140 години от рождението на Владимир Димитров – Майстора - непоказвани творби

На плаката са "Момиче с макове", баба Митра (работа върху картон) и една от най-ранните работи на Майстора от 20-те години - "Жена с тъмно кафяво палто", която има интересна семейна история.

"Галерия „Лоранъ“ отбелязва 140 години от рождението на Владимир Димитров – Майстора, един от най-големите български живописци. За него може да се говори много, но думите са малко, за да изчерпят творец и творчество от такава величина. Той остава като име в българската пластична култура с емблематични творби символ на родното. Женските му образи са олицетворение на красотата и нравствената извисеност", казват кураторите Марияна Аврамова и Лаврен Петров.

Автопортрет на художника
Автопортрет на художника
Изложбата в салона на ул. „Оборище“ № 16 (до 21.4.) и представя непоказвани творби от колекцията на галерията. Присъстват одухотворени живописни портрети, голямо и малкоформатни рисунки на известни живописни творби, проекти за плакати и приложна графика.

Проект за плакат върху амбалажен картон „Да живее мирът между народите“
Проект за плакат върху амбалажен картон „Да живее мирът между народите“
Актуално звучене с днешната сложна международна ситуация ни показва проектът за плакат върху амбалажен картон „Да живее мирът между народите“. Посланието, ясно и недвусмислено, се съдържа не само в надписа, но и в образността. Използвани са универсални символи и жестове, гълъбът на мира, деца с вдигнати в молитвена поза ръце и др.

Друго произведение, с приложна насоченост, заслужава особено внимание заради модерното си пластично решение.

Двоен портрет на Георги Димитров
Двоен портрет на Георги Димитров
То представя двоен портрет на комунистическия вожд Георги Димитров, вероятно първоначален проект за плакат. Творбата е рядък образец от българското изкуство, създадена с пропагандна цел, която се разминава с принципите на нормативната естетика от края на 40-те г. на ХХ в. Несъмнено е част от епохата, в която е създадена и в същото време стои свободомислещо. Изненадва ни хрумването да бъдат съчетани два разноцветни контурни силуета, очертани само в областта на сянката и полусянката на персонажа. Това създава ритъм, движение и дълбочина в композицията, но и плакатност. Очертанията напомнят декоративен орнамент и придават строгост на намръщеното изражение.

Започнахме описанието на изложбата, казват двамата куратори,  с две произведения от края на 40-те г. на ХХ в., но истинските акценти в експозицията намираме сред богатите на характери портрети, в които преобладаващата част от моделите са близки, приятели и познати на художника. Три от тях имат подобни пластични характеристики, но са предадени с умерена доза експресия.

Рисунка с въглен върху амбалажна хартия на старец, носещ мотика със стомна на рамо, подготовка за „Селянин с мотика” от СГХГ.
Рисунка с въглен върху амбалажна хартия на старец, носещ мотика със стомна на рамо, подготовка за „Селянин с мотика” от СГХГ.
Дамският портрет на жена с тъмно кафяво палто от 20-те години на ХХ в., е най-ранната творба в изложбата. Главата на жената е категорично изведена като тоналност в синхрон с фона и е с мека пастелно-сива моделировка.

Работа, върху която слагаме акцент, е „Момичета сред макове”. Тя спада към детските портрети с фон от цветя. Композиции, които в творчеството на Майстора са символ на нежност, свежест, младост и растеж. Картината има ценна семейна история и постъпва в колекцията ни от Хърватска след дълги преговори. Миналото й е свързано със съдбата на лекар, който обича изкуството и я получава като дар в средата на 30-те години на ХХ в. от свои благодарни пациенти, които я притежават от Майстора. Собственикът я пази години наред, закачена на едно и също място в къщата. Неговата внучка помни историята, продължила повече от 80 години и я разказва с охота. Успех за екипа на галерията е, че върна платното в родината, като пътува до Загреб и го откупи.

Част от експозицията са две голямоформатни рисунки, които представляват подготовки за известни живописни платна. Първата е предварителен картон за работата „Баба Митра от с. Дивля”, известна ни от кюстендилската художествената галерия. Следващата е рисунка с въглен върху амбалажна хартия на старец, носещ мотика със стомна на рамо, подготовка за „Селянин с мотика” от СГХГ.

Можем с охота да разкажем по нещо за всяка творба, но е най-добре да оставим картините сами да говорят за себе си в изложбената зала.

Произведенията са разнородни, някои и провокативни.

Оставаме с надеждата, че изложеното в галерията ще ви хареса и с убедеността, че добавяме още един щрих към образа на Майстора, убедени са Мариана Аврамова и Лаврен Петров.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене