От майката до сюрреализма на войната - ето как ги рисува Жорж Папазов

ЖОРЖ ПАПАЗОВ

Изложбата “Осветителят” е посветена на 50-годишнината от смъртта на художника, когото поставят редом с Миро

На 50 години от смъртта на художника Жорж Папазов е посветена изложбата “Осветителят”. Тя е и първата сериозна негова ретроспектива в България след експозицията “Жорж Папазов”.

В “Осветителят” са включени над 100 произведения, сред които живопис и рисунки. Повечето от тях се показват за първи път в България.

Централно място заемат портретът на майката на художника, картини, посветени на приятеля му Андре Дерен, както и портрет на Жорж Папазов, нарисуван именно от френския илюстратор. Един от акцентите в експозицията е версията на Папазов от 1957 г. на картината на Анри Русо “Спяща циганка” (1897). Тя е съпътствана от разработваните по това време серии “Циркови кучета” и “Гладиатори”.

Папазов намира голямо вдъхновение в морето и създава редица произведения с морски сюжети, както и пейзажи от областта Дордон във Франция. Важна част в творчеството му заема и серията “Къпещи се”, върху която той работи в периода 1920-1960.

Специално място е отделено на картините от серията “Осветители”, свързана със спомените от войната и войниците разузнавачи, които осветяват бойното поле с фенери, за да проучат състоянието на фронта. От гледна точка на стила тези произведения представляват оригинален принос, в който може да бъдат открити следи от кубизма, футуризма и сюрреализма.

Дълбокият им символен характер предопределя използването на названието на серията за заглавие на изложбата.

В седем от залите на Двореца на втория етаж по хронологичен начин е разположен и експозиционният дизайн на архитектите Кирил Асс и Надя Корбут. Той прочита тематично творчеството на художника в контекста на европейския сюрреализъм. Зрителите могат да видят някои от най-ранните му рисунки, създадени в Прага или провокирани от срещите му с германските експресионисти в Мюнхен и Берлин, както и фротажите и композициите с пясък от 20-те години на м.в. Включени са творби, вдъхновени от българската фолклорна традиция, като “Престилката” (1927), “Пожар” (1925-1926), “Композиция” (ок. 1925-а) и “Българската сила” (1928).

Жорж Папазов е типичен пример за универсалните движения от първите десетилетия на ХХ век, когато границите са условност и изкуството е мощен обединяващ инструмент. Неговото творчество и днес свързва няколко държави и продължава многоезичния диалог за истинските ценности, казва кураторът на изложбата Мария Василева.

Жорж (Георги) Папазов е роден през 1894-а в България и умира през 1972-а във Ванс, Франция. За 78 години той извървява дълъг път от Ямбол до големите европейски столици. Живее в Прага, Виена, Мюнхен, Берлин и Париж, където се установява през 1924 г.

Според издадения през 1982 г. в Париж “Речник на сюрреализма” на писателя и историк на изкуството Едуар Жагер “Папазов безспорно е един от предшествениците на това, което днес наричаме “абстрактен сюрреализъм” от средата на 20-те години, редом с Миро, Ернст, Малкин и Масон”. Неговото творчество се свързва и с експресионизма, кубизма, фовизма и дадаизма. Безкрайната фантазия му отрежда пътешествия в различни стилови направления и в разнообразни зони на съзнанието. Колкото и да е трудно да се категоризира само в едно течение, със сигурност Жорж Папазов носи откривателския и експериментаторски дух от първата половина на ХХ век.

Изложбата “Осветителят” се намира в Национална художествена галерия - Двореца, пл. “Княз Александър”, и може да бъде видяна до 19 март 2023 г.

Портрет на майката на художника
Портрет на майката на художника
"Пратеници"
"Пратеници"
"Пейзаж от Дордон"
"Пейзаж от Дордон"
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене