Чудили ли сте се някога какво най-много обича да гледа вашето куче по телевизията? Отговорът се крие в документалните филми за природата и игралните ленти като „Ласи“ или добрия стар „Скуби-Ду“, сочи ново проучване, цитирано от ЮПИ.
Според проучване, публикувано наскоро в списание Applied Animal Behavior Science, кучетата са най-ангажирани, когато гледат видеоклипове, в които участват кучета и други животни.
Проучването е част от общите усилия за разработване на по-добри начини за проверка на кучешкото зрение, които според изследователите са крайно недостатъчни във ветеринарната медицина.
„Методът, който използваме в момента за оценка на зрението при кучетата, е много ниска летва. При хората това би било равносилно на това да кажем „да“ или „не“ при тест дали човек е сляп“, казва изследователката Фрея Моът, професор във Факултета по ветеринарна медицина към към Университета на Уисконсин-Мадисън.
„Нуждаем се от по-чувствителни начини за оценка на зрението при кучетата, като използваме еквивалент на очната таблица за проверка при хората“, казва Моът и допълва: „Предполагаме, че видеоклиповете имат потенциал да поддържат вниманието на кучето достатъчно дълго, за да се оцени зрителната функция, но не знаехме какъв тип съдържание е най-ангажиращо и привлекателно за кучетата“.
За да разбере какво обичат да гледат кучетата, Моът създава уеб базиран въпросник, с който собствениците на кучата по света да съобщят за телевизионните навици на своите четириноги приятели.
Анкетата включва въпроси за видовете телевизори в дома, за начина, по който кучетата взаимодействат с телевизора, и за типовете съдържание, които най-много ги ангажират. Собствениците също така описват как са се държали кучетата им, докато са гледали видеоклипове.
За разлика от хората, данните показват, че кучетата обикновено са активни, когато гледат телевизия - тичат, скачат, лаят и следят действието на екрана, а не лежат или седят, докато наблюдават екрана.
Собствениците на кучета също така са имали възможност да покажат на кучето си четири кратки видеоклипа, в които са включени обекти, които биха могли да бъдат интересни: пантера, куче, птица и пътно движение.
Въз основа на повече от 1200 отговора изследователите стигат до заключението, че видео съдържанието с животни е било най-популярно сред кучетата
Също така другите кучета са били най-интересните обекти за гледане. Хората не са били толкова интересни, като са се класирали едва на девето място от 17 категории по проявен интерес.
Възрастта и зрението оказали влияние на това колко успешно кучето взаимодейства с екрана, регистрирала анкетата.
Установено било още, че ловните и овчарските кучета са по-склонни да се занимават с всякакъв вид телевизия в сравнение с другите породи.
Движението на екрана се оказало факторът, който задържа най-силно вниманието на кучетата, според допитването, предаде БТА.
Тези резултати ще бъдат използвани за разработване на видео-базирани методи, които да проследяват промените във визуалното внимание с напредването на възрастта на кучетата, пояснява Моът.
„Знаем, че лошото зрение влияе отрицателно върху качеството на живот при възрастните хора, но ефектът от стареенето и промените в зрението при кучетата е до голяма степен неизвестен, защото засега не можем да го оценим точно“, обясни Моът и добави: „Подобно на хората, кучетата вече живеят по-дълго и ние искаме да сме сигурни, че подкрепяме по-здравословен живот и за тях“.
Разбирането на начина, по който зрението на кучето остарява, може да помогне и на хората, които споделят дома им, казва изследователката в заключение.
Коментари (0)
Вашият коментар