8 нови български филма със свирепо настроение в битката за първото място
Девет нови BG филма
поеха към “Оскар”,
отказа се единият,
сега са осем те...
В трилъра си “10 малки негърчета” Агата Криста не остави нито един жив от героите си. Да видим какво ще стане с осемте български филма, един от които ще атакува крепостта “Оскар”.
Тяхната съдба ще реши селекционна комисия начело с Мария Бакалова - българската актриса, за която се предполага, че най-добре познава холивудските нрави и потайностите оскарови. Победителят ще е един, всички останали ще са недоволни и сърдити. Някой от загубилите може да излезе с гневно и остро критично писмо до Националния филмов център (НФЦ).
Слагам точка на това изречение и виждам, че то е остаряло. Острото писмо вече е налице!
Режисьорът на филма “Бягство” Виктор Божинов и продуцентите Галина Тонева и Кирил Кирилов известяват с отворено писмо НФЦ, че се отказват от конкурса поради възникнал конфликт на интереси. Човек от селекционната комисия е “част от снимачния екип” на “Бягство”.
“Не бихме желали да коментираме начина и мотивите за избор на състава на комисията - се казва още в писмото. - Намираме, че предпоставките за поредни спорове и междуособици в гилдията са налице и не искаме да участваме в състезание, чийто победител е предварително известен. Нещо повече – изборът на българското предложение по закон трябва да бъде направен от Националния съвет за кино, а не от селекционна комисия.”
Припомням, че през миналата 2021 г. българското предложение бе “Страх” на Ивайло Христов и отново имаше съмнения дали това е бил най-подходящият филм, който да представя страната ни на наградите на филмовата академия.
В селекционната комия, избрана от НФЦ, влизат:
1. Мария Бакалова, актриса - председател
2. Катерина Ламбринова, кинокритик, фестивален организатор
3. Христо Христозов, кинопрограматор, фестивален организатор
4. Свилен Димитров, режисьор, аниматор
5. Катя Тричкова, продуцент
6. Кристина Грозева, режисьор, продуцент
7. Иван Чертов, оператор
Практиката досега показва, че комисията рядко остава непроменена. Всевъзможни причини отказват едни от хората в нея и те биват заменяни с нови. Сега предстои заседание на комисията, което ще определи кой от филмите ще бъде нашият претендент за най-престижната кинонаграда в света. След самоволното бягство на “Бягство” от състезанието битката за №1 продължават филмите:
1. “Борсови играчи”, реж. Георги Костов
2. “В сърцето на машината”, реж. Мартин Макариев
3. “Петя на моята Петя”, реж. Александър Косев
4. “Майка”, реж. Зорница София Попганчева
5. “Меко казано”, анимационен, реж. Анри Кулев
6. “Рибена кост”, реж. Драгомир Шолев
7. “Шекспир като улично куче”, реж. Валери Йорданов
8. “1.618” на Теодор Ушев
От тях само първите 3 са имали своята зрителска премиера. Останалите са показвани на различни фестивали, но не са имали масово разпространение в страната.
“Борсови играчи”
беше наречен първият български финансов трилър. Като сюжет и визия той коренно се различава от калпавата филмова продукция през последните години.
Главният герой на филма е финансист, изучил се на запад и решен да приложи наученото като университетски преподавател. Но любимата му жена го напуска заради богат и безскрупулен борсов играч.
Чутовен скандал разтърси филма преди премиерата му, когато единият от сценаристите поиска 100 хиляди лева от екипа, за да разреши излъчването на филма, който се казваше “Спекуланти”, по кината. Този скандал може би повиши зрителския интерес, обаче едва ли ще впечатли академиците, които гласуват за оскарите.
“Петя на моята Петя"
е вдъхновен и провокиран от живота и стиховете на бургаската поетеса Петя Дубарова. Историята е изградена върху връзките и паралелите между две момичета от различно време: Петя Дубарова и Петя Монова. Едната е дръзка и модерна, а другата - мъдра и митична.
На 4 декември, деня, в който през 1979 г. 17-годишната Петя Дубарова се самоубива със сънотворни хапчета, Петя Монова от филма скача в студените води на морето край Бургас.
Докато е между живота и смъртта, момичето “се среща” с Петя Дубарова, чиято поезия обожава. Тя го убеждава, че няма никакъв смисъл да умира, трябва да е жива, за да се бори с трудностите, лъжите, лицемерието. Да преоткрие смисъла в това да живее и обича истински.
Днешната Петя не само оцелява, но и тя като своя идол се превръща в бунтарка. Опълчва се срещу желанието на директора да превърне учениците в “консервни кутии без етикети”.
За образа на Петя Монова актрисата Александра Костова получава награда за главна женска роля от международното жури на фестивала “Златна роза” 2021.
“В сърцето на машината”
е първият български филм за кино с 4К и HDR (High Dynamic Range) качество. Целта е да се постигнат максимално реалистични, контрастни изображения без загуба на фините детайли.
Лентата е по действителни събития, случили се през август 1978 г. На кинофестивала “Златната роза” през 2021 г. печели наградите за най-добър филм и най-добър сценарий. А на фестивала AFIN в Австралия триумфира в категориите за най-добър звук, монтаж и актьори.
В кремиковски стругарски цех работи бригада затворници с тежки присъди. Денят е като десетки други, ако не броим, че е първи работен за млад надзирател.
Но в една от машините е влязло нещо, което ще промени живота на всички. Филмът направи европейско турне в Германия, Франция, Англия и Северна Ирландия.
Четвъртия си игрален филм
“Майка”
Зорница София е заснела в далечна и екзотична Кения. И той е вдъхновен от истинска история. Прототип на героинята е българката Елена Панайотова, която прави театрален фестивал в България и в Кения. По думите на режисьорката филмът ѝ е свързан с проблемите на родителството.
“Меко казано”
Ако уважаемите киноакадемици от филмовата Мека в Лос Анджелис гледат английската версия на “Меко казано”, ще се запитат кой е произвел това, меко казано, бижу - “Пиксар”, “Дисни” или друга световна компания. И няма да повярват, че анимационният филм с блестящо изображение е заснет с много малко пари и хора и с огромни усилия. Това е първият пълнометражен анимационен 3D детски филм, какъвто досега не е правен в България. Заснет е по великолепната приказка “Меко казано”, от Валери Петров и е с продължителност 74 минути.
“Рибена кост”
печели наградата за операторско майсторство на “Златна роза” през 2021 г. и наградата на СБФД. В анотацията му пише: “Няма нищо драматично в случайно откритото тяло на умиращ делфин на брега на морето. Драматични са обаче деветте истории на хора, огледали се в окото на делфина. Девет ситуации, в които хората са притиснати да реагират, а те са объркани, изплашени, всеки потънал в своите грижи и проблеми. Девет гледни точки към един абсурден свят, в който хората са като умиращия делфин, за който никой не знае как да се погрижи...
“Шекспир като улично куче”
е дебютният филм на актьора Валери Йорданов. А филмът с трудното за изписване и произнасяне име
“? 1.618"
е игралният дебют на доказания аниматор Теодор Ушев. Филмът е копродукция с Канада, но е заснет в България.
Докато този текст се подготвяше за публикуване, стана ясно, че операторът Иван Чертов е изваден от състава на комисията и заменен с оператора Александър Станишев.
А в отговор до екипа на филма “Бягство” Петър Тодоров, изпълнителен директор на ИА “НФЦ”, пише: “Относно вашето твърдение, че това състезание е с предизвестен победител, съм длъжен да ви уведомя, че ако имате допълнителна информация, съм готов да я получа и проверя.
В противен случай това ваше твърдение за непровела се все още процедура е предпоставка за спорове, междуособици и напрежение във филмовата общност.
Сега, когато не са налице пречки за участието на филма “Бягство” в процедурата, се надявам да промените решението си и да го оставите в нея.
Отговорът на “бегълците” е не. Така без хепи енд приключва първият скандал. Очаквайте следващите!
Коментари (0)
Вашият коментар