Министърът на културата Атанас Атанасов е отговорил на въпросите на деца от 1 до 10 клас. Учениците са го питали през образователната платформа "Книговище" в рубриката "Вижте - новините на детски език".
Въпроси от Четящите детективи от 1. „б“ клас на ОУ „Св. св. Кирил и Методий“, Самоков:
1. Хубаво ли е да бъдеш министър на културата?
Не знам дали е хубаво… но е интересно, а понякога дори забавно. Също е и доста отговорно, защото трябва да се погрижиш за много хора, за техните идеи, труд и талант, а и за много сгради и цялото културно наследство, което имаме.
2. Защо библиотеките не работят?
Ей това наистина ме изненада… може би трябва да попитаме кмета на Самоков?
3. Как може всички хора да станат културни?
Всички хора могат да станат културни, когато се възпитават в обич към изкуството от много, много малки. А за порасналите трябва труд и любопитство.
4. Имате ли много да пишете?
Имам доста да пиша и обичам да пиша… имам 3 различни тефтера, лаптоп и постоянно пиша и в телефона си. Лошото е, че все повече неща, които пиша напоследък, са задачи и проблеми, а по-малко са свързани с творчество и мечти.
Въпроси от Цвета Петрова, 4. „б“ клас, 11. ОУ "Св. Пимен Зографски", София
1. Какви картини ще сложите в музеите и Министерството на културата, за да може хората от бъдещето да видят какво са рисували хората от нашето време?
Цвета, сега ще ти издам една идея – от първия ден, в който влязох в кабинета си, имам желание да го превърна в галерия за детски и ученически рисунки. Мечтата ми е цялата сграда на Министерството на културата да бъде пълна с детско творчество. Ако се съгласиш, съм готов да започнем това заедно.
Въпроси от четвъртокласниците от клуб "Млад читател" и клуб "Приятели на библиотеката" в ОУ "Добри Чинтулов", Варна:
1. Как можем да станем доброволци в някой музей, театър, галерия или библиотека? С какво ние, децата, можем да помогнем на културните центрове?
Това е най-големият комплимент към всички културни институти – децата да искат да бъдат доброволци. Никой няма да ви отпрати – отивате, усмихвате се и казвате „искам да помогна“. Аз съм работил с такива деца и трябва да ви кажа, че те вършат най-много работа.
2. Възможно ли е към учебната програма да се добавят повече часове по изкуства? Например театър, танци, музикални инструменти, творческо писане и др.?
Напълно възможно е и дори работим по такава идея в момента съвместно с министър Денков и министър Василев от Министерството на образованието и науката и от Министерството на спорта.
3. Какви кампании ще организирате, за да насърчите провеждането на културни мероприятия в училищата?
Представете си, че има олимпиади не само по математика и физика, но и турнири по баскетбол, футбол, танци, музика, театър, хорово пеене.
4. В кои културни институции можем да провеждаме част от задължителните си часове?
Абсолютно вярвам, че голяма част от културните институции трябва да са отворени и да допускат провеждането на часове в тях.
Въпрос от Диана Караджова, 10. клас:
1. Защо не бъдат създадени безплатни школи по различните дисциплини в читалищата и училищата, а родителят сам трябва да плаща за това? Защо не се организират занимания по интереси през ваканциите?
Това са много добри идеи, които смятам да обсъдим с министър Денков.
Въпроси от Никола Коев, 4. клас:
1. Имате ли влияние върху контрола на рекламите в детските канали по телевизията? А върху самите предавания? Някои от тях са далеч от всякаква култура.
Никола, много впечатляващ и сложен въпрос. Нямам влияние върху рекламите в детските канали и върху самите предавания. Това е част от един сериозен процес, който засяга цялото ни общество, защото формира вкус и отношение.
2. Защо се допускат песни с такива текстове? Защо се пускат клипове с грозни танци? После тези танци се танцуват и в училище.
Днес Никола води в класацията за сложни въпроси! Истината е, че всеки е свободен да избира какво да харесва. Живеем в общество на свободен избор – за някого може да са грозни, за друг не чак толкова. Аз на твое място бих правил това, което смятам за красиво, и бих се борил да го популяризирам и да го видят повече деца.
Въпроси от Екатерина Байракова, 9 години, Велинград:
1. Мислите ли, че трябва да пазим културното си наследство, и че то е важна част от историята ни?
Разбира се! Трябва да го пазим, да познаваме историята си и да я предаваме на децата. Любопитството на хората ги кара да пътуват, да изучават историята на предците си, да слушат легенди за места и хора. Този обмен на знания и памет за миналото ни помага да разбираме по-добре кои сме и за какво сме на този свят.
2. Съгласен ли сте, че книгите са незаменима част от образоването на съвременното поколениe?
Категорично. Всяка книга носи познание, чувствителност, вълнение... Независимо от технологията, чрез която достига до нас – през екран или на хартия, макар че аз лично много харесвам да чета на хартия, няма как да заменим историите и е важно те да ни вълнуват и да остават в съзнанието ни.
Коментари (0)
Вашият коментар