Греди Асса нарисува три от картините си първо с четка, после и с думи

Греди Асса сред картините в галерията

Най-новата му изложба "През годините" е събрала негови произведения от три дълги периода

Много често картините се забравят. А може би просто хората не са успели да ги видят. Затова направих една малка селекция, без да изкарвам най-големите си платна. Това е по-скоро разходка.

Думите са на проф. Греди Асса, а разходката е сред негови картини от три дълги периода. Някои са от края на 80-те и началото на 90-те години на миналия век, други са рисувани през 2000-2010 г., последните са от 2020-а насам. Събрал ги в изложбата “През годините”, с нея той посреща рождения си ден днес. Впрочем идеята за тази изложба тръгва пак от една негова картина, наречена “Разходка във Версай” и рисувана преди 20 години. (Виж каретата, в които той разказва с думи три свои картини.)

Леко нетипично, но чисто профилактично е откриването на изложбата, което е в два поредни дни - на 28 и 29 януари. “Това е най-интелигентният начин да видя моите приятели и близки”, казва Асса. Още повече че навръх рождения му ден винаги идвали над 120 души, все лични другари.

Сега от перспективата на годините гостите му ще видят как в съвременните картини на Асса почти не присъства разказвателният момент, типичен за предишните му периоди. “Картините ми вече имат по-малко, а всъщност казват повече.”

Преди да е посегнал към следващото бяло платно, художникът знае, че и то ще е с по-малко изображения, но по-натоварени със смисъл. Предстои му да нарисува онези неща, които за 2-3 месеца са го отделили от ателието, и иска да го направи с повече внушение. Внушението вече е по-важно, отколкото показването на занаята. Духовното или вътрешното съзряване на картината изчезва, когато занаятът е толкова много, че не ти дава възможност да проникнеш в нея, казва професорът.

Когато рисува, той винаги има няколко опорни точки. Невинаги му се получават, но за него все по-важно става усилието, отколкото целта и успехът. Може и от възрастта ми да е, но усилието да направиш още малко и още малко е това, което ме държи в кондиция, обяснява той.

Има и още нещо обаче и това е една тиха и без острота конкуренция не с останалите майстори на четката, а със собствената му дъщеря - Ина Асса. Тя отдавна е име, главен дизайнер е на БНТ, а напоследък става все по-известна с копринените шалове, изрисувани с картини. Някои от тях са следствие на нейни изображения в по-абстрактни варианти, други са от картини на баща ѝ, но тя вече създава и собствени обекти и визии, казва Греди Асса.

Тя рисува, аз рисувам и това е, откакто се помня. Тя напредва, постоянно иска да се променя и го прави, и мисля, че за един млад човек това е чудесно, че има любопитството за следващия ден, обяснява той.

Ина Асса също ще е част от изложбата. Направила е нова серия шалове, а баща ѝ се вълнува да ги види, защото “тя невинаги ми показва всичко, което прави, както и аз на нея”. Изложбата на баща и дъщеря е уютно разположена в галерия “Нирвана” от 28 януари до 14 февруари. Картините са в една от най-хубавите къщи в София (ул. “Ангел Кънчев” 17), която в момента се ремонтира. Като я видиш, ти се иска да я реставрираш, казва проф. Греди Асса.

“Разходка във Версай”

"Разходка във Версай" на Греди Асса
"Разходка във Версай" на Греди Асса

Тази изложба дойде от картината, която се казва “Разходка във Версай”. Когато я рисувах, а и когато бях във Версай, толкова исках Кайлъка в Плевен да изглежда като Версай. Може би, като остарява, човек се връща по този начин към своите корени. Кайлъка дава възможност да имаш такива варианти, такъв лабиринт, в който езера, скулптури, светлина - всичко това да се превръща в неописуемо въображение. Все пак детството е точно такова - въображение, някаква интуиция и носталгия, мечтаност, романтизъм. А във Версай това го има. Езерото се обръща като огледало, ти се оглеждаш, живееш в една съвсем различна среда.

Защо Версай? Не показах тази картина във френската си изложба, защото исках по-дълго да бъде в ателието. (На 21 октомври 2020 г. Греди Асса открива изложба със 70 платна, рисувани във Франция и посветени на френски, български и австрийски лекари, които му помагат да се справи със сериозна болест - б.а.) Свързвам Версай с Луи XIV, неговите разходки, остроумия, поезия, литературни дебати, рефлекса на ума. А и повечето хора не знаят, че първата усмивка е била точно там, дотогава хората не са се усмихвали. Това е страшно важно за мен. Казвам го, защото усмивката ти дава възможност да прескочиш, да преминеш през препятствие, да се усмихнеш на всичко.

В “Разходка във Версай” има една женска фигура, която се движи. Над нея една трева се развява съвсем неочаквано на един горен план. Но по-важното е, че жената носи огледало. То е по-скоро за красотата, но и символ на това, че може да погледнеш и напред, и назад. Огледалото, както и самата тема на изложбата е “През годините”.

Тази картина е отпреди 20 години, от 2000 година. След това имах много пътувания до Франция. Може би това ме накара постоянно да отивам и да се връщам в тези необятни пространства.

Не мога да си помисля, че паркът “Заимов” или Борисовата градина може да са като Версай, но би трябвало човек да мечтае да станат такива. Много е необходимо да има място, в което да може да седнеш на някоя пейка, да почетеш стихове, да се разходиш, да бъдеш с близък човек - това са много важни, съществени неща, които сега в пандемията оценяваме.

“Самсон и Далила”

"Самсон и Далила" на Греди Асса
"Самсон и Далила" на Греди Асса

Да не забравяме Стария завет, затова и другата картина, за която ще говоря, е за Самсон и Далила. В единия край има голо женско тяло (Далила), което влиза в самия фон. Самсон е като разпятие, неговите коси не са нарисувани по начин, по който са се рисували през XVII-XVIII в., а са черти от XXI в.

Много би ми се искало картината да изглежда като съвременен прочит и да показва отношение към конкретната история. Платното изразява състояния, когато си слаб и когато си силен. Важно е, когато си слаб, отново да отиваш към това, което си бил. И това може не само да те съхрани, но и да те изведе в друго състояние на духа.

Отдолу има едно огромно цвете, което е като стрела - това е острието, което пробожда.

Когато гледах картината на Рембранд за Самсон и Далила, останах изумен от техниките, които е използвал, и начина, по който е рисувал. Моята, разбира се, няма нищо общо с нея. Тази е по-поетична и аз съм верен на това, че посетителите, зрителите не трябва да се натъжават. Това е част от живота - слаб, силен, слаб, силен. Тази кардиограма постоянно върви във времето и пространството и затова картината е по-оптимистична. Точно такова нещо ни трябва в момента.

Пейзажите

Един от пейзажите на Греди Асса
Един от пейзажите на Греди Асса

Дървета, от които гледаш една друга планина - това е един от пейзажите. Тези дървета са на преден план и са свидетели на много неща сами по себе си. Има и една лодка. Опитал съм се да направя сърцевината на лодката, защото лодкарят може да те заведе на много далечни места.

Пейзажите в изложбата са от Родопите, от връх Снежанка, Пирин планина, всичко това, което винаги ме е вдъхновявало - планината като духовно изкачване. Може да е атавистично - когато видиш връх, искаш да се качиш на него. Аз го правя с въображението си, когато съм в ателието.

Една от картините на Греди Асса в изложбата
Една от картините на Греди Асса в изложбата
Картина на Греди Асса в изложбата "През годините"
Картина на Греди Асса в изложбата "През годините"

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене