Заха Хадид е мозъкът, който стои зад едни от най-изумителните архитектурни проекти на нашето съвремие.
Нейните сгради се отличават с ярък стил и не могат да бъда никога сбъркани - те са футуристични, със стилни заоблени форми и фрагментирана геометрия. Студиото на Заха Хадид обаче не се ограничава само с архитектурни проекти - там се изработват също интериорни решения, мебели и дори... яхти!
Заха Хадид е
родена в Багдад
през 1950 г., баща Мохамед Хадид е прогресивен човек - дългогодишен лидер на Демократическата партия, пише "Труд".
"Ирак през моето детство и младост беше напълно либерална страна. Произхождам от много отворено към света семейство, разказва Заха и допълва: В родния ми дом владееше духът на свободата. От дете пътувам по света. Обикновено прекарвахме ваканциите в Европа. В Испания, Италия, Англия се чувствах толкова свободна, колкото и в моята арабска родина. Майка ми, макар да не работеше, беше образована жена и винаги палеше у мен големи амбиции."
Семейството живее в дом от 30-те години в модернистичен стил. Тя още помни походите им по магазините за мебели. Купуват разни ъгловати предмети, а на момиченцето - асиметрично огледало. Тя се влюбва в него и така започва всичко. Заха сама префасонира стаята си от кът за малко момиченце в стая на тийнейджър.
"Когато бях малка, рисувах много, измислях си неща, представях си как ще изглеждат в действителност - спомня си Заха. - Когато някой роднина започваше да строи къща, винаги се интересувах от скиците, макетите, от целия невероятен процес. Една чертичка, а след това още хиляди такива, докато накрая възниква нещо голямо, материално, в което тече човешки живот. Цялото ми по-късно приключение с архитектурата, обучението в Лондон, работата - всичко има своите корени в детството ми."
Семейството напуска Ирак, когато на власт идва Саддам Хюсеин. През 1972 г. Заха се премества в Лондон, където е приета да учи архитектура. През 1980 г. отваря свой собствен офис, чийто проекти сякаш са прекалено дръзки за времето си. През този период Хадид показва разтърсващо разбиране за авангарда на ХХ век, опитвайки се да доразвие и популяризира отново руския конструктивизъм и футуризма. За съжаление само малка част от нейните проекти, изразяващи тези утопични идеали, са реализирани.
Най-шумният
успех
по това време е и провал. След като печели два поредни пъти конкурса за сграда на операта в Кардиф, Уелс, изпълнението е отложено след сериозни критики в медиите, наричащи проекта "елитарен" и скъп и правителството отказва финансиране.
По думите на самата Хадид интересът към нейното творчество се появява, когато през 1997 г. е построена сградата на музея "Гугенхайм" в Билбао по проект на Франк Гери. А след участието в строителството на Център за съвременно изкуство Розенталия в Синсинати, САЩ, който е открит през 2003 г., идеите се разпространяват широко и се слага точка на прокълната поредица. От този миг тя вече е сред най-търсените архитекти в света. Хадид става първата жена, спечелила престижната
награда "Прицкер"
- архитектурен аналог на Нобеловата премия, през 2004 г., както и две поредни години британската "Стърлинг" (2010 и 2011 г.) за постижения в същата област.
В момента по нейни проекти се изпълняват сградата на новия парламент в Багдад, площад Eleftherias Square в Никозия, Кипър, Националният стадион на Япония, Център за изследване на петрола на крал Абдула, Саудитска Арабия, и стадионът в Катар за Световната купа по футбол през 2022 г. Тя е преподавател в университета за приложни изкуства във Виена.
През 2005 г. прави няколко колекции мебели. Най-известните творби в дизайна са креслото Cristal и полиелеят Chandelier Vortex.
Не липсват и скандали около Заха Хадид. Наскоро стана ясно, че повече от 500 индийски емигранти, работници на строежа на стадиона в Катар, са загинали от началото на 2012 г., 383 непалски работници, участвали в построяването на инфраструктурата, свързвана със стадиона, също са загубили живота си през 2010 и 2011 г.
Запитана за коментар във връзка с тази информация и натиска от организации за правата на човека, Хадид казва, че ако има проблем, то това е проблем на правителството. Попитана дали това я притеснява, тя отговаря: "Да, но аз съм по-загрижена за смъртните случаи в Ирак, така или иначе какво мога да направя за това? Аз не го приемам леко, но мисля, че правителството трябва да се грижи за това. Това не е мой дълг като архитект."
Последният проект на Хадид е за сграда в Дубай - постройка, която "изчезва" през нощта. Ефектът се дължи на празното пространство в центъра на конструкцията и специалната фасада, която абсорбира почти напълно светлината.
Проектът за 93-метровата постройка, наречена Opus Tower, трябва да бъде реализиран в Бизнес залива.
Днес в архитектурното студио на Заха Хадид работят повече от 350 души и създават забележителни проекти от всякакъв тип. Техните сгради никога не са скучни, те са настоятелни изявления, свързани с конкретно мнение, че светът може наистина да изглежда по-различно.
Коментари (0)
Вашият коментар