След дълго отсъствие актрисата
играе главната роля във филма
“Ало” на Стефан Командарев
Преди години при една среща в Петрич Ванга казва на Ели Скорчева, че “на стари години ще носи златни ключове”. Тогава актрисата е много млада и не може да разбере посланието на пророчицата.
Впрочем нали не сте забравили красивата актриса, която в началато на 80-те години превзе българското кино?
Едни сигурно я помнят като Вероника от тв сериала на Въло Радев “Адаптация”, други - като ентусиазирана активистка на СДС в първите сини митинги и шествия през бурната 1990 г., трети - като маркетинг-директор на застрахователната компания “БГ План”.
После актрисата сякаш изчезна. А тя просто влиза в най-тежката роля, която съдбата й отрежда - да се грижи за двамата си много тежко болни родители...
И ето сега, след 30 години, Ели Скорчева се завръща в киното. На 9 март в Шумен Стефан Командарев започва снимките на новия си филм “Ало”. В него Ели е в главната роля на пенсионирана учителка, която животът превръща в ало измамница.
Стартът на актрисата
в киното
е зашеметяващ:
става звезда още с дебютния си филм - тв сериала “Адаптация”, работното заглавие на който е “Лодкарю, заведи ме на другия бряг”. Любопитното тук е, че Ели Скорчева не иска да участва в този филм и отказва да ходи на пробни снимки.
Докато вървят изпитите за ВИТИЗ, почти под строй отвеждат кандидатите за масовка в снимащия се тогава тв сериал “Синята лампа”. Ели остава разочарована от хаоса на снимачната площадка, струва й се, че излишно се губи много време, всичко там й изглежда дори като несериозно.
И след приемането й в класа на проф. Надежда Сейкова във ВИТИЗ (една от 13-те от 1300 кандидати) си казва: Никакво кино, докато не завърши института. По тази причина дори не си дава и снимката за албумите в Киноцентъра.
Но нали животът е всичко онова, което ни се случва, докато ние кроим плановете си за него. Въло Радев така и не може да намери момиче за ролята на Вероника. Изнервен, нарежда на асистентите си да открият актриса, дори тя да няма снимка в Киноцентъра!
Този сериал обаче не стига бързо и лесно до зрителите. Сниман през 1977-а, той е показан по БНТ чак през лятото на 1981 г. Въпреки че Въло Радев е член на ЦК на БКП, някъде “отгоре” размахват пръст на филма. Не харесват посланията и внушенията му и карат режисьора да преработи филма и дори да промени финала.
След излъчването му една сутрин Ели Скорчева се събужда и разбира, че е станала известна. С колегите си от екипа тръгват на срещи със зрители из цялата страна. На тях научава дори някои истина и за себе си, усеща обичта на хората, раждат се идеи за следващи роли. Става изключително популярна и след години имиджмейкърите на СДС здраво ще експлоатират това.
Около две години след “Адаптация” актрисата отказва всички предложения. Може би съжалява само за “Бариерата”, там ролята на Доротея, за която я обсъждат, изиграва приятелката й Ваня Цветкова.
Но тогава и Въло Радев я съветва да не се хвърля в образ, който прилича на героинята й Вероника. Има опасност да се повтаря, а и да влезе в рамка, в която режисьорите постоянно ще я виждат и ще й предлагат предимно подобни роли.
Виж, поканата за “Търновската царица” е нещо съвсем друго. Сценарият е по класическата повест на Емилиян Станев, героинята е предизвикателство, партнира си със самия Стефан Данаилов - вече утвърдена звезда и секссимвол. Освен радост точно това партньорство обаче й носи и голямо разочарование.
В ден, в който двамата трябва да снимат важна сцена, Ламбо научава, че е излязъл номерът му за кола. Той напуска снимачната площадка и отива да си я купи. Казва, че някой от екипа ще подава репликите на Ели вместо него.
Само че тя много държи на партнирането с истинския герой (актьор), защото за нея е важна всяка негова реакция - вербална, визуална, психологическа и всякаква друга.
И отказва да снима
без Ламбо
Е, губят един снимачен ден, но накрая и Данаилов е щастлив, че колата е точно с пожелания от него цвят, и Скорчева е доволна, че си партнира с когото трябва. А и филмът става много добър.
Следват роли, които, за жалост, не дават възможност на актрисата да разгърне истинските си възможности. Но киното ни винаги е страдало от липса на силни женски образи.
Снимат Ели Скорчева в “Константин Философ”, “В името на народа”, “Ева на третия етаж”, “Дом за нашите деца” и др.
И идва времето разделно. През февруари 1990 г. излиза “Дефицит” на режисьора Хаим Коен, в който Ели играе главната роля. Но филмът минава почти незабелязано - киносалоните вече са празни, хората са на площади, барикади и в Града на истината.
Там е и самата актриса.
От СДС са я
включили в битката
срещу комунизма
Главните са съвършено непознати, а тя е известна, хората я обичат като актриса, радват се на хубостта й. Тя приема задачата съвсем отговорно.
Но включването й в “съпротивата” не е оттогава. Петър Слабаков я привлича в екологичното съзаклятие, тя подписва и декларацията срещу преименуването на българските турци. Повече от два месеца с информационна кола Ели Скорчева обикаля градчета, села и паланки в страната. Само с шофьор и техник за уредбите.
Свиква импровизирани митинги и агитира хората да подкрепят СДС. Част от местните й се радват, други я гледат с лека консервативна неприязън. А тя има професионалното предимство, че може да влиза в много образи и лесно да разбира проблемите на селяните, стекли се на мегдана.
Постепенно обаче реалностите на прехода смачкват еуфорията. Прагматизмът на някои от лидерите започва да я смущава. Поведението на други няма нищо общо с принципите на СДС. Основните идеолози на дясната идея започват да се държат като първи левичари и искат да копират действията на предишните: “Щом те така, и ние така!”
През 1991 г. на екран излиза “Мадам Бовари от Сливен” на режисьора Илия Костов, последният филм със значима роля за Ели Скорчева. В него тя има щастието да си партнира с известния испански актьор Хуан Диего и с рускинята Ирина Муравьова, участвала в окичения с “Оскар” за най-добър чуждестранен филм “Москва на сълзи не вярва”.
После настъпват трудни времена за актрисата и синята активистка. Филми няма, СДС се люспи и се свива като шагренова кожа. Без да я пита, Стоян Ганев я записва за член на “Обединен демократичен център” (ОДЦ), но тя отказва.
Волна душа е
и не обича
партийни рамки
И тогава взима едно от най-важните решения в живота си: по-добре е да се откаже напълно от киното, вместо да тлее в мижави ролички като във “Вампири, таласъми...” и да “умира” бавно като треторазредна изпълнителка в долнопробните чуждестранни екшъни, снимани в България.
Завършва мениджмънт и маркетинг на застрахователния бизнес и започва работа в дружество “БГ План” на Пламен Миронов. Но и там се среща с трагедията на събратята си кинаджии. Сценаристи и режисьори идват с нескопосани синопсиси на филми и я молят за пари. Предлагат й роли срещу финансиране. Отказва.
Започва работа в офиса на пловдивска строителна фирма. Тя разбира и от това - завършила е строителен техникум. През 2009-а, две години след началото на кризата и след като завършва последния си обект в столицата, фирмата закрива софийския си офис.
И Ели Скорчева се отдава на грижи за родителите си.
Когато има време, гледа някои български сериали. Но обикновено издържа до четвъртия епизод. Намира, че има доста прилични неща в тези сериали, но няма брилянтни. Не крие, че ако получи покана за смислена роля, няма да откаже.
Не сънува сцената и снимачната площадка, но всеки един сън й е като филм. В който обикновено тя играе ролята на спасител. Непрекъснато спасява хора и животни от пожари и други бедствия.
Има коефициент 182 по тестовете на “Менса”. Казва, че е интелигентна, но не и умна. Приемам това като скромност, макар че днес вече тя не краси човек.
Дали за Ели Скорчева не идва времето на “златните ключове”?!?
Ели Скорчева преди двайсетина години (вляво) и сега
Коментари (0)
Вашият коментар