Нети, Йоана Буковска, Гергана Данданова, Стефка Янорова и Ели Колева - все талантливи актриси, ярко изпъкващи в съсловието
Можем ли да отбележим имената на актрисите красавици в столичните театри? Вярно ли е, че именно те са най-успешните в своите трупи?
На тези въпроси отговаря настоящата поредица, която представя жените на сцената, които държат купите на първенството по хубост. В първата част бяха представени красивите лица на Сатиричния театър и на Малък градски театър “Зад канала”. Във втората изгряха хубавиците от гримьорните на Театър “София”.
Когато Нети Добрева учи в 22-о училище, режисьорът Николай Георгиев ме покани да гледам спектакъл на класа, който се занимава с театър.
Николай ръководеше експерименталния частен театър 4Х4, който играеше на сцени, където го допускаха след драматични преговори, и проектираше да вземе нови артисти от завършващия клас в 22-о училище. Не си спомням какво гледах в отговор на тази покана, но отлично си спомням изявата на високо, слабо и хубаво момиче, което играеше като професионална актриса. Споделих с Николай “откритието” си, наблягайки на факта, че почти всички “почувствани” от мен изпълнители по-късно са пробивали и по един или друг начин са ставали известни. Режисьорът веднага се сети за коя говорим.
Днес Нети Добрева е част от екипа на Театър “Българска армия”, играла възлови роли в маркови постановки. Тя е известна и почитана поп певица, неотказваща покани и за оперната сцена. Сполучливи са гастролите ѝ в “Бохеми” от Пучини, “Хубавата Елена” от Офенбах и “Слугинята господарка” от Перголези в Старозагорската опера през 2018 г.
Докато колежките ѝ репетират повече или по-малко успешно, амбициозната Нети учи и защитава магистратура в Националната музикална академия. Както се казва, тя извлича всичко полезно от талантите си. Висока,
с умопомрачително дълги
крака, едновременно
нежна и сексапилна,
Нети е една от забележителните красавици на “Армията”. Не се появява често на сцена, така че театралът добива чувството, че тя избира ролите си. Когато Николай Ламбрев-Михайловски преработи известната пиеса на А. Н. Островски “Лес” за пътуващите артисти Щастливцев и Нещастливцев, така че постави на сцена “Стреляйте по артиста”, той избра Нети за ролята на Гурмижска. Тя е стопанка на имението, в което се срещат персонажите. Елегантна, красива, атрактивна, като реализиран символ на богатството и всичкопозволеното. Трагикът Калин Врачански и комикът Георги Къркеланов защитават актьора като човек на духа, като висша природа. На тях трябва да контрастира жена с демонстративна красота, финес и изтънченост. И Ламбрев избира Нети Добрева. Това изпълнение печели наградата “Максим” за най-добра женска роля. Макар и вътрешна, само на творците от Военния театър, наградата “Максим” показва отношението и преценките на колегите на Нети. Но младата актриса има в колекцията си и “Икар”, спечелен за дебют с постановката “Колко е важно да бъдеш сериозен”. Още по-ценна награда, защото е дадена от конкурентната на аскеерите фирма.
Нети е ученичка на Стефан Данаилов. Завършва НАТФИЗ през 2000 г. и през същата година влиза в трупата на “Българска армия”. Бях в пълната със зрители зала, когато Нети предложи на Дони да се оженят и той каза “Да!”. Необичайно, вълнуващо! Беше 23 май 2020 г. И двамата се задържаха в театъра, който беше декор на тяхната любов. Хората ги харесват именно като двойка. Един коментар пише за Нети: “Тя не остарява, тя хубавее!”. Поколения си тананикат наум мелодията от “Луната спи”, незабравим хит на Нети. Но тя всеотдайно предпочете семейната естрада и изпя заедно с Дони “Тази вечер аз съм хубава”, “Страхотен ден”, “Този филм”, “Помощ, обичам те”, “Има време”. Убеден съм, че Нети и Дони са диамант на Театър “Българска армия”, а и на целия български театър.
Кой ще се наеме
да каже на Йоана Буковска,
че с дълга коса е
вдъхновяващо красива?
Повече е момичешки освободена от разумност и целесъобразност в поведението, като плодове на натрупани години. Сега тя е подкъсила косата си (поне така се появи в последното предаване на токшоуто “Търси се”) и има вид на отговорна жена с много грижи, майка на две деца. Актрисата на свободна практика сигурно е по-замислена и съсредоточена, отколкото колежката на щат и с осигурени доходи. Може би съпругът на Йоана - Иван Давидов, така предпочита тя да изглежда. Да не гадаем, не е почтено. Но в моята класация тя е с дълга коса, която някак си прави сините ѝ очи да блестят и доминират на сладкото ѝ лице.
Преди да продължи кариерата си на свободна практика, Йоана напусна “Армията” и затова тук намирам място за нея. Но тя остави качествени роли и на сцената на Театър 199 и затвърди убеждението на режисьорите, че изпъква в камерно пространство, в което зрителят по-силно концентрира вниманието си върху присъствието на актьорите. На тази сцена Йоана блесна в “Есенна соната”, ангажирана от Младен Киселов, после в “Госпожица Юлия”, режисирана от Йосиф Сърчаджиев, с партньор Калин Врачански, а сега играе в “Хаос”, режисирана от Марий Росен, с партньори Елена Атанасова и Радина Думанян. За ролята си в “Есенна соната” печели през 2001 г. поддържащ “Аскеер”.
Йоана Буковска е сред малцината актьори, които силно впечатляват с играта си на малкия екран, и тук няма как да отминем участието ѝ в “Дунав мост”. С ролята си от сериала през 2000 г. Йоана спечели “Златна ракла” за най-добра актриса - наистина сериозно постижение в нейната кариера. Всъщност този сериал осигури нейната популярност сред масовата публика. Покрай него Йоана се свърза с Чочо Попйорданов, както се казва, за добро и за зло.
Отлично присъствие остави актрисата и с ролята си в сериала “Откраднат живот”. Силата на Йоана е в пространството между детското у себе си (включително в чертите на лицето и в спонтанно показваните чувства) и стремежа да изглежда зряла, отговорна, мъдра.
Гергана Данданова тръгва към
театъра по стандартния път
на извънакадемичните студии. Приема я Бончо Урумов, актьор и известен педагог. През 2001 г. постъпва в НАТФИЗ в класа на проф. Пламен Марков. Дипломира се през 2005 г. и отива в театъра в Стара Загора. Там често гастролират режисьорите Красимир Спасов и Пламен Марков, така че не е изненада нейната ориентация през 2008 г. към Театър “Българска армия”.
Гергана Данданова е екзотична хубавица с нетипично за българките лице, изключително живи и доминиращи очи и елегантни жестове. Елементарните и неизискани желания и постъпки не са нейната стихия. Според зодиакалния ѝ знак Скорпион предпочита да анализира, задълбочавайки се в мотивите и резултатите на ставащото. След десетина постановки в Стара Загора, режисирани от Краси Спасов, Пламен Марков и Николай Ламбрев-Михайловски, тя е подготвена да работи в трупа, където са лидери Спасов и Ламбрев. И от 2008 г. Гергана е актриса на Театъра на Армията.
Сред постановките там искам да извлека една, в която тя пасна идеално на режисьорската концепция на Краси Спасов до голяма степен заради външността си и аристократичното си излъчване. В “Албена” младата актриса скъса с традицията на йовковите спектакли, в които Албена е част от гетото на българското селско общежитие, създател и едновременно с това продукт на примитивното колективно съзнание. Гергана Данданова направи тази девойка модерна европейка с виенски тоалети и нобилитетни жестове. А режисьорът обясни тази трансформация с близостта на Дунав, по който търговци носят европейски стоки и мода. Колко му е тази амбициозна, находчива и действена жена да си набави нужното, за да е красива!
Гергана Данданова има семейство с колегата Юлиян Малинов от театър “София”, с когото отглеждат двама сина.
Бях нарекъл Лилия Маравиля една от херцогините на българския театър. Красиви и талантливи жени, ярко изпъкващи в съсловието, основни фигури в своя театър. Неизменящи на стила си, защитници на определени образи на жени, у които откриваме аристократизъм, чувство за превъзходство, способност да представят силни и волеви героини. Ползват се с уважението на колегите и възхищението на зрителите. В Сатирата такава е Силвия Лулчева, в театъра на Армията е Стефка Янорова, в Младежкия е Койна Русева, в Народния са Мария Каварджикова и Емануела Шкодрева. Пак повтарям, това е лична моя класация.
Стефка Янорова е загадъчна
природа на артистизма
Сякаш винаги има да решава сложни проблеми, което хвърля сянка върху свръхсериозното ѝ лице, угрижено и дори мрачно. Обаче засмее ли се, наоколо светва. Много я бива да играе дидактични роли, в които поучава, съветва, хока. В “Мечтата на идиотката”, представление в малката зала “Миракъл” на Армията, тя демонстрира надмощие над колежката си Василена Винченцо в ситуация, умишлено избрана от колегата им Валентин Танев в ролята на режисьор. Едната е младата любовница на мъжа, чиято съпруга е другата. И двете пасват прекрасно на характерите на своите жени в разправия със заплахи, сарказъм, невинност и опит, скрито страдание и агресивно нападение. Стефка Янорова е прекрасна в малкото пространство на тази сцена, където всичко е автентично почувствано и представено.
Сходно удоволствие от играта ѝ носи партньорството ѝ на Васил Михайлов в спектакъла “Брудершафт” на сцената на Театър 199. Двамата попадат в комична ситуация, изработена от други хора, и трябва да впрегнат енергията и способностите си, за да разсекат гордиевия възел на примката на случайностите и закономерностите. Режисьорът Асен Шопов познава отлично двамата артисти след многогодишната си работа в Театъра на Армията. Много качествено представление!
Стефка Янорова е ученичка на Азарян, зодия Везни, мъдра и самоиронична, готова да изиграе драматична роля, в която е пропито смешното, и комедийна роля, придружена с драматични вариации. Тя е семейство с д-р Петър Трендафилов, военен лекар, хирург. На една снимка тя е вперила в него силно предани очи, което ми дава обяснение защо дъщеря им се казва Петра.
Ели Колева е от
най-младата “реколта”
актьори в Армията. Съблазнителна с красивата си червенокафява коса, с топли кафяви очи и обноски на непорочница. В новия им спектакъл “Представление и половина” се усеща като аура това излъчване на чистота, липса на житейски опит, младост.
Ели Колева завършва НАТФИЗ при Пенко Господинов, но преди него се блиндира срещу житейските изненади с диплома от Националното училище за танцово изкуство и дори две години работи като балерина в “Арабеск”. Шапка ѝ свалям! Може да се провери дали спектакълът “Фернандо Крап ми е написал това писмо” още върви в Театър 199, Ели Колева е в него. Но впечатление за нейния диапазон доставят кадрите от сериала “Много мой човек”, който сега се върти по Нова тв. С леко вълниста и вълнуваща коса, пестеливи целувки и страхотно излъчване, когато преживява чувства. Театърът има късмет с нея!
Коментари (0)
Вашият коментар