С кои спектакли започват софийските театри през 2022/2023
Софийските театри кипят от работа преди началото на актьорската ваканция. Репетират се заглавията, с които ще тръгне новият сезон. Някои от тях обещават сензационна популярност.
В Малък градски театър “Зад канала” Йосиф Сърчаджиев режисира френската комедия “Капан за самотен мъж” от Робер Тома. Пиесата е позната на българските театрали отпреди двайсетина години, но сега преживява ренесанс в интереса към нея. Криминалната интрига и множеството персонажи я правят фаворит за афиша.
В програмата на театъра постановката ще компенсира сериозната и тежка среща с другото заглавие - “Червено и черно” от Стендал. Драматизацията е на Юрий Дачев, спечелил си името на майстор на преработките за сцена. Режисьор е Бина Харалампиева.
На Дачев принадлежат успешните драматизации “Зорба” по Казандзакис, “Зимата на нашето недоволство” по Стайнбек, “Бел Ами” по Мопасан в МГТ, “Швейк” по Хашек в Театъра на Българската армия, “Златният телец” по Илф и Петров в Сатиричния и др.
Любовните приключения на Жулиен Сорел от времето след Наполеон се представят от Леонид Йовчев, който вече е в щата на МГТ, Малин Кръстев, Христина Караиванова, Таня Пашанкова, Богдан Бухалов и Диана Димитрова, която спечели национална известност в тв сериала “Откраднат живот”.
Сатиричният театър ще открие следващия сезон с постановка на Бойка Велкова в Камерната зала. Заглавието е по филма “Очарователни грешници” от Съмърсет Моам, прието от екипа за по-привлекателно от изходния текст на пиесата “Постоянната съпруга”, нашумяла преди десетилетия, когато Джон Гилгуд я поставя на Бродуей с Ингрид Бергман в главната роля. Сюжетът е силно феминистичен, адвокатстващ в полза на жената в семейния конфликт със съпруга.
След нея в голям салон Калин Сърменов ще режисира текста “Една задръстена звезда” от авторите Слав Танев и Боряна Иванова.
Красимир Спасов, който в Театъра на армията се чувства комфортно в нишата на режисурата на класически пиеси, предлага малко играната у нас “Мизантроп”. Любопитна заявка, доколкото текстът на Молиер гъмжи от алюзии с нашето социално и политическо съвремие. Премиерата е планирана за ноември и ще се играе в зала “Миракъл”.
Второто заглавие на театъра ще подлуди младата публика в столицата.
Иван Урумов подготвя “В очакване на Годо” от Бекет, библия на модерния театър, със страхотен екип. Двамата главни аутсайдери Естрагон и Владимир са Жоро Къркеланов и Иван Радоев. Придошлите Поцо и Лъки са Юлиан Вергов и Моню Монев. Музиката е на Дони, сценографията и костюмите - на Нина Пашова. Театърът ще ни напомни за великото си минало, когато на същата сцена Леон Даниел развълнува съсловието и публиката с първата у нас реализация на “Годо” с участието на Йосо Сърчаджиев, Атанас Атанасов, Ивайло Христов, Мирослав Косев, Милен Миланов и Веселин Ранков.
“Бомба” има и в Театър “Възраждане”. Лили Абаджиева се надява през октомври да излезе премиерата на режисирания от нея спектакъл “Зимна приказка” от Шекспир. Текстът е вторият след “Бурята”, претърпял авангардни интерпретации в различни театри и от различни режисьори. Ангажирани са най-добрите в мъжката част на трупата - Свежен Младенов, Боян Младенов, Анатоли Лазаров, Йордан Ръсин, Георги Златарев.
Лили Абаджиева обяснява, че я занимава мотивът за прошката, отричана от прагматиците и защитавана от идеалистите.
Любопитен проект в Театър 199 подготвят за следващия сезон. Началото дава Йоана Мирчева, популярна авторка на истории в “Пощенска кутия за приказки”. В едно интервю Йоана обяснява, че се е чувствала щастлива, когато почитатели ѝ казват, че са приели някоя нейна история като лично тяхно преживяване и дори са изпращали сюжета на свои приятели. “Мъжката гледна точка ме вдъхновява, защото се оказва рационална, откровена и лишена от драматичност, каквато ние, жените, приписваме на всичко”, заявява Йоана. И превръща в действие разсъжденията си. Изпраща на Ованес Торосян история, в която героят прилича на него. Точен и отговорен, Ованес нанася своите бележки и го връща на Йоана, заявявайки, че вижда в текста основа за театрален спектакъл. Авторката се запалва, преработва текста и Ованес го предлага в Театър 199 като моноспектакъл, в който е единственият актьор. Предварителните информации определят сюжета като изповед на съвременник между мечтите си и реалността. Сценограф ще е Ханна Шварц.
За премиерите в останалите театри четете в следващите дни.
Коментари (0)
Вашият коментар