Проф. Димо Зафиров: 45 000 дрона има у нас, летят към 10 000. Но трябват правила

Професор Димо Зафиров с дрона “Съчленено крило”, който е патентован. Той може да излита хоризонтално и вертикално. СНИМКА: КОЛЕКЦИЯ НА ПРОФ. ДИМО ЗАФИРОВ

Прогнозирам, че това десетилетие ще има превози на
хора с дрон в града

- Професор Зафиров, работна група, в която бяхте и вие, се трудеше върху наредба за дроновете още преди да има еврорегламент. От 2019 г. има европейски регламент, а какво се случва у нас с нормотворчеството за тези безпилотни летателни средства?

- Имаме регламент, имаме и заповед на министъра на транспорта за работна група, която да действа по този въпрос. Всеки месец се срещаме по един път за всичките регламенти за дроновете. 

- Какво се случи в България в последните 2-3 г.? Колко дрона има в страната, знае ли се?

- В България сигурно има продадени към 45 000 дрона, от тях десетина хиляди се ползват. 

- Какви действащи правила има за дроновете?

- Регламентите задължават от 26 януари следващата година да имаме пространства, в които да летят дронове, и ако други летателни апарати минават, им трябва разрешение.

- В зоните за дронове няма да могат да летят други машини, така ли?

- Не че не могат да летят, но трябва да си поискат разрешение. В тези пространства ще има правила, за да са дроновете защитени, а и пилотираните средства също. И това трябва да се задейства от 26 януари 2023 г. Може би ще има някаква отсрочка. Но с две думи - трябва да има възможности да се развиват дроновете. В момента

България е на

последно място в

ЕС по работата по

законодателството,

за да могат дронове

да се използват

в страната. Има някакви проблеми.

- Кои са?

- Които и да са, вече има заповед на сегашния министър (Христо Алексиев - б.а.) за работна група.

- Чак на сегашния министър ли, при регламент от 2019 г.? 

- Да, така че има ускорение на нещата. Първо трябва да започнем да определяме къде и как ще летят дронове и да дадем правилата на бизнеса. 

- За кои дронове говорим?

- Да започнем с куриерските, спешните пратки например могат само с тях да се правят, както и превози на медицински материали, на кръв, органи.  

- И трябва да има коридори за дронове ли?

- Наричат ги U Spaсe, безпилотни пространства. Ние трябва да ги осигурим, и дори от чужбина да идва дрон, той трябва да знае къде да пресече, къде да кацне. 

- Говорите за използването на дроновете от бизнеса ли?

- Точно така. Не може бизнесът да даде едни сериозни пари, без да знае какви ще са правилата на следващия ден. Трябва да ги има правилата и той да си направи сметка - искам това да правя, толкова ще ми струва. Примерно медицински доставки от болница до болница. В момента

има един

сертифициран дрон

в света, който може

да прави доставка

на медицински

материали

Той е сертифициран в САЩ, а работи в Берлин. Най-развита е тази дейност в Африка, никой не им пречи там, не ги глобява и когато дойде валежният период и никакъв транспорт не може да мине, пращат дрон, който взема пробите или доставя лекарствата. 1500 полета са направили. А този в Берлин  има 30 000 полета.  

- А кой ще управлява това движение на дроновете?

- То ще е повече, отколкото сега е трафикът във въздушното пространство. Казано е - дроновете трябва да са по-безопасни, отколкото въздушното движение. И това изисква много повече действия, оборудване.

- Държавното предприятие “Ръководство на въздушното движение” ли ще го управлява?

-  То управлява и ще продължи да управлява въздушното движение. Но сега имаме една комуникация пилот - ръководител полети, след това ще имаме компютър, спътник и някой, който наблюдава отстрани какво става. Това ще са хиляди дронове. В момента в България е страшен трафик на самолети заради войната, но е нищо в сравнение с това какво ще стане после, след като дроновете тръгнат и всеки един иска сигурна траектория, за да няма конфликти. 

- Някак ми се струва фантасмагорично в нашите условия.

- На моите студенти, които също ми твърдят това, им казвам, счупете си кутията, която имате в главата. Ние сме в Европейския съюз и всичко, което става там, ще стане и тук.

- Какво, като сме в ЕС, вие започнахте да работите преди регламента по наредба, ето че и до днес липсва. 

- И в ЕС не е станало още, в САЩ е по-напорист бизнесът и там стана. Ние по-бавничко вървим, но ще го решим и тук. Има светлина в тунела. Фирма от Украйна дойде в България, през август я регламентираха и направи фабрика за селскостопански дронове край Пловдив. Дойдоха си с пазара. От 20 до 23 октомври имаше “Интердрон експо”. Направихме форум, имаше пълна зала с 200 души, когато се представяха какви услуги се правят с дронове. 

Първите

експерименти

за U Spaсe бяха

направени

при Сливен,

летище “ Бършен”. При теста се маркира, чрез мобилните мрежи, че такива летателни апарати летят в това пространство и се вижда къде е този дрон. Нещата вървят напред, макар и не толкова бързо.

- В тази наредба какво ще се запише?

- Искаме да изработим механизъм с правила за дроновете, включително екология, шум, височина на полетите. Да вземем агродроновете. Има един регламент на ЕК, който казва, че въздушното пръскане от самолет и вертолет е забранено. И вече има глобени хора затова, че са пръскали с безпилотна машина. А тя е по-щадяща околната среда, отколкото пръскачка на трактор. С дрон може да се пръска с химикали, да се опрашва, други такива неща.

Дронът  може да

лети на 2-3 м

над растенията,

можеш да му кажеш на каква височина да се вдигне. Има много сериозни постижения колко хектара на ден може да обслужи. Всичко това трябва да го регламентираме. А техническите проблеми какво са дроновете, ги оставям настрана, те са решени. Какви дронове има, колко могат да носят, на колко време да летят, това е преодоляно. Но нещата, свързани с местни разпоредби, трябва да ги преодолеем, за да може бизнесът да работи. 

И отивам на това, което се посреща с недоверие - кога дронове ще возят хора в града. 

- Това вече наистина е фантастика, но все пак - кога?

- Аз казвам, че ще е това десетилетие в България. 

- Кога ще бъде готова тази наредба?

- Първо регламентите трябва да се внедрят. Вярно, че имат директно действие, но пише, че трябва да има и национални специфики. Направиха една наредба, която повече от година я пуснаха на обсъждане, но още не е пусната да действа. Тя има проблеми, но за да не спираме нещата, казваме - пускайте я, после ще ги оправяме.

Ето ви още една спирачка за агродроновете. Тъй като те са над 25 кг, за всеки полет се иска разрешение от “Гражданска въздухоплавателна администрация”.

- За кои дронове се иска разрешение?

- За тези, които са до 25 кг и летят в обсега на видимостта, тоест, като ги управляваш, ги виждаш, трябва да имаш сертификат за дистанционно управляващ пилот. 

- Ако управлявам дрон и имам сертификат за пилот, мога да го вдигам в зоната на видимост.

- Да, до 120 м и да го виждаш, това са  4-5 км. Оттам нататък трябва да поискаш разрешение. Има и още едно нещо, което никой в България не го е направил както трябва, казва се специфичен риск за изпълнение на тази дейност. За да го прецениш, трябва да имаш информация каква е населеността на района, в който ще летиш. Кой ще го каже за България опасно ли е, или не. Какъв е наземният риск и какъв е въздушният риск? Дронът колко сигурен е? Пилотът нищо, че има сертификат за  управление за зоната на видимостта на летателния апарат, трябва да има сериозен нальот, за да управлява в зона, в която не вижда дрона.

- Какъв ще е редът в такъв случай?

- Има чисто автономни дронове, правиш програмата му, пускаш го и не му се намесваш. В тези военни условия е много трудна борбата тях: откриване, идентификация и неутрализация.

- Така ли става сега с военните дронове?

- Да, така става. Дроновете са първите военни средства, които, за да ги унищожиш, ползваш много по-скъпи средства, отколкото те самите струват. 

- А кои са автоматични?

- Автоматични са тези, на които можеш в един момент да им кажеш, дотук беше ти, оттук нататък аз управлявам. И третите са дистанционно управляемите. Тях през цялото време трябва пилот да ги управлява.

 - Кога ще могат да се подредят правилата и да се направи организацията на движение на дроновете?

- 2025 г. е дадена като годината, в която се, че в Европа с дроновете ще се подредят. Определянето на U Space пространствата е задействано на европейско ниво. Въпросът е максимално бързо да се създадат условия и да се ползват от бизнеса. Питат ме моите курсисти - какво може да прави дронът, аз им отвръщам - питайте ме какво не прави. 

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене