Георги Мамалев като огледало на политиците ни

Големият актьор в ролята на Големанов в Народния театър

Най-после в Народния театър се погрижиха да намерят роля, която прилепва като ръкавица на Георги Мамалев. Той е в центъра на комедията “Големанов”, написана от Ст. Л. Костов така, че репликите и ситуациите се отнасят и за нашето съвремие.

Мечтата на политика Големанов да стане министър се превръща в обсесия, изменяща живота му и отношенията в семейството му. През 60-те години Георги Калоянчев изигра Големанов в постановката на Нейчо Попов и скъса зрителите от смях. Той знаеше как да натисне сцената, така че да стане комична. В Сатиричния театър това беше висша форма на изкуството на смеха. Така

кандидатът за

министър на Калата

изглеждаше

глупавичък

и често наивно еднолинеен. На хората около него някак си им се искаше да го подхлъзнат, за да се развлекат с това, което виждат.

Валери Йорданов е Ева Данаилова с сцена от спектакъла, постановка е на Стоян Радев.
Валери Йорданов е Ева Данаилова с сцена от спектакъла, постановка е на Стоян Радев.
Сега Жоро Мамалев представя сериозен човек от партията на Шефа (не го виждаме, но за него се говори непрекъснато). Той не изпада в комични положения, че да изглежда смешен в очите на околните. Да стане министър, е сериозна цел и тя е завладяла всекидневието му. Тежката подробност е, че химерата да види бай Йовчо Големанов като министър владее най-близкия му сътрудник Горилков (Валери Йорданов), свой човек във всяко отношение, който непрестанно подклажда амбицията на Големанов.

Сцени от спектакъла - идеите на режисьора са съвременни и авангардни.
Сцени от спектакъла - идеите на режисьора са съвременни и авангардни.
Режисьорът Стоян Радев умее да снабдява персонажите около главния със собствени характерни черти, които са важни за контактите с главния. Сега работи отлично изборът му да е по-млад актьор за Горилков, и то Валери Йорданов, който може да демонстрира горещ ентусиазъм и най-искрен патос у своя герой. Неговият Горилков не е смешен, а съвсем навит поддръжник на Големанов, така да се каже, второто лице на политика. По едно време той се изпуска и моли бъдещия министър за пост в новата конфигурация, но това е троха в присъствието му на опитен и предан администратор.

Мамалев показва как

мечтата да стане

министър потиска

всички разумни

доводи

в едната или противоположната посока. Има нюанс на признаване, че не му помага ниският ръст, но незабавно той преодолява със самохвалба “лошите” мисли. Негативните черти на неговия характер – скъперничество, самовлюбеност, ужасен егоизъм – наливат отрова в погледа към амбициите му, класирани евентуално като позитивни прояви.

Именно тези черти настройват с отблъскване сина Любомир (Ненчо Костов) и дъщерята Вена (Жаклин Даскалова). Жаклин и Ненчо играят съвременни млади деца на богаташ, ама скръндза. Присъствието на Жаклин е по-сложно, тъй като Вена трябва да се измъква от демодираните флиртове на Чавдаров (Стоян Пепеланов).

Заслуга на автора е, че разнообразява фауната на политиците с “продажбата” на Вена от баща ѝ, готов да стори и най-неморалното в името на мечтата си.

Заслуга на режисьора е, че разработва обкръжението, което наричаме второстепенни персонажи, също така внимателно и детайлно, както главните герои Големанов и Горилков. Щом постига сериозно и недвусмислено поведение на кандидат-министъра, режисьорът си позволява да вкара пестелива гротеска за жанрово освежаване (баба Гицка на Карла Рахал, Илиева на Бойка Велкова, Криводренски на Павлин Петрунов, Драгиева на Албена Ставрева).

Композитор на спектакъла е Теодосий Спасов, декорите са на Никола Тороманов, костюмите – на Елица Попова.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене