Антон Хорн - световноизвестен диригент и директор на голям оперен театър получава поръчка да подготви премиерата на ново музикално произведение по мита за Прометей. Автор на музиката е Александър Шварцман - приятел на Антон от детинство, продуцент и композитор. След терористичен атентат, Антон открива в колата си търсена от полицията млада жена, но не я предава. Подтикнат от любопитство и жалост към нея, той прибира Доротея в дома си.
Тя умее да чете мисли и притежава редица свръхестествени способности. Заради тях е била принудена да прекара години в психиатрия и все още живее там като част от научен експеримент. Антон не харесва музиката на Александър и претенциите му да се равнява с великия композитор Скрябин и неговия "Прометей".
Нахлуването на момичето в свръхдинамичния живот на диригента го предизвиква да търси изход от ситуацията. Около Антон се завихрят противодействия от всички страни: Директора на фондацията - мощна фигура, човек на властта, от онези, които управляват в сянка; подчинените от операта, Александър, психиатърката на Доротея, която я използва за медицинските си изследвания или за нещо друго. Разбиране и подкрепа намира единствено от страна на стария си професор от консерваторията, Исак Давидович, който се разпорежда с нотния архив на театъра. „Вечния старец" настанява Доротея при себе си и я учи да преписва ноти.
Преписвайки нотите се оказва, че тя не само "вижда музиката", но "вижда" и картините, което стоят зад нея. Антон се чувства все по-объркан, а въздействието на Доротея над него става все по-силно. Това го кара да промени концепцията на спектакъла и да разкрие образа на Прометей по нов, необичаен начин, както и да... смени музиката на Александър, с новата уж „преписана" от Доротея. Това естествено довежда до конфликта му с Александър и напускането на театъра.
Излязъл напълно от рамките на нормалното си ежедневие, с необяснимо нарастващо спокойствие, Антон се оставя да бъде поведен от Доротея в едно друго измерение, където се докосва до разтърсващи духовни енергии. Достигнал прага на човешките способности да приеме нейния свят, Антон успява да премине бариерата и да полети... Доротея изчезва всякаш все едно никога не е съществувала. Търсейки я и питайки за нея, всички му казват, че никога не е имало никаква Доротея и всичко е било плод единствено на неговото въображение.
Eто какво разказа пред „Хай клуб" режисьора на "Инкогнита" Михаил Пандурски.
-Здравейте! Разкажете на нашите читатели повече за INCOGNITA?
Действието на тази колкото фантастична, толкова и реална история се развива в наши дни. Никой не е предпазен със сигурност от това, в един съвсем неочакван момент да бъде изхвърлен от всекидневния си житейски ритъм и да попадне някъде другаде: отвъд бариерата на обикновеното човешко съзнание и представа за света. Какво би се случило, ако това друго измерение, за което разумът не е подготвен, се окаже изведнъж някаква нова реалност? Филмовият разказ на тази история се развива под формата на мистериозен трилър с особено сюрреалистично звучене, винаги по границата между реалния живот и абсурда, под знака на символичното "ако", поддържайки постоянно напрежението у зрителя и карайки го да търси сам отговор на въпросите.
-Началото на създаването на INCOGNITA е през 2002 г. Защо чак сега го представяте официално на масовата публика?
Наистина през 2002 г. бе поставено началото на този проект. Тъй като филмът е с голям бюджет, изисква един дълъг период на подготовка, което включва написване на сценарий, привличане на копродуценти и цялостно финансиране. Този филм има своята специфичност, свързана със снимачния период в Русия, както беше по първоначален план в Санкт Петербург, с участието на руски актьори и цялостно заснемане в града и в Мариинския театър. Главният герой е диригент и музиката на филма е главно действащо лице. Предвид някои технически особености по време на подготвителния период бяхме принудени да замразим продукцията и пренесохме целия снимачен процес в София. Това наложи, предвид новите обстоятелства, напълно нов български актьорски състав. След като филмът бе заснет, записът на музиката продължи дълъг период от време. След това беше необходимо време за обработване на всички музикални и звукови ефекти, например, за работата върху ефектите на филма на звуковия дизайнер му бяха необходими осем месеца.
-Как се спряхте на тези актьори, все големи имена?
По традиция в моите филми участват изявени кино и театрални актьори. Удоволствие е да работиш с такива актьори като Стефан Данаилов, Наум Шопов, Георги Стайков, Бойка Велкова, Ива Гочева, Валентин Ганев, Стоян Алексиев и Емилия Радева. Нямам практиката да правя кастинги и винаги във всички мои филми съм канил лично актьорите като индивидуални и неповторими личности. Създавайки героите, аз знам какъв актьор е необходим за тази роля и както вече посочих, сегашният филм е българският вариант, защото за руския бяха поканени известни руски актьори.
-Какво е посланието в INCOGNITA?
Премини бариерата! Филмът "Инкогнита" е анализ на необятния и противоречив свят на човека. Това е нов прочит на повестта "Бариерата" на Павел Вежинов - метафизичен поглед в тъмната бездна на човешкото подсъзнание. Филмът "Инкогнита" е вълшебно огледало, в което всеки от нас може да се огледа...
-Разкажете ми повече за оригиналната музика във филма?
Оригиналната музика на филма е написана от българския композитор и рок музикант Константин Цеков от ФСБ с общо времетраене 80 минути. Записът бе осъществен в концертната зала на Мариинския театър в изпълнение на оркестъра, хора и солистите на Мариинския театър, в Санкт Петербург, Русия със световно известния диригент Валерий Гергиев. Почти няма филмови продукции и дори много малко от холивудските могат да си позволят участието на голям симфоничен оркестър в саундтрака си. Всички музикални ефекти във филма са записани от акустични инструменти. Във филма няма нито един електронен звук, а всички ефекти са възпроизведени от различни инструменти на оркестъра и това придава една пълна автентичност на музикалния продукт.
-Сигурно е имало доста интересни случки по време на снимките. Разкажете някоя от тях.
Някои от сцените бяха заснети в бившата Софийска централна баня. Бяхме принудени да снимаме при минус 15 градуса в неотоплени помещения и нашите главни герои Ива Гочева и Георги Стайков трябваше да преодолеят невероятните условия и да пресъздадат сложните взаимоотношения на героите. Същото се случи на кариерата край Кремиковци, когато бяхме принудени да снимаме този път при плюс 40 градуса, където камъните се пукаха. Ролята на малката Доротея се изпълнява от прекрасната Люба Ничева, която тичайки заедно с Доротея минаваха покрай хвърчащите камъни. Аз много се притеснявах за тях. Отвсякъде се чуваше пукот и на всички страни хвърчаха отломки. В киното винаги има много рискове и това е част от режисьорската професия.
-Върху какво работите в момента?
Подготвям международна копродукция за новия ми игрален филм по произведение на Фьодор Михайлович Достоевски.
Премиерата на филма INCOGNITA ще се състои на 22.11.2012 г. в кино Люмиер, НДК, в рамките на „Киномания 2012". От 23 ноември ще бъде представен в кино „Eurocinema", а от 3 декември любителите на киното ще го видят във филмотечното кино „Одеон".
Коментари (0)
Вашият коментар