Бонзай пада, пада от небето

Букет лети като метеор към земята. Това е арт проект, измислен от Макото Азума - художник от Токио.

Когато навършиш 50 г. и полетиш като космонавт в небесата си е постижение. Но когато си дърво и полетиш на 50 е арт. Дали се превръщат в различно изкуство дръвчетата бонзай, когато падат от небето?
 Това е въпросът, който занимава японския художник Макото Азума.
Той пуска дръвчетата, както и огромни букети цветя от небето, снима свободното им падане с фотоапарати и видеокамери и в резултат се получават направо “извънземни” кадри, включени в арт проекта “Екзобиотаника”.
Макото Азума работи в Токио и вече повече от десетилетие създава шедьоврите си от цветя.
Но миналия месец пристигна в Герлах, Невада, за да изстреля творенията си и да ги заснеме сякаш са космически обекти, приближаващи Земята. Нещо като цветни метеорити - от божури, рози, перуники.
За старта на този чудноват проект художникът подбрал два специални ботанически обекта: миниатюрен, но 50-годишен бял бор бонзай и прекрасен букет, аранжиран от лилии, перуники, орхидеи, далии и други ухания. Общо 30 вида цветя.
С помощта на своя екип и въздухоплавателната компания JP Aerospace от Сакраменто, която по принцип се занимава с “евтин достъп до Космоса” на балони за наблюдение и за военни цели, цветарят създава рамка куб, върху която монтира проследяващите камери.

Така при падането камерите заснемат всеки миг, а рамката после не се вижда на снимката.
Може да се каже накратко, че изкуството на Азума е упадъчно, нали така? А той спокойно може да бъде определен като декадент.
Два огромни балона на въздухоплавателната компания извеждат “в орбита” цветята в рамките, заедно с камерите. Цветята са вързани с шест корди в центъра на кутията от тел, която прилича на телевизор.
 Балоните са пълни с хелий и се издигат на около 27 км над земята.
Издигането продължава 100 минути, после започва падането, което трае 40 минути. Просто балонът се командва от земята и изпуска хелия.
Макото казва, че нарочно е избрал много ярки цветове за художествените си обекти, за да подчертае контраста на живата пъстра земя и бездушната чернота на космоса. В случая единствената загуба, е, че букетът и старият бонзай са паднали неизвестно къде и не са били открити. Както и камерите, които са предавали образите в командния пункт долу на земята.
Понеже проектът е спонсориран от една от най-големите японски компании за фотоматериали, Азума преглътнал загубата, но пък станал прочут по света. Вестник “Ню Йорк таймс” отрази цветистото му падение веднага, а после британските вестници се надпреварваха на популяризират идеята му.

Материалът е на вестник "Труд"

Макото Азума преди пускането на бонзая в небето.
Макото Азума преди пускането на бонзая в небето.
Макото Азума подготвя цветята си за полет.
Макото Азума подготвя цветята си за полет.
Пускане на цветя в космоса с извеждащ балон в пустинята Невада. 38-годишният японец довел със себе си 10-членен екип за акцията.
Пускане на цветя в космоса с извеждащ балон в пустинята Невада. 38-годишният японец довел със себе си 10-членен екип за акцията.
Бялото борче, което на 50 години полетя в космоса.
Бялото борче, което на 50 години полетя в космоса.
“Лего” побърза да произведе пластмасов дубльор на летящото борче на Макото Азума.
“Лего” побърза да произведе пластмасов дубльор на летящото борче на Макото Азума.
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене