швеция, Дания, Аржентина, Бразилия, Япония и др.
Кубинското изкуство след революцията от 1959 г. придобива своеобразни черти, като съчетава древни местни традиции, някои от принципите на художествените течения на ХХ век и идеологическите парадигми на марксистките идеи.
Много интересен корпус представлява малката колекция от виетнамска лакова живопис – технология с хилядолетни традиции, която след победата на социализма във Виетнам се превръща в пропаганден инструмент. В тези едновременно живописно-изящни и носещи чертите на неподправен примитивизъм творби можем да видим жанрови сцени на труд и ритуали, както и батални сцени от войната във Виетнам.
изкуството,
битуващо под общия
знаменател на
идеологическата
доктрина,
но също така да предложи съвременна перспектива към периода.
Опорните точки на такава концепция са в националните особености на отделните художествени школи, както и в присъствието на тематично-сюжетни интерпретации, разкриващи по-малко известните, дори ежедневнобитийни лица на това изкуство.
Коментари (0)
Вашият коментар