22-годишният Божидар не е стъпвал в училище, но преподава програмиране

22-годишният Божидар Маринов работи като програмист.

  • Навремето МОН му забрани участие в олимпиади, защото не е бил редовен ученик. След неговия случай регламентира обучението извън класната стая
  • Над 1000 деца у нас се образоват така

“Учил съм самостоятелно цял живот. Не съм имал нормирани учебни часове, ваканции, бележници, класни работи”, казва 22-годишният Божидар Маринов от Смолян. Той не е прекрачвал прага на държавно училище, а е изградил познанията си вкъщи като домашен ученик (хоумскулър).

Сега работи като програмист в реномирана софтуерна компания в София и

се готви да запише университет в САЩ

Божидар е завършил виртуално Bridgeway Academy - частно училище в Пенсилвания, САЩ, през 2019 г., а дипломата му се равнява на гимназиалната у нас.

“Божидар започна работа като програмист, преди да реши дали и какво иска да учи в университет. Реално работи от 16-годишен. През последните години сам си осигури средства, с които да финансира университетския си курс в САЩ”, разказва майка му Златка.

Тя взема решение единственият ѝ син да не ходи на училище още когато той е 4-годишен. Запознала се със системата за домашно обучение и

решила сама да подготвя детето си

“Исках да се развие пълноценно, да стане трудолюбив. Упреквали са ме, че нямал социални контакти, като учи вкъщи, но не е така, имал е достатъчно приятели”, казва Златка.

Божидар се е обучавал по учебници, сборници и помагала по различни предмети за самостоятелна работа по американската програма CLASS. Системата включва обучение по всички предмети на английски. По история се изучава световната история по континенти.

Божидар сред приятели, които също са хоумскулъри.
Божидар сред приятели, които също са хоумскулъри.
Така Божидар учел и

се явявал периодично на тестове, за да премине дадено ниво

по американската програма. Ползвали са и български учебници, основно по граматика, история и сборници по математика. В обучението на детето помагали баба му и дядо му - Танина и Тома Чакърови, уважавани учители в града, съответно по математика/информатика и физика.

Божидар и Златка имаха челен сблъсък с Министерството на образованието и науката през 2014 г., когато Боби нашумя като детето, което печели национално състезание по информатика, без да ходи на училище. Той бе завоювал куп награди от състезания по математика и информатика. Тогава в Министерството на образованието разбират, че той не е записан в никое българско училище и му отнемат правото да участва в олимпиади.

“Казваха ни, че според българските закони той не е ученик, значи няма достъп до българските състезания”, спомня си Златка. Според закона родителите, чиито деца не посещават задължителните детска градина и училище, плащат глоба от 20 до 100 лв., а при второ нарушение - 50 до 250 лв.

“Не ме глобиха. Предложиха да приравнят знанията на Божидар

към онзи момент към някой от класовете в конвенционалното училище и да ходи там да се обучава. Не се съгласих обаче, защото той вече имаше метод на учене, който му позволяваше да се развива в областите на интересите си, като едновременно покрива и необходимия учебен материал”, разказва смолянчанката.

След случая “Божидар Маринов” МОН регламентира образованието извън националната класна система. Дотогава завършилите чужди училища можеха да следват единствено в чужд ВУЗ.

След представяне на дипломата си от Bridgeway Academy Боби

не е имал проблем да започне шофьорски курсове

Надява се, че няма да има спънки дори ако реши да кандидатства с нея в наш университет.

Всъщност Боби е един от първите завършили домашни ученици в България. 16-годишен, приема да води курса за начинаещи програмисти към “Софтуни” в Смолян. Събира и обучава и малка група ученици от близката до дома им в кв. “Райково” Природо-математическа гимназия. Желанието му да обучава не спира и преди няколко месеца отново

организира онлайн курс по програмиране за деца

и юноши, в който освен в самото програмиране, се фокусира и да представя как работят компютърните технологии в дълбочина. През курса са преминали 16 деца, в края му са представили собствени проекти.

През последните 6 години Божидар работи в българска фирма, която е иновационен център за изкуствен интелект и блокчейн технологии и разработва множество многофункционални системи. Председател е и на технологичната кооперация “Комрад Кооператив” - демократично управлявана организация, която популяризира принципа на работа

“един с друг, а не един за друг”

Кооперативът разработва отворени блокчейн системи, осигурени от стабилни криптографски и математически алгоритми. Работата на младия мъж включва организиране на дейностите по различни проекти, технически дискусии с колеги, разговори с фондации, които финансират част от проектите.

В домашна среда у нас се обучават над 1000 деца, казва Петър Порумбачанов, председател на неправителствената Асоциация за домашно образование. Той и Златка Маринова са сред иницаторите тя да се основе. Порумбачанов

има четири деца и всички те не са посещавали държавни училища,

а са учили и учат вкъщи. Асоциацията помага на семействата, които са избрали да възпитават децата си по този начин, с обмяна на опит, методология, юридически съвети. Черпи и споделя опит с подобни организации от Европа. Порумбачанов е историк по образование, но е завършил и право. По-голяма част от тези над 1000 деца са изтеглени от родителите си от системата на образование, а не са започнали да се образоват в домашна среда от малки.

“Най-честата причина е, че не са доволни от системата и начина на образование в училище. Деца, учили в домашна среда у нас, вече са преподаватели, учат за юристи, програмисти.

Има даже един милионер”,

казва Порумбачанов. Според него, за да възпиташ дете в домашна среда, се изискват много, и то сериозни усилия.

Домашно образование в закона у нас няма. Но днес вече може да се валидират знания за диплома. Това става след приравнителни изпити върху материала, който се преподава в училищата.

“Много престижни университети като “Харвард”, “Кеймбридж” и др. обаче дори предпочитат ученици, които са били обучавани домашно, което дава възможност на тези деца да продължат образованието си извън страната си. В Северна Америка и Западна Европа домашното образование е много разпространено. В Европа само Германия и Швеция са против, в другите държави е разрешено под една или друга форма”, казва Порумбачанов.

  • Ключови думи:
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Ваня и Евгения Джаферович заведоха децата си в Лондон
Преди и сега: Миро с племенника си Давид 10 години по-късно
Родителите на Брад Пит не са виждали внуците си от осем години
И прабабата на Камила била любовница на крал
Илиян Любомиров: Аз съм банално щастлив (подкаст)

Напишете дума/думи за търсене