Барби манията се завръща, дори Илон Мъск не устоя

Главната героиния във филма Марго Роби на премиерата му в Европа
СНИМКА: РОЙЕТРС

Преди половин век куклата с изящни гърди подлуди света, сега филм я превръща във феминистка икона

Дори да не се интересувате от касови филми, няма начин да не сте чули, че по кината вече е “Барби”. Лентата, вдъхновена от образа на най-известната кукла в света, даже започва да се превръща във феномен.

Само за уикенд тя отбеляза рекордни приходи от продажби на билети в редица държави, връщайки в киносалоните хора, които не са стъпвали там от години. Дори в Китай, където традиционно кинопродукциите са с националистически пристрастия и патриотични военни епоси, “Барби” жъне успехи. Си Ен Ен съобщи, че в китайските социални мрежи филмът е възхваляван като рядък шанс да се види феминизъм на големия екран, и то от различни гледни точки. Не липсват и критици, обвинявайки го в ненужна антимъжка пропаганда.

“Ако пиете по едно всеки път, когато Барби казва думата “патриархат”, ще паднете под масата още преди края на филма”, написа Илон Мъск. Коментарът на милиардера бе по повод меме, което сравнява неговата мрежа туитър с “Барби”, а новото ѝ име X с “Опенхаймер”. Така се казва другият касов филм, пуснат по екраните на 21 юли. Макар да са коренно различни, конкуренцията между двете кинопродукции е толкова сериозна, че даже получи общо наименование “Барбенхаймер”. Засега кукленската история бие по приходи тази за бащата на атомната бомба Робърт Опенхаймер. Пълни киносалоните и предизвиква разгорещени спорове, в които участват все по-големи звезди.

Известният американски коментатор Бен Шапиро написа, че “Барби” представя свят, в който

жените и мъжете стоят един срещу друг, мразейки се,

и единственият начин да са щастливи, е взаимно да се игнорират. Той даже демонстративно запали няколко кукли от едноименната серия в знак на протест и прогнозира, че интересът към филма бързо ще спадне.

Хората масово се обличат в розово, когато отиват да гледат нашумелия филм.
СНИМКА: РОЙЕТРС
Хората масово се обличат в розово, когато отиват да гледат нашумелия филм. СНИМКА: РОЙЕТРС

“В тази кинопродукция имаме многобройни персонажи на Барби. Една играе президент, друга – лекар, трета е лауреат на Нобелова награда по физика, четвърта е русалка. Но всички мъжки персонажи са наречени просто Кен. Очевидно е за какво става дума. Този филм е обида не само за Кен, но и за всички мъже”, коментира британският водещ Пиърс Морган. Според него известната играчка никога не е символизирала еманципацията на жените, а комедията с Марго Роби в главната роля се опитва да внуши именно това. “Ако аз направя филм, който се подиграва на жените и ги смята за безполезни глупачки, атакува матриархата и изобразява всички феминистки неща като токсични, нямаше просто да бъда критикуван, а щях да бъда екзекутиран”, изтъква Морган.

Зад филма “Барби” стои американската компания за играчки “Мател”, която произвежда и едноименната кукла през 1959 г. От фирмата обясниха, че никога не са имали за цел да правят феминистка история. Просто са се стремели да доразвият идеята как Барби винаги е помагала на момичетата да си представят какви биха могли да бъдат, като пораснат. Това е концепция, заложена още от нейната създателка Рут Хендлър. Преди тя да реши да прави масова кукла с пропорциите на възрастна жена, американските момичета са играели предимно с играчки, приличащи на бебета, които са ги обуславяли като бъдещи майки. Докато гледа дъщеря си Барбара как се забавлява да облича хартиени дрехи върху хартиени кукли, Хендлър решава, че трябва да превърне това в пластмасова версия със собствен гардероб и да я нарече Барби на своето момиченце.

Когато обаче представя идеята си пред останалите съдружници в “Мател”, не среща подкрепа. Всички казват, че нито една майка не би купила на дъщеря си кукла с цици. Така създаването на Барби е отложено с няколко години до момента, в който Рут Хендлър не отива на ваканция със семейството си в Европа. Там вижда в магазин немска кукла на име Bild Lilli, която първоначално е проектирана като секси дрънкулка за войници по време на Втората световна война, но тъй като е базирана на комикс, се превръща в сувенир. Хендлър купува една и я носи в САЩ, за да докаже на дизайнерите в “Мател”, че могат да направят нещо подобно. Така

първата Барби се появява на Панаира на играчките в Ню Йорк през 1959 г.,

облечена в бански костюм - както сега дефилира и австралийската актриса Марго Роби в началото на едноименния филм. И тогава се чуват критики срещу женския образ, който насажда, но публиката я харесва и куклата се превръща в световна сензация. Феновете ѝ настояват тя да има партньор и така през 1961 г. се ражда Кен, кръстен на сина на Хендлър.

Само за уикенд филмът отбеляза рекордни приходи от продажби на билети.
СНИМКА: РОЙЕТРС
Само за уикенд филмът отбеляза рекордни приходи от продажби на билети. СНИМКА: РОЙЕТРС

Докато кариерата ѝ е във възход, Рут е диагностицирана с рак и се налага да бъдат остранени и двете ѝ гърди. Това ѝ нанася изключителна психическа травма и тя се оттегля от управлението на “Мател”, а след нея и съпругът ѝ Елиът напуска ръководството на фирмата. Макар лекарите да казват, че е напълно излекувана, Хендлър се чувствала предадена от тялото си. Един ден, докато лежи в леглото, взема първата си кукла Барби и се заглежда в прочутите ѝ гърди. Дава си сметка, че никога няма вече да изглежда така, освен ако сама не си направи такива. По този начин се ражда идеята ѝ за нов бизнес – естетични протези за гърди, а след това и за бански костюм за след мастектомия. Рут е обвинена в измама с ценни книжа и осъдена на 5 г. пробация. След съдебния процес със съпруга ѝ окончателно напускат “Мател”. Преди да почине през 2002 г., Хендлър казва в интервю, че е изживяла живота си от гърди до гърди. След нейната смърт дъщеря ѝ Барбара признава, че се е чувствала ужасно да живее в сянката на прочутата кукла и никога не е споделяла възгледите на майка си, че Барби е въплъщение на жена, която има избор. “Гордея се, че родителите ми са я създали, но не бих искала дъщеря ми да прилича на нея – лекомислена блондинка, която мисли само за дрехи и забавления. Светът вече е различен”, обяснява Барбара.

Барби прави революция на пазара за играчки и в продължение на десетилетия е абсолютен фаворит със 175 свои версии и милиарди продадени бройки. През 2014 г. обаче е детронирана от Елза от филма на Дисни “Замръзналото кралство”, а “Лего” изпреварва “Мател” по продажби. Това е знак за ръководството на компанията, че също трябва да се насочи към киноиндустрията.

Прави 15 филма, преди да се престраши да пусне “Барби” на екран. Осъзнава колко голяма отговорност е това и се доверява на режисьорката Грета Геруиг, спечелила си славата на икона на независимото кино и либералния феминизъм в Холивуд. Тя прави игрива комедия, която проследява историята на известната кукла, напускаща своя Барбиленд и потапяща се в реалния свят. Прави го с хумор, но без да бяга от греховете, заради които през годините Барби е обвинявана като налагане на нереалистични и опасни стандарти за красота сред момичетата и насърчаване на прекалено консуматорство. Разбира се, това не означава, че розовата мания ще приключи с филма. Даже по-скоро той просто бележи нов етап в развитието ѝ, тъй като “Мател” вече има сключени над 190 договора за производство на различни Барби продукти, а догодина в Аризона ще бъде отворен и най-големият тематичен парк за куклата.

  • Ключови думи:
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене