“Това съм аз на плажа... А ето ме в хотела, нали е много хубава стаята? Това сме тука под един чадър, пием мента...” Приятелите ахкат с изкуствен ентусиазъм и се чудят кога ще завърши това мъчение, пише "Труд".
Ето няколко трика да подобрим снимките от лятната ваканция, така че да са хем още по-красиви, хем и по-интересни за разглеждане.
Първото условие е да сме направили нещо, което си заслужава да бъде заснето. Ако сте жена с дълга коса или имате приятелка с дълга коса, една от най-красивите снимки, която може да си направите, е следната: тя потапя глава в морето, после рязко я отмята и във въздуха се образува дъга от пръски на фона на озареното от залеза небе. Хубави стават и снимките в полет - когато цялата компания скача например. Трябва да се знае, че тези кадри се получават при висока скорост 500 и нагоре. За да постигнете висока скорост при ниска светлина и да се виждат лицата, а не само силуети, ще ви се наложи да увеличите чувствителността (ISO) възможно най-много. Има един лек недостатък - голямото ISO пикселизира снимката - тоест изображението става “грапаво”, на точки. В случай че решим да правим художествена снимка с тъмен силует на пламналото небе, няма да е нужно да увеличаваме толкова чувствителността.
Второто, за което трябва да мислим, е как да разнообразим кадъра. Например “това съм аз пред хотела” е мила кифленска снимка. Но какво ще кажете за “аз пред хотела с ореол на ангел”? Можем да се възползваме от околната среда. Например сиянието на лампата зад обекта, стига да го наместим под подходящ ъгъл в обектива, ще прилича на ореол. По същия начин можем да сложим “рога” (например от стърчащи на заден план клони) или “заешки уши”.
Ъгълът, под който се снима, също е важен. Вместо да стоим изправени директно пред обекта си, може да се пробваме да го снимаме от ниско - известно е, че ниската гледна точка е вълшебна. Тя прави дори късичките крака прилично дълги. За по-интересна снимка си заслужава да се огледаме и да намерим къде да се покатерим. Отгоре нещата изглеждат по съвсем друг начин. Експериментирайте смело.
Едни от най-умилителните снимки са тези на вкусната храна, която сте яли.
Хрупкави панирани калмари, сочни пържоли, свежи салати, лимончета, запотени чаши. Снимайте ги отблизо и на фокус.
По въпроса с фокуса - за да фокусирате където вие искате, а не където апаратът ви е решил, излъжете го. Когато натиснете леко копчето, автофокусът си избира върху какво да се спре - обикновено това е в центъра на кадъра. Ако предметът, който бихте искали да е на фокус, е встрани, центрирайте върху него с полунатиснато копче. Без да го пускате, преместете обектива както бихте искали да бъде кадъра и снимайте. По същия начин може да измамите и светломера на апаратчето - включително и на камерата на телефона си. Ако забележите, че устройството ви се е полъгало по морските вълни, които отразяват слънцето, и е “затъмнило” кадъра, така че от човека в него се вижда само силует, постъпете по вече отработената схема, като насочите обектива към лицето и замерите по него светлината. Морето обаче най-вероятно ще стане недоекспонирано - тоест твърде бледо.
С тази беля може да се справите, като приложите още един номер - светкавицата. Замервате светлината по морето - така то ще се вижда, и просветлявате лицето със светкавицата. Няма да се получи “като истинско”, но ефектът е доста симпатичен. Същото ще направите и в другите случаи, когато светлината е зад обекта. Между другото яркото обедно слънце хвърля грозни сенки върху лицата. В този случай също може да се използва светкавица. Идеята е да осветите малко лицето, така че да се тушират хитлеристките мустачки, които слънцето хвърля под носа. Ще се учудите колко е просто - всяка бяла или огледална повърхност ще промени осветлението - например ако накарате човека да държи под лицето си листове хартия или пък онези станиолени сенници, които се слагат на предното стъкло, за да не се нагрява колата.
Когато светлината е слаба и няма движение, се снима на ниска скорост. От трепването на ръката може да се получи размазване. За такива случаи фотографите използват стативи, но принципно човек може да се справи и с подръчни средства. Важното е апаратът да бъде застопорен някак, така че да остане напълно неподвижен. Всяка повърхност е подходяща - подпрете го на масата, ако искате да го повдигнете малко, може да използвате каквото се сетите - стотинки, капачки от бира. За да не трепне от натискането на копчето, включете самоснимачката.
Така след ваканцията ще имате избор от интересни и различни снимки, които да показвате. Сега идва ред на най-важното - отсяването. Изберете не повече от 30 снимки, като всяка от тях трябва да е съвсем различна по обстановка, осветление и съдържание. Сега вече с гордост можете да покажете как сте изкарали почивката.
Основни грешки на пишман фотографа
1. Крив хоризонт. За бога, гледайте да снимате хоризонтално, освен ако нямате някаква артистична причина да килнете обектива.
2. Много небе. Ако в снимката преобладава обикновено синьо небе без облаци, това си е жив гаф.
3. Без акцент. Снимка с еднообразни неща в нея, без да има върху какво човек да спре погледа си.
4. Човекът в центъра на кадъра. Не е необходимо, когато снимате някого, той да е в средата. Напротив - по-добре е да избягвате това.
Коментари (0)
Вашият коментар