Румен Бояджиев-син добави рокендрол към музиката на Калман в “Графиня Марица”

Сцена от премиерната постановка на "Графиня Марица"

Модерната версия има премиера в Музикалния театър на 11, 12 и 13 март

Новаторско и модерно. Така звучи намерението на Музикалния театър да покаже на сцената си класическата оперета “Графиня Марица” на унгарския композитор Имре Калман, надградена с авторската музика на Румен Бояджиев-син. Аранжиментите му са в стила на рокендрола, като запазва оригиналната идея и майсторството на класика, придържа се към традицията на жанра, но е вид намигване към съвременната публика.

Ето какво разказва Бояджиев-син за работата си:

- За първи път ли правите авторски рокендрол аранжименти за класически жанр, г-н Бояджиев?

- Най-важното от всичко е да се спазят стилът и усещането на автора такива, каквито са били. В същото време целта ми е

Румен Бояджиев-син осъвремени Калман с рок.
Румен Бояджиев-син осъвремени Калман с рок.
музиката да се

осъвремени

Стремежът ми беше да го направя възможно най-естетично и близко до авторовата идея, но през моя авторски поглед.

- Изпитвате ли респект към композитор като Имре Калман?

- Много го харесвам. Оперетата е подценяван жанр, защото тя съдържа много оркестрово, композиторско и вокално майсторство и поставя много задачи към всеки творец, който е част от създаването на такъв тип произведение. Оперетата е различна от операта и драматичния театър, изисква страшно много подготовка и умението за кратко време да кажеш много неща. Изпитвам възхита към жанра и дано допринасям за неговата висока стойност, равностойна на останалите класически музикални жанрове.

- Чисто музикантски как вплитате своите композиции във вечната музика на Имре Калман и спектакъла “Графиня Марица”?

- Стъпвам върху

възможностите на

симфонични оркестър,

като прибавям инструменти от рокендрола с типичното им звучене - китара, бас китара, барабани, пиано. Правя комбинация между едното и другото - т. нар. кросоувър. Съчетавам звуковата палитра на симфоничния оркестър и на рокендрол групата със звученето от 50-те, което днес рядко може да се чуе. Така че се надявам, че това е интересна стъпка, доколкото този жанр не предполага симфонизация.

- Вие правите цялостно музикално ребрандиране на основната партитура на спектакъла или само добавяте своя авторски музика и аранжименти в рокендрол жанра?

- Произведението е запазено в своята цялост такова, каквото е. Аз просто добавям по теми от самия автор, и то не само от “Графиня Марица”, а и мелодии от други негови популярни оперети, като останалото го правя по мое собствено решение като моя композиция. Реално обаче публиката ще чува мелодиите и темите на Имре Калман, което е и най-важното, защото

ценителите го обичат

поколения наред

Но сега ще чуят нещо ново и интересно, което ще ги изненада. Новата музика е базирана на оригиналната музика на автора. Добавям нещо като музикални акценти, свързани с хореографски и режисьорски решения.

- Защо направихте своите композиции в стилистиката на рокендрола?

- За да бъдем максимално автентични и близки до обстановката, в която се развива действието. Това е времето на големия музикален филм - мюзикъла, който "Метро Голдуин Майер" по това време започва да разпространява из целия свят като жанр, изключително типичен и бляскав за златната ера на Холивуд. Това е епоха, която ражда първите рокендрол групи и певци и музиката тогава - първата половина на XX век, започва драстично да се променя. Това беше моята цел - да бъдем автентични, но с малко по-разширени средства, без да се ограничаваме спрямо онова, което е било. Пък и да освободим музикалните и творчески фантазии на публиката.

Режисьор на “Графиня Марица” е Мариана Арсенова, диригент е Юли Дамянов. Сценографията е на Иван Спасов, а костюмите са създадени от Денис Иванов. Хореограф е Йоана Стоянова.

Премиерните спектакли в Музикалния театър са на 11, 12 и 13 март.

 

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
След три провалени опита Деси Стоянова скочи с парашут
100 години камбаните на “Св. Ал. Невски” хвалят Бог в цифров ред
Ваня и Евгения Джаферович заведоха децата си в Лондон
Преди и сега: Миро с племенника си Давид 10 години по-късно
Родителите на Брад Пит не са виждали внуците си от осем години

Напишете дума/думи за търсене