Световноизвестният хърватски хореограф Лео Муич е омагьосал трупата на Софийската опера, подготвяйки я за премиерата
“В много спектакли съм участвала и у нас, и по света, но имам чувството, че балетът “Ана Каренина” сякаш е правен за мен. Толкова комфортно се чувствам в движенията, които е създал хореографът, толкова ми е удобен и дори намирам себе си в героинята.” Това каза пред “24 часа” примабалерината на Софийската опера и балет и художествен ръководител на трупата Марта Петкова. В момента тя репетира усилено заедно с цялата трупа за софийската премиера на “Ана Каренина” по музика на Чайковски, която ще е на 27 януари.
Всъщност Чайковски никога не е имал намерение да пише такъв балет, въпреки че лично са се познавали с автора на романа Лев Толстой. Творбата е създадена от световноизвестния хърватски хореограф Лео Муич (Leo Mujic), който е взел за музикална основа откъси от Пета и Шеста симфония и Концерта за цигулка и оркестър на Чайковски и
върху тях се е опитал да разкаже основните сюжетни линии
или по-скоро емоциите на “Ана Каренина”.
В историята има много примери за такива творби, които не са писани от композиторите специално за балет, като повечето от тях са успешни. Достатъчно е да се спомене “Шопениана” на Михаил Фокин или в по-ново време - “Зорба гъркът” на испанския хореограф Лорка Масине по музика на Микис Теодоракис, която вече 30 години пълни салоните по цял свят.
Досега Муич е поставял балета “Ана Каренина” за трупата на Хърватската национална опера, после в Скопие, а през лятото на м.г. - на Античния театър в Пловдив с трупата на Пловдивската опера, като солисти там също бяха Марта Петкова и Никола Хаджитанев. В плановете му са след София да я постави и в САЩ. Той е работил вече като хореограф с трупата на Американския национален балет.
Лео е започнал като балетист навремето в трупата на Морис Бежар, работил е в Парижката опера, в Лозана, Щутгарт и с трупата на Берлинския щатсбалет.
“Правя много промени в хореографията и я приспособявам към конкретните изпълнители. За мен е интересно и важно да запаля конкретните изпълнители, за да мога да извадя най-доброто от тях. Не само в техническо отношение, а и като емоция”, каза пред “24 часа” Муич.
Класическият балет според него дава добра техническа основа, за да може да се танцува и това, което той изисква. “Но в никакъв случай
не мога да кажа, че е лесно
– ако беше лесно, нямаше да ми е интересно”, каза Муич.
Балетисти от трупата на Софийската опера признават, че хореографията на “Ана Каренина” е истинско предизвикателство за тях – технически е много сложна, има много поддръжки, работа с по няколко партньори и т.н. Но са като омагьосани от Лео и идват всеки ден, без той да ги е задължавал. Муич ги е запалил и с това, че им разказва подробно в какво емоционално състояние е бил Чайковски, когато е писал съответния музикален откъс.
В “Ана Каренина” има доста герои, но основната част от сюжета заема любовният триъгълник, в който се озовават Ана, съпругът ѝ Каренин и Вронски. Отделните сцени се редуват бързо една след друга. Декорът се състои от 12 огромни огледала,
които артистите местят
и така променят оптически пространството.
Муич определи Марта Петкова като “суперстар”. “Тя би била примабалерина гордост за всяка балетна трупа по света. Нейния избор да работи тук добре го разбирам. Аз винаги съм смятал, че една трупа е добра, когато всеки неин член е добър, както е тук. Защото за мен няма малки и големи роли”, споделя хореографът.
Коментари (0)
Вашият коментар