Петима звездни актьори се оплитат в семейни скандали

Авторът Димитър Стайков е водещ театрален критик, актор на няколко книги

Ясмина Реза на сцената на МГТ “Зад канала” под режисурата на Бина Харалампиева

Само като изброим актьорите в новия спектакъл на МГТ “Зад канала” “Една испанска пиеса”, и ще се съгласим, че по-долу от съвършенство не би могло да се получи – Мария Каварджикова, Владимир Пенев, Малин Кръстев, Светлана Янчева и Василена Атанасова.

Гигантски артисти, въвлечени в семейните разпри на своите персонажи, където авторката на пиесата - прочутата Ясмина Реза, е страхотен познавач. Доказателство е

големият успех на

постановките по

нейните текстове

у нас – “Богът на касапницата”, “Арт”, “Белла фигура”, “Живот Х 3”. Като добавим, че режисьор на “Една испанска пиеса” е Бина Харалампиева - майстор в тънките отношения между близки хора, ще стане ясно защо класирам спектакъла на “Зад канала” в челото на софийските театри.

Всичко става в несменяемия декор на салон в дома на едната от сестрите Светлана и Василена. Предстои им да научат за любовта между майка им (Каварджикова) и домоуправителя (Пенев). Владо Пенев нахлузва перука с разбъркани бели коси и обратно на получения образ на артистичен човек показва стриктен, педантичен и леко скучен администратор. Всеки удобен случай той разяснява на събеседника си позитивите и пробойните на службата на домоуправител. Можеш да го оставиш цял ден да ниже с голяма компетентност характеристиките на професията си. Обаче

със страхотна

нежност и топлота

той се отнася към

любимата си,

често оскърбявана от дъщерите си, държана в неведение за интимния им живот, научаваща последна за важни събития в техните семейства.

Сцена от постановката "Една испанска пиеса"
Сцена от постановката "Една испанска пиеса"
Представлението не ни изненадва с някакви нови, неизвестни досега контакти между сестрите и майка им, показвайки чувства, през които сигурно са минали немалко зрители. Това, че остава близо до преживения опит на публиката, е тайният ключ на успеха на Ясмина Реза, отлично интерпретиран от Бина Харалампиева в смес от съкрушителни дрязги и комизъм. В общата картина се намесва и Малин Кръстев като съпруга на Светлана. Той е страхотен в характерното си минималистично поведение с жестове, които говорят по-добре от репликите. Неговият персонаж казва, че напоследък отношенията с жена му са изтънели до косъм и тази реплика обяснява зрелището на тяхната студенина и вероломни закачки.

Когато обсъжда нещо с осъдителен или назидателен тон, жена му го дърпа безцеремонно, за да го спре, с жест, добре познат и в българските семейства. Разпределението на енергиите на сцената не позволява да си нарочим персонаж за по-дълбоко харесване.

Емоционалните кризи

избухват при някого

от семейството,

за да затихнат след уязвяването на мишената. Действието се движи между реалния живот и играта, защото Светлана е актриса, впрочем както и Василeна, която оцветява сцената, премервайки тоалети за церемонията “Гоя” и, разбира се, кокетничи колкото си иска. Замесването на името на най-престижните ежегодни филмови награди в Испания е желязно доказателство за произхода на заглавието на пиесата. Иначе тя би могла със същия успех да е българска, френска, италианска и каква ли не още. Отношенията между персонажите са драматично-комедийни в най-сериозен тон без пародия (освен със самопародия) и са благодатна възможност за игра на петимата актьори. Да ги гледаме заедно на сцената, е неописуемо удоволствие. Удобната домашна сценография и костюмите са на Свила Величкова и Ванина Цандева. Музиката е на Асен Аврамов.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене