Концертните билети стават все по-скъпи, делата може да зачестят и това да наложи нов стандарт изпълнители - публика
Когато Мадона изпя "Изразете себе си" (Express Yourself), едва ли е имала предвид да го направите през съдебен иск. Двама разгневени фенове на Мадона обаче са направили точно това, като са предприели съдебни действия срещу звездата - и този процес поставя на изпитание отношенията между артист и фен, пише Би Би Си.
Майкъл Фелоус и Джонатан Хадън съдят Мадона за това, че концертът на 13 декември в Barclays Center в Бруклин, Ню Йорк, е започнал с повече от два часа закъснение. Ищците твърдят, че закъснението "ги е оставило в безизходица посред нощ", където са се сблъскали с "ограничен обществен транспорт, ограничено споделено пътуване и/или увеличени разходи за обществен и частен транспорт". Barclays Center и Live Nation също са посочени в иска. Представителите на Мадона направиха изявление, че възнамеряват да защитават звездата "енергично".
Мадона далеч не е първият изпълнител, който предизвиква вълнение със закъснението си.
През април миналата година Франк Оушън започна участието си като хедлайнер на фестивала "Коачела" с час закъснение, след като уж реши зад кулисите да се откаже от част от изпълнението си, която включваше вече изградена ледена пързалка. Оушън изнесе хаотично изпълнение, което накара феновете, много от които бяха пътували, за да имат редкия шанс да видят звездата на живо, да искат още.
По-късно същия месец кънтри звездата Морган Уолън изчаква до планираното време на концерта си на стадион в Университета на Мисисипи, за да обяви, че е загубил гласа си и ще отмени шоуто си тази вечер. Уолън възстановява изцяло парите на феновете, но мнозина все още са недоволни, а една от фенките, Бранди Бърчам, подава съдебен иск срещу Уолън за нарушаване на договора и небрежност. После обаче тя оттегля иска.
Но последният съдебен иск срещу Мадона
може би е прецедент
Нашвилският адвокат Майкъл Рансъм казва пред BBC Culture, че този иск се отличава от подобни действия, предприети от фенове в миналото, тъй като ищците и техният юридически екип "хвърлили всички в кюпа, за да видят срещу кого могат да паснат тези искове".
"Ако погледнете още първата страница на жалбата в раздела за ответника, тук не е само изпълнителят", казва Рансъм. "Тук са включени услугата за продажба на билети, промоутърът, мястото на провеждане на концерта и други подобни. Често срещана практика в областта на съдебните спорове е да се добавят толкова много ответници, колкото е възможно да се предявят искове срещу тях, защото, честно казано, ако някой от тях бъде изключен по някаква причина, остават достатъчно други, от които да се търси отговорност."
Рансъм обяснява, че наличието на няколко обвиняеми дава възможност за прехвърляне на вината, като крайният въпрос е: "Чие задължение е било да информира хората (че концертът ще започне със закъснение)?" Той също така отбелязва, че този иск се различава от други подобни по твърденията за "измама и заблуждаваща реклама, за разлика от прякото нарушение на договора". Част от исковата молба гласи: "Действията на ответниците представляват не само нарушение на договорите... но и безразсъдно упражняване на фалшива реклама, небрежно въвеждане в заблуждение и нелоялни и измамни търговски практики."
"Мисля, че това е, което прави случая малко по-уникален", казва той. "Ищците тук не държат само на твърдението за нарушение на договора. Подозирам, че те знаят, че има немалка вероятност този иск да бъде отхвърлен. Дали това ще се случи в крайна сметка, очевидно зависи от съда. Но това може да ги е подтикнало да включат тези допълнителни искове и допълнителни ответници."
Ищците също така са формулирали иска си като колективен, което предполага преценка от съда, включително за "минимален брой лица, необходими за поддържане на група".
"Подозирам, че ако има достатъчно хора, които желаят да запишат имената си, те ще могат да удовлетворят тези изисквания", казва Рансъм. "Тогава за ответниците възниква въпросът дали този иск, това дело като цяло е нещо, за което искат да отделят време и пари, или просто искат да го прекратят възможно най-бързо, като възстановят на хората цената на билетите им или нещо подобно, преди то наистина да набере скорост и да започне да се развива."
Тъй като концертните билети стават все по-скъпи, а покупката им - все по-трудна, подобни съдебни дела може да се случват все по-често. И ако феновете не предприемат съдебни действия, те все пак могат да изразят мнението си с портфейлите си. Марси Алън, президент на базираната в Нашвил MAC Consulting - лидер в областта на концертното програмиране, която е била член на борда на кънтри асоциацията и на самия Barclays Center, вярва, че отношенията между изпълнители и фенове са здрави само ако са основани на взаимно уважение, пише BBC Culture.
"Няма шоу без отношенията между изпълнител и фенове, така че, разбира се,
изпълнителят дължи
на купувачите на билети
качествено изпълнение
срещу парите им", казва тя. "Това означава разумно дълго шоу, което започва навреме. Списъкът с песни, сцената, аранжиментите и костюмите са по избор на изпълнителя, но ако закъснее с два часа или изпее само три песни, това в крайна сметка пречи на всички засегнати страни. Тези фенове никога няма да си купят друг билет, което води до това, че впоследствие изпълнителят евентуално няма да продаде друго шоу."
Руутс рок изпълнителката Ел Кинг подложи на изпитание договора между феновете и артистите, когато се качи на сцената за празнуването на рождения ден на Доли Партън, очевидно пияна, и заяви, че е "на кокал". Наред с други неща Кинг не можа да си спомни текста на песента на Партън "Marry Me". Фенове изразиха разочарованието си в социалните медии, а Opry (ежеседмично радиопредаване за кънтри музика) се извини в понеделник, като написа в отговор на фен в X: "Здравей, дълбоко съжаляваме и се извиняваме за езика, който беше използван по време на второто изпълнение снощи".
Рансъм казва, че изходът от делото срещу Мадона може да има дългосрочни последици и за концертната индустрия изобщо в зависимост от начина, по който то ще бъде решено. Например, може ли да се наложи ограничение във времето, което да позволява на изпълнителите да закъсняват за определено време - може би един или дори два часа, преди посетителите на концерта да имат право на възстановяване на парите? Ако е така, къде точно е границата, която разделя "позволимото" закъснение от прекомерното? И дали
феновете ще се чувстват
овластени да съдят
изпълнителите
за още допълнителни нарушения?
"Можем ли да кажем: От този момент нататък два часа е границата?", казва той. "Добре, а какво ще стане, когато следващият човек излезе и каже: Хей, Транссибирският оркестър закъсня с пет минути. Ще опитам да ги осъдя за това." Така че, дали този иск ще има прецедентен ефект, или не, това наистина ще зависи според мен от това колко широко или тясно се тълкуват законите."
Алън смята, че ако ищците по делото на Мадона спечелят делото си, това може да даде на бъдещите посетители на концерти, повече сигурност, когато харчат стотици, ако не и хиляди долари за билети.
"Гиганти в продажбата на билети винаги бързат да създадат безкрайни правила и уговорки, които принуждават феновете да харчат много пари и време, за да посетят концертите" - от чакането на дълги опашки до таксуването на 10 долара за чаша вода или 12 паунда за съхранение на чантата, ако е прекалено голяма. "Но хората често забравят, че билетът е договор, който действа и в двете посоки", казва тя. "Ако феновете на Мадона спечелят делото, може би това ще възстанови част от стойността, която феновете могат да очакват, когато харчат трудно спечелените си пари."
Коментари (0)
Вашият коментар