Големият актьор в ролята на Големанов в Народния театър
Най-после в Народния театър се погрижиха да намерят роля, която прилепва като ръкавица на Георги Мамалев. Той е в центъра на комедията “Големанов”, написана от Ст. Л. Костов така, че репликите и ситуациите се отнасят и за нашето съвремие.
Мечтата на политика Големанов да стане министър се превръща в обсесия, изменяща живота му и отношенията в семейството му. През 60-те години Георги Калоянчев изигра Големанов в постановката на Нейчо Попов и скъса зрителите от смях. Той знаеше как да натисне сцената, така че да стане комична. В Сатиричния театър това беше висша форма на изкуството на смеха. Така
кандидатът за
министър на Калата
изглеждаше
глупавичък
и често наивно еднолинеен. На хората около него някак си им се искаше да го подхлъзнат, за да се развлекат с това, което виждат.
Мамалев показва как
мечтата да стане
министър потиска
всички разумни
доводи
в едната или противоположната посока. Има нюанс на признаване, че не му помага ниският ръст, но незабавно той преодолява със самохвалба “лошите” мисли. Негативните черти на неговия характер – скъперничество, самовлюбеност, ужасен егоизъм – наливат отрова в погледа към амбициите му, класирани евентуално като позитивни прояви.
Заслуга на автора е, че разнообразява фауната на политиците с “продажбата” на Вена от баща ѝ, готов да стори и най-неморалното в името на мечтата си.
Заслуга на режисьора е, че разработва обкръжението, което наричаме второстепенни персонажи, също така внимателно и детайлно, както главните герои Големанов и Горилков. Щом постига сериозно и недвусмислено поведение на кандидат-министъра, режисьорът си позволява да вкара пестелива гротеска за жанрово освежаване (баба Гицка на Карла Рахал, Илиева на Бойка Велкова, Криводренски на Павлин Петрунов, Драгиева на Албена Ставрева).
Композитор на спектакъла е Теодосий Спасов, декорите са на Никола Тороманов, костюмите – на Елица Попова.
Коментари (0)
Вашият коментар