Автомобилите никога не са били толкова безопасни. Броят на загиналите по пътищата и на тежко ранените при катастрофи непрекъснато намалява. Предпазните колани и въздушните възглавници играят решаваща роля в това, но експертите по безопасността не искат да спрат дотук. Те продължават да изследват и експериментират.
Германската обществена организация на автомоболистите ADAC установи подценяван досега риск: хората с наднормено тегло, много високите и възрастните, са по-малко защитени в колите при катастрофа. Стандартните краш тестове обикновено използват манекен, наречен Hybrid III 50e. Той имитира мъж с ръст 1,75 м и тегло 78 кг.
Числото 50 означава половината, тоест 50% от мъжете са по-ниски или по-високи, по-тежки или по-леки от този манекен. Това означава, че стандартните тестове обхващат само половината от мъжкото население.
Експертът по злополуки Фолкер Санднер от Техническия център на ADAC в Ландсберг изследва проблемните целеви групи с обширни краш тестове. В допълнение към стандартния манекен са използвани специални манекени: висок мъж (1,91 м, 99 кг), възрастна жена (1,61 м, 73 кг), слаба жена (1,51 м, 48 кг) и дебел мъж (1,88 м, 125 кг). Ако обикновен манекен струва 200 000 евро, за всеки специален е платено 1 милион евро.
„По-възрастната жена е прототип, върху който специално работихме“, обяснява Санднер. „Заслужаваше си, защото уникалните краш тестове дадоха ценна информация за опасността за определени групи хора. Доказано е, че при челен сблъсък със скорост 50 км/ч, най-често срещаният в практиката, хората с наднормено тегло получават повече наранявания - например в корема."
Санднер е още по-загрижен за рисковете за възрастните хора. „Анализът на базата данни за произшествията показва, че тази група е с изключително висок риск. Причината за това е по-ниската костна плътност и по-малко мускулна маса. И двата показателя намаляват с възрастта." Сериозните наранявания на гръдния кош са характерните в тази група.
Коментари (0)
Вашият коментар