Ако някой си е мислил, че на 17 февруари в София ще има само едно представление с участието на реномирана международна звезда, ще трябва да узнае, че има още едно. Същата вечер, в която в Народния театър номинираният за “Оскар” Джон Малкович играе в “Самотата на памуковите полета”, в Софийската опера и балет е премиерата на единствената опера на Бетховен “Фиделио”. В нея ще пее легендарният австрийски бас, номиниран за “Грами”, Курт Ридъл.
10 години след последното представяне през 2013 г. Софийската опера и балет отново се заема да постави на сцената тази творба. Тя е включена в културния афиш, посветен на 100-годишнината от рождението на Мария Калас независимо че най-прочутото сопрано на ХХ век е изпълнявала само веднъж тази опера, и то докато е била студентка в Атинската консерватория.
Единствена поне засега е и предвидената на софийска сцена постановка на тази сравнително рядко представяна опера. Става дума за квазиконцертно изпълнение, при което солистите не държат нотите пред себе си, а играят на сцената персонажите сред минималистичен декор. Постановчик е германският режисьор и продуцент Хайнс-Йоаким Фрай, създател на един от най-грандиозните културни проекти в родината си – Дрезденския оперен бал.
Диригент ще е Лотар Загросек, чието име се свързва най-вече с това, че през 80-те години ръководи почти едно десетилетие оркестъра на австрийското обществено радио и телевизия ORF.
За да подсигури успеха на тази сложна в музикално отношение постановка, ръководството на операта е привлякло легендарния бас Курт Ридъл, който не само ще изпълнява ролята на тъмничаря Роко, но и
ще помогне за езиковата подготовка на останалите изпълнители.
“Фиделио” на софийска сцена трябваше да стане още през 2020 г., когато беше 250-годишнината от рождението на Бетховен, но започналата тогава пандемия осуети този международен проект.
“Сложността на музиката идва от това, че партиите на солистите са писани сякаш за инструменти. Оркестърът е пълноправно действащо лице в тази опера и често има собствено мнение в драмата. Но както може да се очаква, музиката на Бетховен е божествена и ще се радвам публиката да оцени нея”, сподели пред “24 часа” сопраното Габриела Георгиева, която ще изпълнява главния герой Фиделио (Леонора).
Централният персонаж е жена, чийто съпруг Флорестан е затворен без основание в тъмницата. Затова Леонора се предрешва на мъж и под името Фиделио става служител на затвора, опитвайки се да се добере до мъжа си и да го спаси по някакъв начин.
Либретото е повлияно от Френската революция, която е вдъхновявала Бетховен и за много други негови творби.
Самата опера обаче има доста странна съдба и е едно от най-преработваните от автора си музикални произведения. Още докато е жив, Бетховен непрекъснато я поправя и дори почти я пренаписва, като са запазени цели 18 нейни варианта.
Първото ѝ представление във Виена е било пълен провал, но не заради самото произведение, а защото през 1805 г. Наполеоновите войски вече са завзели града. Публиката се е състояла предимно от френски военни. А “Фиделио”
е писана и се изпълнява на немски
За ролята на Флорестан в София е привлечен британският тенор Саймън О’Нийл, когото българските меломани познават предимно от афиша на кинопрожекциите от Кралската опера в Лондон. Наскоро той беше блестящ Парсифал в едноименната опера на Вагнер, поставена на сцената на Кралската опера. “Фиделио” се състои от множество арии, дуети, квартети и няколко хорови сцени, най-популярната от които е хорът на затворниците. Той звучи почти като Одата на радостта, с която Бетховен завършва Деветата си симфония.
Композиторът използва във “Фиделио” донякъде похватите на немския зингшпил и част от връзките между отделните музикални номера не са под формата на речитативи, а на говорни диалози.
Коментари (0)
Вашият коментар