Банкси за първи път показва уреда, с който наряза своя картина в мига след продажбата ѝ за 1,2 млн.

“Момичето с балона” малко след като скрит в рамката шредер го наряза на лентички след продажбата му на търг в Лондон.
Снимка: Ройтерс

  • През уикендите творбите на най-прочутия и най-тайнствения художник на графити ще може да бъдат разглеждани и през нощта
  • Уличният артист избрал за експозицията си галерията в Глазгоу заради статуята от XIX в. на херцога на Уелингтън, върху чиято глава от 40 г. стои абсурден пластмасов пътен конус

За първи път от 14 години феновете на Банкси ще могат да се насладят на изкуството му, изложено не както обикновено на улицата, а на закрито. Експозицията отвори врати в неделя, на 18 юни, в Галерията за модерно изкуство в Глазгоу и ще може да бъде видяна до 28 август. Събраните накуп творби на най-прочутия и най-тайнствения художник на графити в света превръщат шотландския град в културна столица на лятото, пишат британските издания. Билетите за събитието (15 паунда за възрастни, 10 за студенти и 5 за деца) бяха разпродадени онлайн за часове, но въпреки това сутринта преди откриването пред галерията се извиха огромни опашки на желаещи да пробват късмета си да влязат.

Изложбата е ретроспективна – тя обхваща пътя на Банкси от най-ранните му творби от края на 80-те години до тези, които са създадени преди месеци. Въпреки че работи вече над четвърт век и артистичното му име е познато на всички любители на изкуството, самоличността му продължава да бъде строго пазена тайна. Дори възрастта му е обект на предположения – смята се, че в момента човекът, чиито пълни с послания срещу насилието и потъпкването на човешките права и достойнство графити се появяват ненадейно по стените в различни точки на планетата, вероятно е около 50-годишен и произхожда от района на Бристол.

Последната му самостоятелна изложба бе именно в този град през 2009 г.

Сега той обясни, че е избрал галерията за модерно изкуство в Глазгоу заради оранжевия сигнален пътен конус, който е поставен върху главата на статуята на херцога на Уелингтън, издигната точно пред централния вход. “За всеки, който не е в час – този конус стои на главата на Уелингтън постоянно през последните 40 години. Независимо от усилията на общината и полицията, щом един бъде махнат, на негово място веднага се появява друг – написа Банкси. - Може да изглежда абсурдно и претенциозно (само почакайте да видите изложбата), но това е любимото ми произведение на изкуството във Великобритания и затова избрах да покажа работите си там.” Статуята на кон на херцога на Уелингтън е от 1844 г. 

Галерията за модерно изкуство в Глазгоу със статуята на херцога на Уелингтън пред нея
Галерията за модерно изкуство в Глазгоу със статуята на херцога на Уелингтън пред нея

Типично в негов стил, уличният художник, чийто естетически почерк не е възможно да остане неразпознат, пусна в мрежата новината за предстоящата си изложба в последния момент, малко преди полунощ. Към посетителите има някои специални изисквания. При влизането те трябва да оставят телефоните си на входа, снимането е забранено. Изложбата, наречена Cut&Run: 25 Years Card Labour, ще бъде съсредоточена върху шаблоните, които художникът използва за рисунките си, сътворени най-често със спрей върху стените, т.е. посетителите ще могат да надникнат зад кулисите на раждането на шедьоврите му.

“Държах тези шаблони скрити от години, имайки предвид, че могат да бъдат използвани като доказателство по обвинение за престъпни щети. Но този момент сякаш отмина, така че сега ги излагам в галерия като произведения на изкуството. Не съм сигурен кое е по-голямото престъпление”, казва мистериозният творец в разпространено по повод на експозицията изявление. На основата на оригиналните шаблони в изложбата ще бъдат показани нови версии на някои от най-известните стенописи на художника.

Изкушените ще могат да видят най-новите му графити по разрушените от войната сгради в Украйна, както и онези, появили се през годините по стените на кръчми, паркинги, затвори, жилищни блокове, в метрото и къде ли още не. Те отдавна са се превърнали в емблема на едно силно политически ангажирано и в същото време красиво, поетично, символично, изпълнено с любов и дълбоко съчувстващо на страданието и болката изкуство. 

Един от графитите на Банкси, появили се върху разрушена от снарядите сграда в Украйна.
Снимка: Ройтерс
Един от графитите на Банкси, появили се върху разрушена от снарядите сграда в Украйна. Снимка: Ройтерс

Ще бъде показана предпазната жилетка срещу намушкване с британското знаме, която Банкси прави за рапъра Стормзи и по-конкретно за изпълнението му на фестивала в Гластънбъри през 2019 г. Сред акцентите ще са прочутите Kissing Coppers – провокативното изображение на двама целуващи се в устата британски полицаи, появило се за първи път върху стена на кръчма в Брайтън през 2004 г., както и Mobile Lovers от 2014 г. – картината на прегърнати влюбени, които зад раменете си се взират в мобилните си телефони. Или пък творбата, която досега е можело да бъде видяна единствено във Витлеем на Западния бряг - бой с възглавници между израелски войник и палестинец. Както и много, много други. 

Но особен интерес вероятно ще предизвика скритият в рамка шредер, чрез който по време на търг на “Сотбис” в Лондон през 2018 г. картината “Момиче с балон” бе наполовина нарязана на лентички точно в мига, след като бе продадена за 1,165 млн. евро. Тогава Банкси обясни, че се е получила изцяло нова творба, наречена “Любовта е в кошчето за боклук”. Три години по-късно тя бе продадена отново 20 пъти по-скъпо. В изложбената зала посетителите ще разгледат механизма, чрез който бе извършено неочакваното нарязване. 

“Целуващите се полицаи” в галерия в Маями. Сега творбата ще е един от акцентите в изложбата.
Снимка: Ройтерс
“Целуващите се полицаи” в галерия в Маями. Сега творбата ще е един от акцентите в изложбата. Снимка: Ройтерс

Официалните изложби на твореца загадка са голяма рядкост, за сметка на това той е “преследван” от неофициални, организирани без неговото разрешение. Такава беше “Изкуството на Банкси (без граници)”, представена в десетки градове по света, рекламирана като “най-голямата колекция от автентични творби на художника” и събрала над 1,5 млн. посетители.

“Докато неоторизираните експозиции на Банкси може да изглеждат като изметени неща от пода на моето студио, Cut& Run е истинското измитане от пода на моето студио”, написа саркастично майсторът на графитите преди откриването в Глазгоу.

  • Ключови думи:
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене