Френската марка „Dior“ отново предизвиква горещи дискусии и възмущение в китайските социални медийни платформи, тъй като е копирала дизайна на традиционна китайска дреха в тазгодишната си есенна колекция, без да посочва източника си на вдъхновение, предаде Радио Китай.
Любителите на традиционния китайски стил облекло са на мнение, че отворите в предната и задна част на полата от новата колекция на „Dior“, както и плисетата от двете страни и дизайнът на талията, са типични елементи от китайската традиционна пола „мамиенцюн“, или пола конско лице. От френската компания обаче настояват, че това е тяхна оригинална идея.
На официалния уебсайт на „Dior“ се посочва, че полата от мохер и вълна със средна дължина е „типична“ за марката и никъде не е отбелязано дали има връзка с традиционното китайско облекло.
В древността полата конско лице е била типична за женското облекло на китайския етнос Хан. Тя се увива около долната част на тялото, плисирана е от двете страни и има два отвора – един отпред и един отзад, които се покриват с парче плат. Талията ѝ обикновено е от бял плат, с колан или копчета, и символизира събирането на семейството. Това я прави удобна, когато се налага да се язди кон, откъдето вероятно идва и името ѝ.
Полите конско лице са шарени с преобладаващо червено и синьо. Червеното е най-популярният цвят в традиционната китайска култура, защото е символ на благополучие и радост. Според обичаите на етноса Хан жените обикновено се обличат в червено на сватби и важни празници. По време на династия Цин много популярни са били сините поли конско лице в съчетание с черно и жълто.
Всъщност тази традиционна китайска дреха води началото си от династия Сун, но става популярна в дамското облекло през династиите Мин и Цин. Полите конско лице са присъствали в гардероба както на императрицата, така и на обикновените граждани. Материалът, шарките и цветовете им се различавали според обществената прослойка и повода, заради който били обличани.
Стилът на тези традиционни китайски поли претърпява редица промени - от свеж и елегантен през династия Мин до великолепен и богат през династия Цин и по-късно до красив и опростен след основаването на КНР. Основните характеристики на дизайна обаче остават непроменени и дълбоко вкоренени в китайската култура.
Освен записките в историческите книги, са открити и някои културни реликви, които са свидетелство за наличието на поли конски глави в Китай още от древни времена. Един от примерите е керамична статуя на прислужница от династия Сун, намерена в провинция Шанси, която е облечена в такава пола.
В ранните години на нов Китай в началото на 20-ти век, когато пада династия Цин, полите конско лице са все още популярни, но постепенно са заменени от по-свободните клош поли и по-модерни дрехи. След Движението 4 май под влиянието на идеите за демокрация и свобода разликите между китайското дамско облекло и западното стават все по-малки и постепенно традиционните елементи изчезват. С непрекъснатото опростяване на дизайна до 30-те години на миналия век бродираните поли конско лице са напълно изхвърлени от гардероба на китайките и заменени от по-семпли модели.
Основната тревога на китайските граждани е, че като се има предвид глобалното влияние на „Dior“, потребителите вероятно ще приемат дизайна като оригинален за марката, а полата конско лице за нейно копие.
Коментари (0)
Вашият коментар