С похарчени 50 млн. лв. за скрапинг програма бюджетът щял да си върне 80 млн. от ДДС заради продажбите на 10 000 нови автомобила
Желанието на България за субсидия от 6140 евро за покупка на електрически автомобил бе отхвърлено от Европейската комисия. Помощта за скрапинг програмата бе поискана от Оперативна програма “Околна среда”. Алтернативата е да се потърси финансиране с бюджетни средства.
Предложението е 10 000 лева екологичен бонус да получават бъдещите клиенти на чисто нови електрически коли, ако върнат за скрап возило над 15-годишна възраст, съобщи за “24 часа” Храбрин Иванчев - председател на Управителния съвет на ААП (Асоциацията на автомобилните производители в България). То включва и да има бонус от 7500 лева при покупка на хибрид, независимо дали може да се зарежда от контакта (плъгин), или стандартен.
“Новото предложение е всъщност предишното, което сме изпратили от Асоциацията на вносителите на правителството още преди повече от година. Чакаме какво ще се реши,
има добра воля
нещата да се
случат с тази
бонус програма
В България, както и в Хърватия и Гърция автомобили не се произвеждат, но въпреки това в тези две близки към нас страни има добре развити програми за субсидиране на електрически превозни средства. Досега никоя държава не можа да направи екологична програма с помощта на пари от Европейската комисия. Ние бяхме длъжни да опитаме и затова я обвързахме със скрапинг програма с връщане на най-замърсяващите стари автомобили, както и с това да важи в населени места с най-замърсен въздух”, добави Храбрин Иванчев.
Според него обвързването със скрапинг програма при рециклиране на над 15-годишен автомобил и вземане на фабрично нов с електромотор има много предимства. При бюджет от 50 милиона лева
ще могат да се
заменят 10 000
стари коли
с нови
Отделно били ползите за здравето и екологията. Приходите от ДДС при вноса на нови автомобили и косвените данъци, пътните такси, приходите за държавата от скрапинг програма щели да достигнат над 80 милиона лева. “Много от тези коли над 15 г. не са в движение. Това е възможност за стартиране на управлението на автопарка в България. Има различни механизми, откъдето може да се осигури финансиране, освен чрез държавния бюджет. Кандидатстването за нов автомобил ще става при връщане на кола към някоя фирма за скрап. Целта е масовият потребител да си смени колата, а не някоя фирма да обнови автопарка си и затова ще има ограничение в бройките”, каза още Иванчев.
България е може би единствената страна в Европейския съюз, която не предлага никакви стимули при покупка на нов автомобил на ток или хибрид. Ползата за притежателите на чисто електрически автомобил у нас е само безплатното паркиране в зелена и синя зона в големите градове, както и отсъствието на екологичните данъци, които в България са по-скоро символични.
Коментари (0)
Вашият коментар