Изложбата е част от проекта "Кристо за начинаещи" и се открива на 9 септември
“Жан-Клод за начинаещи” - така е наречена изложбата на 13 български художнички, кръстена на съпругата на големия Кристо.
С нея художникът Лъчезар Бояджиев продължава проекта си "Кристо за начинаещи", чиято цел е да покаже влиянието на артистичното семейство върху изкуството в обществените пространства.
Изложбата, наречена още Power Girls in Public Spaces (от англ. "Могъщите момичета в обществените пространства") ще представи Мария Налбантова, София Грънчарова, Искра Благоева, Наталия Тодорова – Ленц, Аксиния Пейчева, Боряна Росса, Селма Селман, Калина Димитрова, Десислава Терзиева, Мариела Гемишева, Ина Валентинова, Шейла Камерич, Ана Първачки.
Тя се открива на 9 септември между 17 и 20 ч. в artnewscafe в Пловдив и ще продължи един месец.
Два дни след това, на 11 септември, неделя, в 20,30 ч на площад “Централен” в Пловдив, в близост до паметника на Гюро Михайлов, Лъчезар Бояджиев ще представи своя артистичен проект “Присъствие на отстъствието”, също част от разговора за влиянието на Кристо и Жан-Клод. Инициативата му "Кристо за начинаещи" се реализира съвместно с фондация “Отворени изкуства” и галерия Sarieva в Пловдив.
Поканата към художничките Бояджиев отправя с писмо до всяка от тях. Power Girls или “могъщите” момичета са тези, които правят обществено видими и значими неща, заемат обществено влиятелни позиции и са фактор в обществото. “Връзката с Jeanne-Claude (или “Жан-Клод ван Дам”, както я наричаха близките й) е през Жана д’Арк, разбира се… Но много повече през мита/образа на Богинята-майка, през богинята Ищар от Месопотамия, през статуята на Свободата в Русе (дело на италианския скулптор Арналдо Дзоки, който е направил и конния паметник на Александър II в София, и други скулптурни комплекси в България”, казва Бояджиев в писмото покана.
За своята акция “Присъствие на отстъствието” той също избира съвсем умишлено датата 11 септември. Присъствие на отсъствието е метафора, която Кристо и Жан-Клод използват често и която носи още по-дълбок смисъл на фона на тяхното творчество, особено с проекта “Портите” (1979-2005) за Централния парк в Ню Йорк, САЩ.
След 9/11 (11 септември 2001 г.) и атаката срещу кулите близнаци на Световния търговски център в Ню Йорк светът се променя завинаги. Скоро след 9/11 кмет на Ню Йорк става Майкъл Блумбърг, бизнесмен и колекционер, приятел на Кристо и Жан-Клод. Едно от първите неща, които прави като кмет, е да рестартира процеса по реализация на проекта “Портите” за Централния парк в Ню Йорк. Намерението му е да внуши нови хоризонти пред града, да “пре-хвърли” една ужасяваща сянка, без да принизява смисъла й. Но предявява логистични изисквания към артистите, вследствие на което Жан-Клод и Кристо за първи път се съгласяват да произведат и продават фланелки, картички, брошури и др. Приходите от тях отиват в полза на т.нар. Central Park Conservancy (организацията, отговорна за поддръжката на парка).
Те правят проекта през зимата, а не през лятото, при това без да се намесват в алеите на парка. “Кристо и Жан-Клод адаптират проекта и така “сянката" на “Портите” се разпростира над Ню Йорк и до ден днешен като един вид “паметник в действие”, което е тъкмо онова, към което се стремим и ние в проекта “Кристо за начинаещи”, казва Лъчезар Бояджиев.
Коментари (0)
Вашият коментар