Светът се влюби в себе си и бързо намери термина, с който да изрази чувствата си. Преди дни дойде и признанието от страна на тежката артилерия.
"Селфи" (selfie) e думата на 2013 г. според издателите на авторитетните речници на английския език на Оксфордския университет. Тя означава "снимка, която някой си е направил сам със смартфон или уебкамера и я е разпространил в социалните мрежи фейсбук, туитър или инстаграм". Там всеки от приятелите може да я види и да изрази одобрението си, като я "лайкне", пише "24 часа".
Причината точно тази дума да е изборът на редакторите е, че употребата й за изминалите 12 месеца се е увеличила със 17 хиляди процента, посочват вестниците "Дейли телеграф" и "Гардиън".
Програмата на Оксфордските речници за проследяване и изследване събира всеки месец около 150 милиона думи от съвременния английски език. Именно тя е засякла шеметно растящата употреба на "селфи".
"Не е достатъчно да се снимаш сам. Пускането на снимката в мрежата всъщност я прави селфи", казва Фиона Макферсън, главен редактор на Оксфордските речници на английския език. "Това не може да се покрие напълно по смисъл с автопортрет", допълва тя.
Думата се ражда през 2002 г. в онлайн форум в Австралия, където студент описва как предишната вечер бил много пиян, спънал се, паднал по стълбите и си разбил устата. Това е илюстрирано със снимка и обяснението: "Съжалявам за лошия фокус, бях къркан, а пък и това е селфи".
Едва през 2012 г. обаче думата и действието, което се крие зад нея, станали изключително популярни. За това основна роля изиграло и разпространението на смартфоните. В САЩ например вече само 9% от населението не притежава устройството.
В употреба са влезли и десетки производни като "хелфи" (helfie - селфи, съсредоточено върху прическата), "дрелфи" (drelfie - селфи, на което си пиян), "уелфи" (welfie - селфи, на което показваш мускули, направени с фитнес) или "белфи" (belfie - селфи на задните части).
Всъщност успехът на думата е свързан с модата в социалните мрежи, която от един момент нататък обхвана поп звезди, артисти, спортисти, политици, че даже и папа Франциск. Първата дама Мишел Обама се снима със смартфона си (заедно с първото куче), британският премиер Дейвид Камерън прави същото. Ако трябва да се съставя класация сред звездите, то безспорно Лейди Гага ще се нареди на едно от челните места. Селфи е нарцистичен акт, който напълно отразява колко самовлюбен е съвременният свят, коментира в. "Дейли телеграф".
Бързото разпространение на съвременните термини се обяснява с това, че днешните млади пишат много повече думи на седмица, отколкото техните дядовци и баби някога са правили. Те може и да не са толкова красноречиви, в много случаи граматиката им е враг, но обилието от съобщения в социалните мрежи и блоговете подпомага езиковедите, попълващи речниците на съвременния език, да сканират мрежата за най-популярните нови думи.
Медиите на Запад вече направиха и профил на типичната личност, пристрастена към "селфи". Тя е по-скоро жена, отколкото мъж, млада, често съблечена по бикини, чиято основна цел е да се саморекламира и да буди възхищение у последователите си. Само преди няколко години саморекламата изискваше вниманието на жълтата преса. Днес известните използват максимално огромните възможности на социалните мрежи, за да лансират новите си бижута, парфюми, модни линии, прически и самите себе си, при това безплатно, посочва в. "Дейли телеграф".
Не само тв звездите и поп певците го правят. Хилари Клинтън също се щрака, а на официална среща миналата седмица премиерът на Сингапур не престана да си прави селфита с останалите лидери. Това лято женските сърца се разтопиха, когато двама от най-сексапилните мъже - актьорите Джерард Бътлър и Брадли Купър, си направиха заедно селфи по време на тенис турнира в Уинбълдън. Гвоздеят обаче бе снимката на група тийнейджъри във Ватикана, в която се включи и папа Франциск.
Топмоделът Миранда Кер пък миналата седмица бе обвинена, че е използвала фотошоп в пуснато в Инстаграм селфи, на което изглежда дори по-слаба, отколкото е. Скоро след това тя махна снимката.
Хилядите селфита на знаменитости обаче се разтапят сред милионите на обикновени хора, особено на тийнейджърки, които се стремят да получат одобрението на своите връстници.
Психоложката Емили Лъвгроув казва: "Децата непрекъснато копират възрастните. И когато видят успешни възрастни, искат да приличат на тях. Специално момичетата копират звездите, които си правят селфи, защото разбират, че това как изглеждаш е важно. Днес е прието, че славата почива не точно на таланта, а на способността да си правиш самореклама." Така няколко одобрения под снимките им може да ги направят щастливи за цяла седмица. Селфитата обаче може да се използват и за подигравка. Особено опасно според психолозите е, когато ухажването между двама тийнейджъри започне с молба за изпращане на селфи, което след това преминава в по-разголени снимки.
И все пак родителите, които са се видели в чудо, трябва да знаят, че необходимостта на човека да се утвърждава през погледа на другите съществува от векове - още от времето, когато хората са започнали да поръчват на художници да им правят портрети. Просто сега това е по-евтино. (24 часа)
Кои бяха другите претенденти
twerk - начин на танцуване по сексуално провокативен начин чрез движения на ханша. Популярността му дойде от танца на Майли Сайръс на наградите на MTV
binge-watch - да гледаш една след друга програми и сериали по телевизията, интернет или от DVD
bitcoin - дигиталната валута, с която трансакции могат да се извършват без нуждата от централна банка
schmeat - синтетично месо. Думата се наложи покрай новината, че холандски учени са създали в лаборатория първия в света хамбургер с мускулна тъкан от стволови клетки
showrooming - обикаляне на магазините в търсене и пробване на стоки, които след това си купуваш евтино онлайн
dappy - дезорганизиран, без концентрация
digital detox - време, прекарано далеч от фейсбук и туитър
girl crush - силно и по принцип не-сексуално възхищение на едно момиче към друго
vom - болен съм
Коментари (0)
Вашият коментар