Епичната фентъзи сага “Игра на тронове” по книгите на писателя Джордж Мартин стана феномен на поп културата - даже онези, които не са гледали сериала, най-вероятно са чували за Ланистър, Старк и Таргариен. Завъртеният сюжет с много герои, откровени сцени на секс и насилие, средновековна жестокост, невероятни костюми и разбира се, дракони, прикова към екраните милиони зрители. Всеки нов сезон изненадваше с все по-качествени специални ефекти и сюжетни обрати, затова очакванията от финала бяха големи. Но осмият сезон разочарова мнозина, при това до степен, че се появиха петиции в интернет с искане краят да бъде заснет отново.
Това не остана скрито от телевизията, която го излъчваше - НВО, която веднага организира продължение. Всъщност не точно продължение, а т. нар. сикуел - сериал, в който действието се развива векове преди “Игра на тронове”. Вече излязоха два епизода, които бяха толкова успешни - надминаха по зрителска аудитория първите два епизода на ИНТ, че вече анонсираха втория сезон.
Сериалът се казва “Домът на Дракона” и беше най-очакваната премиера за годината. Той е екранизация по книгата на Джордж Мартин “Пламък и кръв”. За първия му сезон са планирани 10 епизода, а действието се развива около 170 г. преди събитията в “Игра на тронове”, когато управлява династията Таргариен. В центъра на събитията е Танцът на драконите, както наричат гражданската война между двете разклонения на семейство Таргариен. Кръвопролитията оставят половината царство в руини, съсипват десетки благороднически родове и едва не погребват управляващата династия.
Първият сезон на “Домът на Дракона” обхваща период от около 30 години. Затова неслучайно в ролите на двете главни героини - принцеса Рейнира и кралица Алисента, влизат по две различни актриси. Едните като млади, другите в по-зряла възраст.
Какво е Танцът на драконите
Предпоставките за гражданска война се появяват по времето на управлението на крал Джейхейрис. Докато той властва, Вестерос преживява рядко срещан период на спокойствие, но пък крепкото му здраве предизвиква сериозна династическа криза. Джейхейрис надживява почти всичките си деца, в това число и двамата си наследници. Принц Еймон загива в битка с пирати, а принц Бейлон умира от неизвестна болест.
След смъртта на Бейлон Джейхейрис свиква Великия съвет - събранието на всички лордове на Седемте кралства. Петнайсетина кандидати предявяват претенции към престола, но с реален шанс са само двама - Рейнис, по-голямата дъщеря на Еймон, и Визерис, който е най-големият син на Бейлон. Великият съвет заседава две седмици и избира за наследник Визерис.
Решението на Великия съвет обаче създава прецедент - сега короната трябва да се предава само по мъжка линия. Визерис обаче нарушава правилото. Жена му умира, без да му роди син. Тогава той посочва за наследник единствената си дъщеря Рейнира.
Кралят се жени втори път. И новата му съпруга - Алисента Хайтауер, му ражда три здрави момчета. Въпреки това Визерис не бърза да промени решението си, а и дъщеря му Рейнира съвсем не разбира защо трябва да се раздели с мечтата си за кралска корона заради полубратята си. Отначало тя се опитва да се сприятели с мащехата си Алисента, но това е за кратко.
В един момент кралският двор се цепи на две фракции - “черните” подкрепят принцеса Рейнира, а “зелените” - кралица Алисента и големия ѝ син. Именно тези две групировки започват по-късно гражданската война.
Крал Визерис е добър човек, но лош управленец. Известно време успява да поддържа мира в семейството, даже дава Рейнира за булка в едно от знатните семейства на Вестерос. Но времето си върви, децата на Рейнира и Алисента растат, а с тях и напрежението в кралския двор. След като синът на Рейнира избожда окото на сина на Алисента, кралят разделя двете фракции. Кралицата остава в столицата, а Рейнира получава Драконов камък - родовия замък на Таргариен.
Това кралско решение се оказва фатално. След смъртта на Визерис в столицата Кралско пристанище не остава нито един поддръжник на принцесата - тези, които са там, са експресно умъртвени, а приближените на Алисента коронясват големия ѝ син.
Но Рейнира също предявява правата си върху престола. Тя е обявена за истинския владетел на Седемте кралства, а полубрата и мащехата си обявява за изменници и бунтовници.
Първоначално противниците се опитват да разрешат противоречията по мирен път. Както пише Джордж Мартин, “първите битки от Танца на драконите се водят с помощта на гарвани, пера за писане, пергамент, заплахи, обещания, укази и договори”. Но скоро се пролива първата кръв - един от синовете на Рейнира умира и страната рухва в бездната на гражданската война. Така най-вероятно ще завърши първият сезон на “Домът на Дракона”.
Съставът на авторите на сериала е доста интригуващ на фона, че “Игра на тронове” - безспорно един от топсериалите на последното десетилетие, разочарова с последния си сезон. В интернет даже имаше петиция да бъдат преработени епизодите, чиито създатели бяха Дейвид Бениоф и Д. Б. Уайс. Разбира се, това не бе направено, но и двамата ги няма в екипа на “Домът на Дракона”.
Тяхното място заемат Мигел Сапожник и Райън Кондъл. Първият режисира повечето батални сцени в “Игра на тронове”, в това число и знаменитата “Битка на копелетата”. Кондъл пък е сценарист на сериала “Колония”, ярък поклонник на “Песни за лед и пламък” и стар приятел на Джордж Мартин.
Именно Мартин предлага на Кондъл да се заеме с “Домът на Дракона”. Той от своя страна уважително се отнася към първоизточника и се старае сериалът да се хареса на първо място на фенове като него самия. Съветва се редовно по всички въпроси с Джордж Мартин и го държи в течение на всичко, което се случва на снимачната площадка.
Внушителен бюджет
Първият сезон на “Домът на Дракона” струва 200 млн. долара - по 20 млн. на епизод. За сравнение, бюджетът на една серия от “Игра на тронове” през първия сезон е около 6 млн. долара и чак към осмия сезон достига 15 млн.
Големият бюджет развързва ръцете на създателите и им позволява да заснемат доста по-амбициозна и зрелищна история. На страната от всеки от враждуващите фракции се сражават поне по десетина огнедишащи дракона.
Качествен първоизточник
Един от основните проблеми на последните сезони на “Игра на тронове” е тъкмо липсата на качествен първоизточник. Джордж Мартин просто не успява да напише последните книги от поредицата “Песни за лед и пламък”, така че авторите гледат да се измъкнат със собствени сили.
Но в конкретния случай с Танца на драконите това няма как да се случи. Целият конфликт от начало до край е описан в “Пламък и кръв”.
Коментари (0)
Вашият коментар