Всички нови автомобили се произвеждат с идеята да са част от бъдещето, поне близкото. Има един нов кросоувър, който наистина сякаш е като извънземен и като един гост от бъдещето. Това е електрическият BMW iX. Внушителният автомобил привлича вниманието на всички с необичайната си снага и екстравагантния интериор. Ако пък имате шанса да го подкарате, ще попаднете в един нов недокосван свят - на истинските електрически кросоувъри.
След 6 години на проектиране и тестване, водещият електрически автомобил на BMW е готов за подвизи. BMW iX е изцяло нова концепция, изградена върху електрическа платформа и с нова, малко по-различна за баварската компания философия - комфортта пред спортните възможности. Вместо да създава автомобил, подобен на X5, с изцяло електрическо задвижване, германците решиха да направят изцяло нов флагмански модел, който да диктува модата следващите десетиина години, точно както i3 и i8.
Моделът се предлага в два варианта със задвижване на четирите колела. Първият е с мощност 326 к.с. за BMW iX xDrive40. За тест ми бе предоставена по-мощната версия xDrive50 с 523 коня, които са способни да ускорят масивния автомобил от място до 100 км/ч за 4,6 секунди. За това допринася и коефициентът на челно съпротивление, който е едва 0,25. Двата двигателя на BMW iX работят на принципа на синхронните електромотори, което им позволява да разгръщат максималния си въртящ момент мигновенно при тръгване. Максималният системен въртящ момент е цели 765 Nm при BMW iX xDrive50.
В началото изключителната мощност и невероятната тишина в салона, могат да ви изиграят лоша шега. Електрическият автомобил толкова бързо набира, че докато се усетите трябва да спирате на следващия светофар, а това не винаги е лесна задача за тежащия 2,5 тона SUV. Преди да изпробвате максималните възможности на тази кола на ток трябва да свикнете малко повечко с нея. Кара се доста различно - от една страна ускорява като М спортен баварски автомобил, от друга окачването е меко, а колата е висока с приличен просвет и при остри завои страничните сили наделяват, ако сте прекалили със скоростта. А тя просто не се усеща!
Изобщо комфортът при шофиране е едно от основните изисквания на този баварски проект. Усещането за "вълшебен килим“ се забелязва незабавно, като iX преминава плавно през различни бабуни и дупки по пътя. При това го прави с лекотата и увереността на ултралуксозен SUV. Дори седалките са направени да бъдат по-удобни, отколкото във всяко друго BMW. Те се отличават с по-голяма мекота и са разположени високо в купето. Удобното пътуване се подпомага и от стандартното четириъгълно пневматично окачване с адаптивни амортисьори.
Въпреки че тежи 2585 кг, BMW iX xDrive50 не е мързелив. Масивният електрически кросоувър може да залепи гърба ви обратно на седалката във всеки един момент. Едно просто натискане на педала за газта освобождава този моментален въртящ момент, което е едно от страхотните неща при шофирането на електрическо превозно средство.
BMW iX също така е и перфектният автомобил за магистрала. Дори при скорости от порядъка на 150 км/ч iX xDrive50 е балансиран и изключително безшумен. Слабото бръмчене (като при тролеите) от електрическия мотор е едва забележимо при обикновен режим на шофиране. При превключване на режим SPORT BMW iX xDrive50 не само става по-твърд и по-спортен, но също така доставя фалшив звук, подобен на V8 от пакета BMW IconicSounds.
Говорейки за режимите на шофиране, трябва да се отбележи, че BMW iX се предлага с нов бутон, наречен My Modes. Зад тази технология ще намерите три нови настройки: Personal, Sport и Efficient. Всеки от тях се предлага със свои собствени предварително зададени настройки, като потребителския интерфейс на главния дисплей и арматурното табло, но също и с персонализирани начини на каране.
BMW iX се предлага и с две настройки при спиране: D за адаптивна регенеративна спирачна система и B за усещане за спиране с един педал - така характерно за електрическите коли. Адаптивната регенеративна спирачна система помага да подаде възможно най-много ток обратно в батерията. При тази кола рекуперацията и активното спиране са адаптирани към пътната ситуация, която непрекъснато се сканира напред от множество сензори и GPS данни.
Ако например наближите кръстовище и радарите и камерите засекат знак стоп, степента на спиране се задейства автоматично, за да се увеличи максимално рекуперацията на енергия (в началото малко изненадва шофьора). При режим В имаме персонализиране на рекуперацията на спирачната енергия. Налични са три настройки – висока, средна или ниска, като при последната колата се движи като при инерция при автомобилите с ДВГ.
Като говорим за електрически автомобил, всеки се интересува първо от реалния му пробег. BMW твърди, че iX xDrive50 има пробег по каталог от 630 км. Колкото и невероятно да ви звучи тези каталожни числа могат да бъдат доближени и в реални условия, ако карате предимно в града или не натискате много здраво десния педал при нормални пътища, следвайки максимално разрешените пътни знаци. Ще попитате: дали ще стигна от София до Бургас, ако карам със 140-150 км/ч по магистралата без да дозареждам батерията. Според мен с това електрическо беемве ще имате ток дори и за дестаницията София - Варна. С други думи, както и да карате, колкото и да го товарите, BMW iX няма да има проблем да мине 450-500 км.
Основната структура при изграждане на електрическия кросоувър е Spaceframe от алуминий с много карбонови детайли. Батериите са на пода, което понижава центъра на тежестта. Серийното окачване е с двойни напречни носачи отпред и петраменна конструкция отзад, амортисьори с променлива характеристика. Комбинира се с електрическо кормилно управление с функция Servotronic и променливо предавателно число. Като опция се предлага въздушно окачване с амортисьори с електронно управление.
BMW iX xDrive50 разполага високоволтова батерия с нето енергиен капацитет 105,2 kWh (бруто 111,5 kWh). Интегрираната система за отопление и охлаждане на интериора, високоволтовата батерия и задвижването са част от серийното оборудване на BMW iX. Позволява се зареждане с прав ток с мощност до 200 kW, като по този начин нивото на заряд на батерията на BMW iX xDrive50 може за около 35 минути може да бъде увеличено от 10 до 80 процента.
Видът на салона е впечатляващ, както и материалите, влагани в него. В интериора се използва сертифицирано дърво, обработено с екстракт от маслинови листа, кожа и други естествени материали. Като суровина за тапицериите и стелките са взети рециклирани рибарски мрежи.
Електрическият кросоувър разчита на ново поколение на системата за управление iDrive. Тя е базирана на новата BMW Operating System 8. Създадена е с ясна насоченост към тъчфункцията на новия BMW Curved Display и комуникацията чрез глас с всеобхватно модернизирания BMW Intelligent Personal Assistant. BMW Curved Display включва 12,3-инчов информационен дисплей и контролен екран с диагонал 14,9 инча, разположени под обща, извита към водача стъклена повърхност. Дигиталният личен асистент разполага с допълнителни функции и вече контактува с пътниците с нов графичен дизайн.
Следенето на зоната около автомобила е поверено на 5 камери, 5 радара и 12 ултразвукови сензори. BMW iX разполага с най-богатото, предлагано някога при модел на BMW серийно оборудване в областта на асистиращите системи, както и с множество иновации. Предупреждението за удар отпред за първи път включва и регистриране на насрещния трафик при завиване наляво, както и на велосипедисти и пешеходци при завиване надясно.
Коментари (0)
Вашият коментар