Австрийската национална банка е притежателка на 45 исторически струнни инструменти, преди всичко цигулки. За да не тънат в прах оценяваните за милиони съкровища в трезора на банката, тя ги отдава на професионални музиканти. Сред цигулките се намира и един особено ценен екземпляр, изработен от ненадминатия до днес майстор на щрайх инструменти Антонио Страдивари.
Лично гуверньорът на Австрийската национална банка Роберт Холцман предаде на церемония старинния музикален инструмент, чиято възраст се изчислява на около 330 години, на първия концертмайстор на Виенските симфоници, предава БТА. С договор, подписан от двете страни и със застраховка, тъй като става дума за милиони. Това е „нещо като сватба“, пошегуваха се някои присъстващи. Това е повече от сватба, тъй като става дума за милиони, това е шедьовър, един от най-добре запазените екземпляри и е безценен, заяви при церемонията по подписването гуверньорът, на която бяха поканени и представители на медиите.
Далибор Карвай, първи концертмайстор на Виенските симфоници, оцени изключително високото качество на цигулката и добави, че е от голямо значение в големите музикални зали, каквито например са залите на „Музикферайн“ и на „Концертхаус“ във Виена, соловите партии в музикалните произведения да се изпълняват с отличен инструмент „с присъствие“, каквато несъмнено е цигулката „Страдивари“.
Това е най-скъпият инструмент в оркестъра. Най-евтиният е един триангел, чиято цена е 5,44 евро, разказва Ян Наст, интендант на Виенските симфоници. Разбира се, има и инструменти, които струват по няколко милиона. Фактът, че инструмент „Страдивари“ ще звучи в оркестъра, е благодарение на сътрудничеството с Австрийската национална банка. „Много сме щастливи, подобни инструменти не можем да си позволим нито като оркестър, нито като частни лица", заяви Наст.
В момента всички исторически инструменти на Австрийската национална банка са отдадени на музиканти. За ползването им има и правила: „Не се препоръчва да се свири при дъжд, когато е много топло или когато метеорологичните условия са противопоказани за ползване на инструмента. Но обикновено в концертните зали е сухо, условията за инструмента са идеални“, добавя Киара Галбузера, кураторка на колекцията от исторически струнни инструменти на Австрийската национална банка.
Инструментът трябва винаги да е до тялото на музиканта, който носи милиони на гръб. Но това не е причина концертмайсторът да се притеснява. „Всичко е наред, ще успея да запазя спокойствие дори когато пътувам с градското метро“. Истинската стойност на инструмента не е в трезора, а когато публиката се наслаждава на звука му в концертната зала.
Коментари (0)
Вашият коментар