И без античен форум столицата предлага опера на открито

Спектаклите на “Набуко” бяха гледани от 1500 зрители всяка вечер през лятото на 2016 г.

Спектаклите се гледат от огромен брой зрители

София няма късмета да притежава голям летен театър или останки от античен форум, които да позволяват големи оперни и театрални постановки на открито. Въпреки това обаче през годините има немалко празници на оперното изкуство през лятото.

Липсата на утвърдено място за подобни мегапродукции не пречи, дори напротив – като превръщат различни сгради и градски пространства в естествен декор, създателите на спектаклите дори успяват всеки път да изненадат приятно публиката.

Всъщност почти всички такива продукции са дело на директора на Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов.

Началото на “Опера на площада” бе поставено през 1999 г. с “Аида”. За фон тогава послужи все още несъбореният
 мавзолей.  

СНИМКА: “24 ЧАСА”
Началото на “Опера на площада” бе поставено през 1999 г. с “Аида”. За фон тогава послужи все още несъбореният мавзолей. СНИМКА: “24 ЧАСА”

Началото бе поставено през 1997 г., когато сградата на мавзолея още не бе съборена. По случай 400 години от рождението на оперното изкуство Карталов постави “Аида” на площад “Александър Батенберг”, като мавзолеят с различни преобразувания послужи като естествен фон, на който се разгръща драмата на етиопската принцеса, станала робиня на фараоните.

В спектаклите тогава участваха големите ни изпълнители Никола Гюзелев, Румен Дойков, Стефка Минева, Стоян Попов, хорът и оркестърът на Софийската опера плюс хоровата капела “Светослав Обретенов” с диригент Георги Нотев.

На следващата година отново мавзолеят послужи като естествен декор на операта “Ивайло” на Марин Големинов.

По принцип за опери на открито винаги се предпочитат мащабни произведения с балет, музикални интермедии и други части, които позволяват участието на множество статисти и използването на мащабни специални ефекти. Операта търпи такива “добавки”, като изкуство тя обича големите мащаби.

“Спектаклите на открито имат други послания, разказват по нов начин историята за герои и събития. С това превръщат операта в друг вид изкуство. То е като оперно кино на живо. Ако режисьорът има мисленето на архитекта и композитора, тогава ще съумее да изгради партитурата на полифоничен образ на спектакъл в синхрон със звученето на избраното място сред природата, където се играе, и с пейзажа на естествен декор”, казва акад. Карталов.

Според него всяко произведение на сцена, поставено на открито, звучи като ново и неповторимо.

“Публиката на тези спектакли е толкова различна и необременена от капризи, разкрепостена от изискването да носи задължително официално вечерно облекло”, казва режисьорът.

Един от тези спектакли - “Борис Годунов” на Мусоргски, направен през лятото на 2014 г. пред входа на “Св. Александър Невски”, бе заснет професионално. Освен че записът бе излъчван в продължение на няколко месеца в платформата Operavision, DVD с него се продава от световния лейбъл Dinamic.

С малки промени фасадата на мавзолея послужи като декор за операта “Ивайло”. 

СНИМКА: “24 ЧАСА”
С малки промени фасадата на мавзолея послужи като декор за операта “Ивайло”. СНИМКА: “24 ЧАСА”

Подобни спектакли привличат огромна публика. Например “Набуко” през лятото на 2016 г. бе гледана от над 1500 зрители всяка вечер . За фон тогава послужи северната фасада на “Св. Ал. Невски”, пред която бе издигната огромна наклонена сцена с дължина 40 метра. Трибуните заемаха цялото пространство от тази част на площада и спектаклите внесоха особена атмосфера в юлските софийски вечери.

От известно време насам софиянци се наслаждават на оперни и балетни спектакли на открито и на друго място - в прохладата на Панчаревското езеро. Близо до гребната база там вече за трета година се провежда фестивалът “Музи над водата”, който започва през юли и завършва в началото на септември.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене