Работниците в “Биг Тех” първите жертви на изкуствения интелект (Инфографика)

Хора държат плакати с надписи “Ние не сме роботи” на митинг в подкрепа на стачкуващите работници на “Амазон” в Ковънтри, Великобритания.
СНИМКА: РОЙТЕРС

  • “Епъл” генерира толкова големи печалби през 2021 г., че изкупи свои акции на стойност БВП на Кения
  • “Туитър” губи по $4 млн. дневно, откакто Мъск е собственик

Страх от рецесия, повишени лихвени проценти като механизъм за борба с инфлацията, скоростно развитие на изкуствения интелект, последиците от COVID пандемията и слаб рекламен интерес - това накара най-големите техкомпании в света да прибегнат до масови съкращения на служители. Само за година “Гугъл”, “Майкрософт” и “Амазон” се разделиха със 70 000 души от работната си сила.

На 20 януари 2023 г. компанията майка на “Гугъл” - “Алфабет”, обяви плановете си да съкрати 12 000 души. Два дни преди това “Майкрософт” освободи 10 хил. служители. “Амазон” също започна нов кръг от съкращения, като се очаква да елиминира повече от 18 000 от работниците си. Това ще бъде най-голямото намаляване на работна сила в 28-годишната история на електронния търговец.

Съкращенията започнаха през 2022 г. и се разраснаха в голяма част от технологичния свят. Още през ноември “Мета” - собственик на някои от най-разпространените платформи в света като фейсбук, инстаграм, уатсъп и др., се раздели с 13% от персонала си, или общо 11 хил. служители. Това дори надхвърли с над 38% свиването на бизнеса от 2020 г., когато заради COVID настъпи истински хаос в глобален мащаб и много бизнеси фалираха или намалиха значително бюджетите си предвид неясното бъдеще.

Тогава шефовете на “Биг Тех” също бяха неспокойни. Противно на очакванията обаче и след като се разделиха със 70 хил. служители, през следващата 2021 г. техиндустрията отбеляза колосални печалби. Пандемията направи собствениците на такива бизнеси несравнимо богати. Именно тогава 5-те технологични суперсили - “Амазон”, “Епъл”, “Гугъл”, “Майкрософт” и “Мета”,

спечелиха общо над $ 1,2 трилиона, а собствениците им буквално превзеха списъка на “топ 10 най-богати хора в света”

Въпреки целия страх от рецесия технологичните компании се разрастваха толкова бързо и отбелязваха печалби, които самите директори не бяха виждали от години.

През 2021 г. “Епъл” имаше толкова много допълнителни средства, че похарчи $ 90 млрд., за да закупи от собствените си акции - почти еквивалента на брутния вътрешен продукт на Кения, припомнят от в. “Ню Йорк Таймс”.

Към края на 2022 г. обаче здравната обстановка по света се поуспокои. Пандемията отстъпи на по-наболели проблеми като войната в Украйна, напрежението между страни от Близкия изток и от Кавказ и нарушаването на човешките права в тези региони. Тогава печелившата тенденция при технологиите се обърна, тъй като промените наложиха приспособяване на света към новата действителност. Времето за почивка по време на локдауните беше приключило. Никой вече нямаше часове наред, за да гледа “Нетфликс”, нито пък се чудеше каква техника да си закупи, за да се разнообрази, докато си е вкъщи. Освен това компаниите производители бяха избрали да преминат през пандемията на автопилот -

не представиха големи иновации в новите си модели техника

Това, естествено, предизвика сериозен спад в продажбите след края на локдауните.

Подобна политика струва на някои производители тежки загуби. Китайската компания “Сяоми” например обяви през декември, че ще съкрати 10% от общия си персонал заради спад в продажбите, като уточни, че 60% от приходите на корпорацията идват именно оттам. Техфирмата разполага с над 30 000 служители. На този фон предходната година завърши с рекордни съкращения - 97 хил. души в сферата загубиха работата си, увеличение с 649% спрямо 2021 г. Важно уточнение обаче е, че “уволненията” обхващат всички отдели на тези компании, а не конкретно компютърните специалисти.

Освен икономическата несигурност, която притеснява технологичните корпорации, решенията за свиване на работната сила са обосновани и на друг съществен фактор. “Гугъл” и “Майкрософт” инвестират сериозен капитал във все по-разрастващата се софтуерна област, известна още като “генеративен изкуствен интелект”.

“Уверен съм в огромната възможност пред нас благодарение на силата на нашата мисия, стойността на нашите продукти и услуги, както и на ранните ни инвестиции в изкуствения интелект” - с тези думи главният изпълнителен директор на “Гугъл” Сундар Пичай уведоми служителите си, че съкращава 18 000 души, като де факто им намекна, че трудът им е лесно заменим от новите технологии.

Т. нар. AI, или изкуствен интелект, се използва в различни професионални сфери и се развива скоростно благодарение на огромни инвестиции и интерес към него от редица корпорации. AI системите поглъщат големи количества данни за обучение, анализират ги, подреждат ги в конкретни модели и правят прогнози за бъдещи състояния. По този начин чатбот, който се захранва с примери за комуникация между хора, може да се научи да бъде реалистичен събеседник в разговор. Той има и вграден инструмент за разпознаване на изображения. Може да се научи да идентифицира и описва обекти чрез преглед на милиони примери. Наскоро излязоха дори журналистически материали, написани от изкуствен интелект, които единствено бяха преминали през одобрението на реален редактор.

Друг не по-малък фактор за огромните съкращения в технологичния сектор са свързани със сериозен отлив от рекламодатели. Това е и една от причините Илон Мъск все още да не може да овладее загубите след придобиването на “Туитър” през октомври. Приходите от реклами в социалната му платформа са намалели със 71% през декември, а 14 от 30-те ѝ водещи рекламодателя изцяло са спрели да промотират в нея. Рекламите са основополагащи, защото

формират около 90% от приходите на технологичната компания

Самият Мъск обяви, че “Туитър” губи по 4 млн. долара всеки ден. С оглед на това бизнесменът поясни, че е готов да опита всичко, за да подсигури бъдещето на компанията, в която по негови думи работят 2300 души. Една от първите промени, които наложи милиардерът, откакто е начело на “Туитър”, беше заплащането на синята отметка за верифициране на профил в платформата - $ 7,99. По отношение на политиките за промотиране пък той взе решение да отмени забраната за политически реклами. Освен това намали цените и осигури на рекламодателите си повече избор относно мястото, на което ще бъде позициониран продуктът им в социалната платформа.

Въпреки многобройните съкращения и неяснотата относно посоката, в която ще се развива технологичният сектор, служителите в него продължават да са най-добре платените навсякъде по света. В САЩ например в “топ 10 професии за 2022 г.” 8 са на техспециалисти. В България - със средна заплата от над 4000 лв., също най-добре платени са служителите, които се занимават с телекомуникации и създаване на творчески продукти.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Лусил Бол – царицата на комедията, която проправи път за жените в шоубизнеса
Пари Сен Жермен ще плати на Мбапе 55 милиона евро
Ефикасен домашен сироп при кашлица
В България най-младата баба е на 28 години, а най-младата майка – на 11
Защо Виктория Бекъм и Меган Маркъл вече не си говорят

Напишете дума/думи за търсене