“Синът на “Конкорд” връща свръхзвуковите полети, ще взема Ню Йорк - Лондон за 3 ч и 30 мин

Свръхзвуковият "Конкорд" е предшественик на новия самолет.

Новият “Овърчър” все още е на чертожната маса, но големи авиoкомпании вече са си поръчали 130 бройки

Нов пътнически самолет, наречен от производителите си “Овърчър” (Overture), връща ерата на свръхзвуковите полети, като ще изминава разстоянието от Ню Йорк до Лондон за 3 ч и половина при 6,5 ч сега и ще стига от Маями до британската столица за 5 ч вместо сегашните почти 9. От Сиатъл до Токио пък ще се лети за 4 часа и половина при 9 сега, а от Лос Анджелис до Сидни за 8 ч срещу 15 в момента.

Новата летателна машина, чийто дизайн бе разкрит миналия месец по време на авиоизложението във Фарнбъро, Великобритания, излезе напълно от сянката, след като миналата седмица авиокомпания “Америкън еърлайнс” обяви, че е купила 20 самолета с намерението да добави към тях още 40. Тя не е единствената, нито първата, която залага на свръхзвуковото бъдеще. Миналата година друг американски авиогигант – “Юнайтед еърлайнс”, си поръча 15 машини с опция да се сдобие с още 35. Още през 2016 г. договор сключи и “Върджин атлантик”. Голям интерес проявявали и от Катарските авиолинии.

Все още на чертожната дъска, самолетът на компанията “Бум суперсоник” (Boom supersonic)

ще превозва между 65 и 80 пътници на височина от около 20 000 м

със скорост около 2100 км в час (1,7 пъти скоростта на звука) над вода и 1100 км над сушата. Очаква се да излезе от завода през 2025 г., да направи първия си тестов полет през 2026 г. и да влезе в експлоатация през 2029 г.

“Америкън еърлайнс” и базираният в Колорадо производител отказаха да съобщят финансовите подробности на сделката, в това число и размера на депозита, който американският превозвач е платил. “Бум” обаче се похвали, че вече има над 130 поръчки за новата машина. Според “Вашингтон пост” цената на един “Овърчър” е 200 млн. долара, но заради многото бройки авиокомпаниите вероятно получават отстъпка.

“Гледайки към бъдещето, свръхзвуковите пътувания ще бъдат важна част от способността ни да обслужваме нашите клиенти. Вълнуваме се как “Бум” ще оформи бъдещето на пътуванията както за нашата компания, така и за нашите клиенти”, отбеляза Дерек Кер, главен финансов директор на авиокомпанията купувач по време на обявяването на новината.

Производителите вече съобщиха, че новата свръхзвукова метална птица

ще може да обслужва 600 маршрута по света,

намалявайки два пъти времето за пътуване.

Историята на пътническите полети познава досега само два свръхзвукови самолета и, разбира се, по-прочутият от тях е френско-британският “Конкорд” (другият е руският Ту-144, но той летя само 2 г.). Машината, която не можеше да бъде сбъркана заради уникалния си дизайн, бе приземена завинаги през 2003 г., защото експлоатацията се оказа прекалено скъпа и заради един-единствен трагичен инцидент за 27 години живот.

“Конкорд” летеше със скорост два пъти по-голяма от скоростта на звука и вземаше Ню-Йорк – Лондон за около 3 ч.

Демонстрационен самолет XB-1 се използва в Колорадо, за да тества технологиите за новата летателна машина за свръхзвуково въздушно пътуване през Атлантическия океан.

СНИМКА: РОЙТЕРС
Демонстрационен самолет XB-1 се използва в Колорадо, за да тества технологиите за новата летателна машина за свръхзвуково въздушно пътуване през Атлантическия океан. СНИМКА: РОЙТЕРС

Смятан за инженерно чудо при пускането си в експлоатация през 1976 г., той бързо се превърна в символ на най-големия лукс в небето. По време на полетите в него се сервираха най-скъпи вина с гурме ястия и омари, а след клиентите му бяха кралски особи, шоу звезди и известни политици.

През годините обаче самолетът с остър клюн се сблъскваше с огромна консумация на гориво, с оплаквания от непоносимия шум (поради което някои маршрути му бяха забранени) и замърсяването на околната среда. Билетите му пък бяха прекалено скъпи (поне 12 000 долара), макар неговият капацитет да бе до 128 пътници. Последният пирон в ковчега на елегантния самолет бе катастрофата през юли 2000 г., когато полет от Париж до Ню Йорк завърши трагично, разбивайки се при излитане на летище “Шарл дьо Гол”, при което загинаха 113 души, 4-ма от които на земята. Всъщност става въпрос за трагична случайност, а не за техническа неизправност на самолета – той пука гума заради метална отломка на пистата, паднала минути по-рано от друг самолет.

Новият “Овърчър”, наричан популярно от медиите “Синът на “Конкорд”, се опитва да преодолее недостатъците на своя именит предшественик. Чрез него създателите му се опитват да отговорят на основния въпрос – възможно ли е да се построи ултрабърз самолет, който в същото време да е безопасен, сравнително тих и щадящ околната среда. Според Си Би Ес нюз, за да постигне това, “Бум” ще трябва да инвестира 15 млрд. долара в разработката си. Твърди се, че по дизайна и първоначалните тестове в тунел екипът е работил 26 млн. часа.

Създателите твърдят, че “Овърчър”

ще е по-лек, по-аеродинамичен, ще изразходва по-малко гориво,

което при това ще е 100% био – т.е. добивано само от органични материали, и ще е снабден с много по-съвършен софтуер.

Зеленото гориво, което не оставя въглероден отпечатък, обаче е до 2-3 пъти по-скъпо от изкопаемите, отбелязват медиите. Но от компанията производител са категорични, че билетите за полет от Източния бряг на САЩ до Европа няма да надвишават 4000-5000 долара. Самолетът ще има 4 двигатели, които ще балансират тежестта и температурата. Крилете му ще са подобни на тези на чайките.

“Авиацията не познава огромна стъпка напред от десетилетия. “Овърчър” е революционен по своя дизайн и радикално ще промени начина, по който гледаме на дългите разстояния”, казва главният изпълнителен директор на “Бум” Блейк Шол. Според него свръхзвуковият самолет ще направи света по-достъпен за милиони пътници.

“Започнах това, защото бях тъжен, че никога не успях да летя с “Конкорд”

Чаках, но никой не се зае да направи нов реактивен самолет, затова аз реших да го направя. Като крайна цел бих искал хората да могат да отидат навсякъде по света за 5 часа и за 100 долара. За да стане това обаче, трябва да се постигне много по-голяма ефикасност на горивата, но стъпка по стъпка свръхзвуковите полети ще станат достъпни за всички”, добави Шол.

Медиите твърдят, че от разработките на стартъпа “Бум” отблизо се интересуват и военните. Поне още 4-5 компании, включително НАСА, работят по проекти за свръхзвукови пътнически самолети, но те или са в по-начална фаза, или пък се пазят в дълбока тайна.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене