На младите хора им липсват ключови компетенции, за да си намерят работа, обяви заместник- министърът на труда и социалната политика Росица Янкова на дискусията „Хора за работа", инициирана от редакцията на вестник "24 часа" .
Според Янкова фирмите са готови да дадат пари за обучението на младежите, но младите не са готови да покриват изискванията.
Различно обаче погледна на темата президентът на КНСБ Пламен Димитров. Той заяви, че макар наистина младежите да не са подготвени за пазара на труда, работодателите също не предлагат адекватни позиции и сякаш не знаят какви хора търсят.
Според евродепутата Ивайло Калфин решението на всички тези проблеми е прилагането на дуалната система на обучение, която вече дълги години успешно работи в Германия, Австрия и Швейцария. Системата представлява професионална подготовка на младежите още докато учат.
Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 1 до 4 лева
Тя е разпределена 20 на 80. 20% от времето си младите хора прекарват в училище, а 80% работят на намалено работно време в различни предприятия. Калфин категорично подчерта, че не става дума за стаж, а за платена работа с пенсионни и здравни осигуровки.
След завършване на обучението младежите получават не само професионални умения и стаж, но и определена насока, в която да се насочат. Калфин отбеляза, че изкарването на тези обучение в никакъв случай не означава, че младежите няма да ходят в университетите. Като пример той посочи Германия, където 80% от завършилите дуално образование се насочват към висши училища.
От социалното министерство посочиха още, че все повече работодатели не смятат владеенето на английски за умение, а за задължение. И ако хората искат по-лесно да си намират работа, трябва да започват да се обучават по различни програми. Една от тях е „Аз мога", която досега е преквалифицирала близо 160 хиляди души на възраст между 25 и 40 години.
Ректорът на Медицинския университет в София Ваньо Митев заяви, че работодателите трябва да станат по-активни и да „поръчват" на университетите нужните им кадри. Държавата също трябва да стимулира някои специалности. Например за специалност „Педагогика" според Митев трябва да се дава стипендия, която да привлече повече кандидати. Ректорът каза още, че основният стимул за младите хора да се насочат към дадена професия е икономическият.
Като добри примери във връзката между бизнеса и образованието участниците в конференцията определиха немските фирми, работещи в България. Въпреки че не съществуват законови параметри те успешно прилагат дуалната система у нас. Ивайло Калфин обаче подчерта, че българският бизнес намира системата за „нещо прекалено хубаво, за да се случи в България".
НИКОЛАЙ БОЖИЛОВ
Коментари (0)
Вашият коментар