Филмът на Зорница София ще се бори
за “Златна роза”.
Комисията се събира за избор
на нов български кандидат
за американската награда
Българският филм “Майка" на режисьорката Зорница София Попганчева няма да участва в състезанието за “Оскар” на Американската филмова академия догодина през февруари. Причината е в нарушени правила на американската академия.
Новината и подробностите съобщи самата режисьорка. Във фейсбук тя написа:
Розовият облак с оскарите и мечтите по тази тема приключиха за нас снощи. Стана с обаждане от най-деликатния директор на НФЦ (Петър Тодоров - бел. ред) 5 минути след като е получил писмо от Академията до НФЦ, че нашият филм “Майка” има към 3-4 минути повече английска реч от допустимите 50% за “международен филм” (international feature).
Според тези сметки не сме международен филм въпреки международния ни екип - едни дефиниции, които се сменят няколко пъти в последните години. Приемам тази изненада, но бих искала:
1. Отново да благодаря за селекцията на многоуважаемата комисия, че ни избра за българско предложение за оскарите 2023, интересувайки се от качествата на филма.
2. Да припомня, че никъде на сайта на
Академията не се
обяснява “как точно”
се измерва тази реч
и след като им писахме най-учтиво да ни упътят - субтитри ли да броим или думи и букви на дадения език, те ни отговориха с “времетраене” и двама души от екипа ми с по два хронометъра измериха речта във филма с приблизително равен резултат.
Единият с 30 секунди, а другият колега с 1:35 повече за non-English speech, тоест български, суахили и масайско наречие. И предадохме “Майка” по живо, по здраво като “международен филм” с международен и не-американски екип.
3. Да пожелая на следващия български филм, който покрива тези технически изисквания, голям успех! Защото трябва да имаме български представители на всяко едно значимо филмово събитие и защото колкото повече български филми се гледат по света, по-леко е за идващите в бъдеще.
А филмът “Майка” си е пак същият филм, направен с актьори, инвестирали се на 1000 процента и екип-нинджи от България, Хърватия и Германия в едни доста сложни условия. Не зависимо дали има три минути повече английски реч, или една и половина минута повече български плюс суахили,
за мен той говори
на езика на сърцето
Това, че има английска реч, е обусловено от автентичната история на героинята, която отива да работи с изоставени деца в Кения, където по една случайност никой не говори български. Филмът не е и американски, доколкото разбирам. Но според Академията не е и международен. Може да е извънземен.
Той говори на езика на сърцето главно заради Дария Симеонова, Леон Лучев, Перис Уамбуи, Стив Матиас, Дария Димитрова, Ламар Мунене и нашия прекрасен екип, на който безкрайно благодаря.
Съжалявам, че Академията не са съгласни да се състезаваме с “международните филми”, и особено ми е тъжно, защото това е не поради творчески причини, а заради някакви цифри, които никой не знае как се получават и какво значат.
На мен лично ми се плаче, защото видях за втори път след “Мила от Марс”, който също беше българският избор за наградите на Академията, как у нас тази селекция значи много - за екипа и актьорите ми, за съседите ми в кооперацията дори, за хора по улиците, които ми пожелаваха успех в Щатите.
Реално да се избере български представител от общо 8 български филма през тази година е несравнимо със селекция в А-категория фестивал, каквито имаме вече две за филма “Майка”, където се избират 12-тина филма от няколко хиляди кандидатстващи филма от целия свят.
Това е специфика, ясна предимно в киносредите, където селекциите в конкурсните програми на А-фестивалите са професионално признание, за което сме благодарни.
Радвам се поне, че тази “изненада” дойде, докато все още е възможно да се предаде друг български кандидат. Аз лично ще стискам палци на всеки български филм и на следващия ми колега.
А “Майка” ще стартира на фестивала “Златна роза” във Варна на 24 септември, после е в конкурсната програма във Варшавския фестивал на 20 октомври, после е в Котбус, Германия, после откриваме “Киномания” на 17 ноември в зала 1 на НДК, после е в Хага.
А в кината в страната излизаме през януари. Въпросът, който задава филма е “Какво е майка да имаш?”
Заповядайте на кино!
“Майка” беше избран за българския участник в битката са “Оскар” от 7-членно жури с председател актрисата Мария Бакалова. Журито бе
назначено от Националния филмов център.
Сега комисията ще се събере отново и ще избере новия български кандидат за “Оскар”. Той ще е един от филмите, състезавали се предния път: “Борсови играчи” на Георги Костов, “В сърцето на машината”, на Мартин Макариев, “Петя на моята Петя” на Александър Косев, “Меко казано” на Анри Кулев и “Шекспир като улично куче” на Валери Йорданов.
Теодор Ушев е
изтеглил своя
игрален филм
от състезанието
“Майка” е вдъхновен от истинска история. Разказва за перипетиите на една жена, която в желанието си да има деца стига чак до Кения в Африка. Главната героиня Елена е на 32 години. Тя е успяла театрална режисьорка, изцяло отдадена на професията си.
Един ден я застига лошата новина, че не може да има деца. Елена е изправена пред жесток избор - да зачене инвитро от любимия си мъж диригент, или да използва театралната програма, с която да преобрази живота на сираци в далечна Африка. Там Елена ще преоткрие по свой си начин силата и смисъла на думата “майка”.
Така една българска жена ще превърне травмата от невъзможността да има свои деца в триумф на един различен, но също така важен тип “родителство”.
Сценаристи са Зорница София и Миглена Димова. Филмът е копродукция с Германия и Хърватия. Оператор е Крум Родригес, музиката написва Дарко Маркович.
В главната роля е актрисата Дария Симеонова. Участват още хърватинът Леон Лучев и кенийските “звезди” Перис Уам Буи и Стив Матияс.
Филмът е заснет в Широка лъка и в най-големите гета от Кибера до Найроби.
Коментари (0)
Вашият коментар