Националният музикален и танцов център, както е официалното име на Музикалния театър, ще даде старт на ново българско произведение. Предполага се, че то ще има доста голям успех, защото става дума за мюзикъл по песните на Стефан Диомов. Работното му заглавие е “Един неразделен клас”, научи “24 часа”.
Идеята е на шефката на театъра Еделина Кънева, която наскоро е приключила преговорите с автора на музиката Стефан Диомов и той се е съгласил.
“Това е новата формула за успех – да се съберат популярни песни, около които да се изгради история, подходяща за сцена. Тази идея бе прокарана от мюзикъл като “Мама миа”, който събира на едно място всички прочути хитове на АББА и има неизменен сценичен успех вече близо 20 години”, убедена е Кънева.
В историята на този жанр поне доскоро ситуацията беше точно обратната. Редица мюзикъли от 40-те години на миналия век насам са създадени от авторите си с намерението да се играят на сцена и популярността на песните в тях идва допълнително.
Нерядко най-успешните мюзикъли се превръщат по-късно във филми
и така се раждат някои от най-големите поп хитове на епохата
Стефан Диомов каза пред “24 часа”, че се е съгласил въпреки първоначалните си съмнения. Но нито той, нито Кънева издават кой ще напише либретото.
Заглавието обаче подсказва, че най-вероятно историята ще се върти около група съученици, чието приятелство оцелява и по-късно през годините след неизбежните превратности на съдбата.
“Един неразделен клас” беше първият хит на група “Тоника СВ” в началото на 80-те години, наред с песни като “Приятели”, а десетилетие по-късно и “Здравей, как си приятелю”. Наскоро същата песен под заглавието Hello, my friend и изпълнена от Барни Есвил и Сара Харълсън се изкачи до 17-о място в американска класация за кънтри музика, изготвена от радиожурналисти и диджеи в САЩ. Това се случи 27 години след създаването ѝ по повод бенефисен концерт през 1994 г., който събра на едно място “Тоника”, “Тоника СВ” и “Домино”.
Диомов е автор на около 500 песни, много от които са сред вечните хитове на България, а почти няма негова песен, която да не е станала популярна.
Започва да пише още за първата си група “Тоника”, която създава като самодеен състав в Бургас през 1972 г., и само за 3-4 години тя придобива национална популярност. Ръководи я като вокален аранжор, но част от песните, които изпълнява групата, са писани от него.
По-късно, след като ръководството на Строителни войски уволнява участниците в “Тоника”, възлагат на Диомов да създаде нова група – “Тоника СВ”, която става още по-популярна. По-късно продуцира самостоятелната кариера на Ваня Костова и е откривател на Тони Димитрова, чийто първи хит – “Ах, морето”, също е от него.
“За мен това с мюзикъла е чест, даже малко се страхувам, защото най-важното според мен в един мюзикъл е да се изгради достоверна история. Песните трябва така да са навързани една с друга, че да се получи разказ, и може би ще ми се наложи да преработя част от тях. Много важен е и аранжиментът -
музиката ще трябва изцяло да се преработи, за да се приспособи към
голям оркестър”, обясни Диомов.
Самият той е останал възхитен от “Мама миа” в Ню Йорк. Там е гледал и “Фантомът на операта”, както и “Котки” и смята, че неслучайно тези произведения имат огромен успех.
“Самият факт, че се играят десетки години и милиони хора се извървяват да ги гледат с неотслабващ успех, говори много”, добави Диомов.
Най-вероятно Музикалният театър ще проведе кастинг за главните роли, но всичко зависи от литературната основа и какви герои ще има в мюзикъла. Изискванията към изпълнителите в мюзикъл са огромни. Те трябва едновременно да играят роля, да пеят и да танцуват еднакво добре. У нас никога не е имало специално обучение за игра в мюзикъл, който няма и големи традиции, и артистите, които владеят този жанр, са единици.
Другият очертаващ се хит в репертоара на Музикалния театър е “Криворазбраната цивилизация”. Става дума за телевизионния мюзикъл от 1975 г., поставен от Хачо Бояджиев като доста свободна преработка на едноименната пиеса на Добри Войников, в която са вмъкнати песни и танцувални номера. Същото произведение ще се постави на сцената на Музикалния театър.
При излъчването си в новогодишната нощ на 1975 г. постановката става тотален хит и сега е част от Златния фонд на БНТ. В нея участват Ружа Делчева, Георги Калоянчев, Георги Парцалев, Никола Анастасов, Мариана Аламанчева, Зорка Йорданова, Илия Добрев и Лора Керанова.
Музиката е писана от Дечо Таралежков, но по-голямата част от песните не са оригинални, а популярни международни хитове с подходящи за случая български текстове.
Техниката тогава не е позволявала музиката да се изпълнява на живо – тя е записвана предварително в студио, но самата постановка се играе в театрална зала пред публика и нейните реакции са вмъкнати в записа.
Най-вероятно и двете постановки – мюзикълът на Стефан Диомов и “Криворазбраната цивилизация”, ще се осъществят в Музикалния театър през следващия сезон – 2024-2025 г.
Над 3 хиляди столичани на театър в новогодишната нощ
Три театъра в София напълниха залите в новогодишната нощ - Народният театър “Иван Вазов”, Софийската опера и балет и Музикалният театър. Всички билети за тези представления бяха изкупени отдавна и над 3 хиляди столичани посрещнаха новата година като зрители.
В Народния се играха три представления. В голямата зала зрителите гледаха моноспектакъла на Деян Донков “Камбаната”. В камерната по това време вървеше моноспектакълът на Христо Мутафчиев “Боже мой”. Към края на тези два спектакъла - около 22 часа, на друга сцена започна пърформансът “Фиеста”.
В Софийската опера по традиция всеки един от публиката на новогодишния концерт получи чаша с надпис “Честита 2024 г.”.
В Музикалния театър в 17 часа на 31 декември започна концертът “Приказка за виенския валс”.
Коментари (0)
Вашият коментар