Хватки да се хвалите, без да се излагате

Снимка Пиксабей

И силно надценявани клишета, които ще подразнят шефа и колегите

Ако не вярвате, че е много по-лесно да се самонаругаете, отколкото да се самопохвалите, помислете. Колко често си казвате на ум "Ама че съм глупак/чка" и колко често "Аз съм гений"? Вероятно много по-лесно ви идва да се упрекнете, отколкото да се самонаградите с добра дума.

Така е с повечето хора. Не защото поводите да се ругаете са повече от поводите да се хвалите. Действа някаква вградена скромност, пък и наложена от възпитанието и обществото, която пречи да изпитвате самодоволство. Но когато не може да похвалите себе си на себе си дори на ум, още по-трудно е да се саморекламирате на глас пред другите, колкото и способни професионалистите сте.

Ето от това трябва да започнете, за да се научите умно да се "продавате" и да растете в кариерата - да се самопоздравявате на ум или даже на глас насаме. Следващата стъпка е да овладеете изкуството за самореклама пред околните. Впрочем думата

"самореклама" може би ви звучи отблъскващо.

Но това ще рече, да се представяте в най-добрата си светлина, да изтъквате качествата и постиженията си, да си създавате репутация на успешен човек. и наистина е тънко умение: не бива да се хвалите - дразни, но и не бива да скромничите - тогава трудно ви забелязват.

Естествено, че е нужна здрава работа, придобиване на нови знания и умения, за да издигнете вашата кариера до следващото ниво. Иначе няма да има с какво да си правите убедителна реклама. Нали вашият шеф и колегите ви познават. Не са наивници, които можете да залъгвате.
Но според специалистите има и едни такива лоши навици, с които сами създавате пречки да ви оценяват по-високо. Като ги идентифицирате и отстраните, ще успеете да се "продавате" по-добре.
Спрете да скромничите, дайте адекватна представа на другите за вашите умения. На скромността се гледа като на добродетел. Но

когато скромността е прекалена, тя ви саботира.

За да бъдете по-уверени в себе си, което кара и другите да мислят, че винаги знаете какво правите, помислете в какво сте добри и защо сте подходящи за тази работа. Припомнете си кой е най-големият ви професионален успех, с какво сте допринесли за просперитета на компанията. Като си отговорите на тези въпроси, ще разберете, че няма защо да скромничите.

Вторият съвет е никога да не използвате думи, които ограничават вашия потенциал. Думите имат голяма сила, могат да повлияят на мисленето и самоувереността ви. Така ви насочват към успех или към провал.

Освен това думите, които казвате, изпращат директен сигнал до мозъка на събеседника за вашите способности и умения. "Не мога" отнема от вас контрола върху ситуацията, омаловажава вашите способности, прави ви изключително лоша реклама. По-добре кажете "Ще имам нужда от помощ" или от каквото друго имате нужда, за да свършите работата. Фразата обикновено не е свързана с вашите реални способности, а с това, че не разполагате с подходящи ресурси в момента. Може да означава и че не искате да направите нещо. Но и в двата случая тя вреди на репутацията ви.

Мнозина я заменят с "Ще опитам". Но тази фраза включва в себе си шанс за неуспех. С предпазливост не си правите добра реклама. Когато подбирате уверено думите си, хората ви приемат за по-надеждни и по-компетентни.

"Не си губете времето в безсмислени общи приказки с колегите си - съветва Шарън Джоунс, автор на книга за успешни стратегии в кариерата. - Насочвайте разговорите в посока, която ще остави добро впечатление за вас у събеседниците ви." Бъдете в крак с последните новини от света и от вашата индустрия, за да включите тези теми в разговорите си. Създаването на представата, че сте начетени хора, ще ви е само от полза.

Важно е да разберете, че можете да си

управлявате репутацията, контролирайки споделяната информация.

Винаги мислете какво казвате за себе си на останалите. Не бива да се самоподценявате. Но и не трябва да ги заливате с информация, която ви представя добре. Казвайте само необходимото и впечатляващото.

"Намалете нарцисизма в разговора. Не се изкушавайте да споделяте голям брой впечатляващи неща за себе си. Това, което винаги трябва да имате наум, е как карате другия да се чувства", препоръчва Валери Уайт, психолог и бизнес консултант. А той няма да се чувства добре, ако смята, че има срещу себе си самохвалко.

"Ако не харесвате идеята да се рекламирате, променете гледната си точка. Гледайте на този процес като на изграждането на ваша лична марка, от която до голяма степен ще зависи успеха ви в кариерата", пише Шарън Джоунс.
Една от хватките, които специалистите горещо препоръчват, е

да използвате умно комплименти,

защото събеседниците вероятно ще ви отговорят със същото. Хората обичат да ги ласкаят. Акцентирайте на съвещание върху постиженията на колега и той ще се почувства задължен да изтъкне вашите. Това е най-добрият начин за реклама пред шефа.

За да можете да си правите реклама, хората около вас трябва да ви харесват. Затова винаги поправяте лошо впечатление, ако се случи да оставите.

Да речем, в напрегната ситуация сте отговорили нелюбезно на колега. Щом си дадете сметка за това, веднага кажете, като проявите чувство за хумор: "Разбрах, че си срещнал злия ми близнак преди малко. Беше изнервен. Извинявам се от негово име". Колегата ви ще приеме шегата и извинението, дори да се е обидил. Но ако не поправите бързо лошото впечатление, никога няма да се радвате на добра репутация.

Креативност трябва

Експертите казват, че като решат да се саморекламират, хората често не проявяват никакво творчество, а затъват в клишета, които се смятат, че се харесват.

"Избягвайте клишетата, те намаляват значително шанса ви да получите желаното", препоръчва Том Гимбъл, директор на голяма американска агенция за набиране на персонал.

В неговата класация на твърденията, които развалят впечатлението, "Аз съм работохолик" е на едно от челните места. Това самоопределение се очаква да направи добро впечатление на всеки шеф. Но на него не му трябват хора, които работят неуморно, а които работят ефективно. Намират начин да си свършат задачите качествено в рамките на нормалното работно време. И дори измислят начин да ги свършат по-бързо, отколкото мениджърът е смятал, че могат, когато ги е възлагал.

"Посочете нещо по-конкретно, за да се похвалите. "Упорит съм и преследвам целите си, докато ги постигна" звучи по-добре", съветва Гимбъл.

Според него "Аз съм истински екипен играч" също не е удар в десетката на успешната самореклама. Да, служителите трябва да могат да се впишат в колектив и да си сътрудничат. Но шефът ще бъде по-доволен да чуе "Аз ще работя здраво и ще постигна повече от всеки друг член на този екип. Ще продължа да се уча и ще се развия по-бързо от моите колеги". Цел за всеки началник е да стимулира здравословната конкуренция сред подчинените си. А и като кажете нещо подобно за себе си, демонстрирате абмиции. Те пък са първа крачка към успеха, затова са отлична самореклама.

Гимбъл развенчава и гордото твърдение "Аз не просто изпълнявам задълженията си, аз винаги ги преизпълнявам". Шефът ще си помисли, че сте поредният посредствен служител, който има нереалистична представа за собствените си възможности и постижения.

И "Успявам да постигна баланс между професионалния и личния живот" не се смята за фраза, която успешно ви продава. По-полезно е да казвате, че умеете да определяте приоритетите във всеки момент. Когато се налага, можете да работите до късно, а друг път да отделите повече свободно време, което да прекарате със семейството си.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене