В Япония така решават проблема Хикикомори, при който тийнейджърите по своя воля отказват да излизат от вкъщи
Роботи да ходят на училище вместо деца. Такава идея хрумнала на градския съвет по образованието в японския град Кумамото. Управниците в южната част на един от четирите големи японски о строва Кюшу били провокирани от факта, че броят на децата, които не влизат в клас, се удвоил само за 4 години и вече е 2760. Тревожната статистика обхваща годините от 2018 до 2022 г.
Градският съвет предложил съвсем сериозно в класните стаи да бъдат поставени роботи, които да бъдат управлявани дистанционно от учениците, които не посещават часовете. Градските управници гласували и около 11 000 щатски долара бюджет за проекта, съобщава в. Mainichi Shimbun. Образователният съвет обаче не принуждава децата с проблеми, които не влизат в клас, да използват роботите, ако не желаят.
Засега градът с население около 735 000 души разполага с 2 робота. Училищата могат да ги използват в определени дни по заявка, пише Mainichi Shimbun. Роботите са оборудвани с камери, микрофони и високоговорители, така че децата, които ги управляват от вкъщи, да могат да виждат и чуват какво се случва в класната стая, както и да се включват в дискусиите, свързани с уроците, или в общуването със съученици. Нещо повече - роботите, високи около метър, ще бъдат пилотирани в училищния двор
и ще могат да участват в учебни дейности извън класната стая
Причините за увеличените отсъствия от училище в Япония са различни. Някои ученици пропускат часовете заради стрес, от безпокойство за доброто представяне в клас или заради социални, психологически и емоционални проблеми. Други са жертва на японския социален феномен Хикикомори, при който хора, много често - тийнейджъри, се оттеглят от социалния живот и се изолират в домовете си.
“Някои деца имат трудности в общуването. Роботите им предоставят начин да намалят препятствията. Надяваме се, че това ще ги насърчи да се върнат към личното присъствие в час и общуването с връстниците си”, казва говорител на градския съвет, цитиран от Japan Today.
“Общуването чрез тези роботи не е напълно реално, но може поне да даде известно усещане за реалност на децата, които все още не са сигурни и се страхуват да общуват с другите”, казва Маки Йошизато, служител на град Кумамото, цитиран от Франс прес.
Кумамото не е единственият японски град, който опитва да се справи с отсъствията от училище. Според статистика на японското Министерство на образованието, цитирана от “Гардиън”,
244 940 ученици от началния и прогимназиалния етап в Япония са отказали да ходят на училище
за 30 или повече дни през 12-те месеца до края на март 2022 г.
“Надяваме се, че това начинание ще помогне за облекчаване на техните психологически страхове”, казват от градската управа.
Идеята обаче среща и скептицизъм. Робот, който обикаля класната стая или коридора, ще привлича много повече вниманието на другите ученици, а това е последното, което едно дете с повишена тревожност би искало, пише Japan Today.
Това не е първият път, в който Япония прибягва към употребата на роботи за целите на образованието. Преди няколко години началното училище Doshisha в Киото обяви, че ще използва робот за преподаване на английски. 20-сантиметровото човече Musio X, което струва около 900 долара, бързо се прочу и стана помощник-учител по английски в няколко начални и средни училища в Япония.
Началното училище в Киото е първото в страната, което започва да използва робот за преподаване на английски. Учениците, изглежда, са повече от доволни – те описват уроците като лесни за разбиране и успокояващи, защото могат да задават въпроси толкова пъти, колкото пожелаят.
Всеки робот е оборудван с няколко милиона байта данни, които му помагат, освен да се движи по учебния материал, и да поддържа разговор с учениците.
Година и половина след въвеждането на робота помощник резултатите са обнадеждаващи. “Обикновено учениците са твърде срамежливи, за да говорят английски пред хора, но обемът на речта им се е увеличил неимоверно, защото те водят доброволни разговори с робота”, казва преподавателят по английски Такаши Танда, цитиран от Sankei Shimbun.
Името на всеки ученик се регистрира в базата данни на робота. Това позволява на преподавателя да следи напредъка на всеки. Роботът оценява уменията на децата за произношение и водене на разговор. Това допълнително облекчава работата на учителите за оценяване.
Близо 50 държавни начални, средни училища и колежи в Япония вече използват Musio X в своите програми за обучение по езика на Шекспир. Все повече общини проявяват интерес заради недостиг на преподаватели.
Роботът не само решава проблемите с липсата на преподаватели, но е забавен и стимулиращ за децата, смята в. Sankei Shimbun. Изданието цитира местен експерт, че внедряването на роботи за часове по английски език в началните училища, трябва да се разшири.
Коментари (0)
Вашият коментар