Изложбата “Осветителят” е посветена на 50-годишнината от смъртта на художника, когото поставят редом с Миро
На 50 години от смъртта на художника Жорж Папазов е посветена изложбата “Осветителят”. Тя е и първата сериозна негова ретроспектива в България след експозицията “Жорж Папазов”.
В “Осветителят” са включени над 100 произведения, сред които живопис и рисунки. Повечето от тях се показват за първи път в България.
Централно място заемат портретът на майката на художника, картини, посветени на приятеля му Андре Дерен, както и портрет на Жорж Папазов, нарисуван именно от френския илюстратор. Един от акцентите в експозицията е версията на Папазов от 1957 г. на картината на Анри Русо “Спяща циганка” (1897). Тя е съпътствана от разработваните по това време серии “Циркови кучета” и “Гладиатори”.
Папазов намира голямо вдъхновение в морето и създава редица произведения с морски сюжети, както и пейзажи от областта Дордон във Франция. Важна част в творчеството му заема и серията “Къпещи се”, върху която той работи в периода 1920-1960.
Специално място е отделено на картините от серията “Осветители”, свързана със спомените от войната и войниците разузнавачи, които осветяват бойното поле с фенери, за да проучат състоянието на фронта. От гледна точка на стила тези произведения представляват оригинален принос, в който може да бъдат открити следи от кубизма, футуризма и сюрреализма.
Дълбокият им символен характер предопределя използването на названието на серията за заглавие на изложбата.
В седем от залите на Двореца на втория етаж по хронологичен начин е разположен и експозиционният дизайн на архитектите Кирил Асс и Надя Корбут. Той прочита тематично творчеството на художника в контекста на европейския сюрреализъм. Зрителите могат да видят някои от най-ранните му рисунки, създадени в Прага или провокирани от срещите му с германските експресионисти в Мюнхен и Берлин, както и фротажите и композициите с пясък от 20-те години на м.в. Включени са творби, вдъхновени от българската фолклорна традиция, като “Престилката” (1927), “Пожар” (1925-1926), “Композиция” (ок. 1925-а) и “Българската сила” (1928).
Жорж Папазов е типичен пример за универсалните движения от първите десетилетия на ХХ век, когато границите са условност и изкуството е мощен обединяващ инструмент. Неговото творчество и днес свързва няколко държави и продължава многоезичния диалог за истинските ценности, казва кураторът на изложбата Мария Василева.
Жорж (Георги) Папазов е роден през 1894-а в България и умира през 1972-а във Ванс, Франция. За 78 години той извървява дълъг път от Ямбол до големите европейски столици. Живее в Прага, Виена, Мюнхен, Берлин и Париж, където се установява през 1924 г.
Според издадения през 1982 г. в Париж “Речник на сюрреализма” на писателя и историк на изкуството Едуар Жагер “Папазов безспорно е един от предшествениците на това, което днес наричаме “абстрактен сюрреализъм” от средата на 20-те години, редом с Миро, Ернст, Малкин и Масон”. Неговото творчество се свързва и с експресионизма, кубизма, фовизма и дадаизма. Безкрайната фантазия му отрежда пътешествия в различни стилови направления и в разнообразни зони на съзнанието. Колкото и да е трудно да се категоризира само в едно течение, със сигурност Жорж Папазов носи откривателския и експериментаторски дух от първата половина на ХХ век.
Изложбата “Осветителят” се намира в Национална художествена галерия - Двореца, пл. “Княз Александър”, и може да бъде видяна до 19 март 2023 г.
Коментари (0)
Вашият коментар