- Десет години се дърпа от участие във "ВИП Брадър". Сега защо се нави?
- Десет години съм канен да бъда сред ВИП участниците в това феноменално шоу, превърнало се в легенда, но и в уплах за повечето. Да застане човек с определена успешна кариера на показ пред толкова зрители и съквартиранти е изпитание, за което много хора от българското ВИП общество не са готови, а и публиката не е дорасла. Моето "дърпане" през тези години не е произлизало от страх, а по-скоро от набиране на опит, както и от намиране на достойна кауза, с която да интригувам обществото. На финала съм на определени договаряния с "Олд скул" и се чувствам комфортно с техните предложения. За всеки случай подготвям определен комплект дрехи за по-дълъг период от време.
- Щял си да останеш само около две седмици. Дълъг ли беше пазарлъкът за срока?
- Не бих се пазарил за какъвто и да е срок, защото не е джентълменско. Бих искал до променя статуквото по принцип откъм представата за надменни звезди и да дам знак на зрителя, че прочутите хора имат своите качества и недостатъци, само че облечени в повече блясък и шум.
- Заслужава ли си участниците да се резилят пред цяла България?
- Избор на всеки известен човек е как да се позиционира пред почитателите си или пред своите потенциални фенове или фенска маса изобщо. Спомням си изказването на една френска звезда: "Цял живот се стремим да станем известни и накрая слагаме черни очила, за да не ни познаят". Подобна звездност има и тук, както и много фалшива скромност, фалшиво подобряване на излъчването, поддържане на определено поведение, което освен че изморява самата знаменитост, държи феновете й в ненужна заблуда. Затова, когато зрителите застават пред екрана на "ВИП Брадър", те търсят тези черти на своята звезда, а тя показва други. В повечето случаи - махленски, битови, евтини. Когато един популярен човек бива себе си по всяко време, тогава няма лъжа, няма и разочарование.
- Смяташ ли, че заради тематиката това издание няма да изглежда толкова махленско?
- Много, много мъдро избрана тема. Аз съм живял поравно в комунизма и в настоящия строй, който наистина не мога да определя дали не е подобрена версия на предишния или по-скоро е неговата окепазена версия. Макар за някои хора времето на комунизма да е донесло само разочарования и недоволство, моята скромна биография не беше докосната от подобно чувство. Разбира се, трябваше да работя като ватман за жителство, но нито носът ми е окапал, нито средният пръст. От този близо 6-годишен стаж в градския транспорт излязох обогатен за човешките отношения, дисциплиниран и написал много емоционални стихотворения. Бях публикуван на първа страница във в. "Работническо дело", точно до уводните статии и речите на Тодор Живков. Едно мое стихотворение завършваше по следния начин: "Така от люлката съм бил орисан - Работник денем, през нощта поет". Беше препечатано и в "Транспортен глас".
Ако режисьорският похват съумее да извади от всеки участник носталгията или непримирението към времето на комунизма и го съпостави със сегашните условия, би се получил уникален формат, жизнен документ за настроенията по отношение на двата строя.
--------------------------------------------
* Художникът Йонко Иван: Щом видят култура, политиците ни се хващат за
кобура
Йонко Иван е български художник, който от 25 години живее в Лос Анджелис, Торонто и София. Цялото му име е Йонко Иванов Стоянов, но тъй като в чужбина то се произнася трудно, особено "я"-то, е възприел по-краткото Йонко Иван. Преподава рисуване и живопис в York University, Торонто, в един от най-престижните факултети за съвременни визуални изкуства в Канада. Изнася лекции в Санта Моника Колидж в Лос Анджелис и е инструктор по мултимедийни интерактивни изобразителни изкуства и арт терапия в Claremont First Street Gallery, филиал на Университета Клермонт, Лос Анджелис. Много от монументалните произведения на Йонко Иван са притежание на публични и частни колекции в САЩ, Канада, България, Франция, Гърция, Япония. В родината идва от време на време, за да прави проекти, свързани с култура, какъвто е и последният му, осъществен в Регионалния исторически музей в Стара Загора и озаглавен "Геоложки пулс".
- Защо избрахте точно Стара Загора за мащабния си проект?
- Защото там има разкопки на неолитни жилища, датирани отпреди 8000 години, чудесно запазени, цивилизация, с която не може да се похвали никоя европейска държава. Искахме да направим на фона на тая невероятна история, която може да предложи градът, една съвсем съвременна концепция, разказваща за влиянието на геологията върху битието на човека - не само върху културата, а и върху социалните отношения. Нещо, което ние, българите, често забравяме - че сме на уникално място, и не си ценим природата. Нито пък културата - ако можем, да я взривим и да я използваме за строителен материал... Чух, че по трасето на магистрала "Струма" е открито цяло неолитно селище с къщите, улиците, запазени предметите на бита, но всичко това трябва да бъде закопано. Щом видят култура, политиците ни се хващат за кобура. Това е схемата в България. Толкова арогантно отношение към собствената си култура, изкуство, наследство никога не съм виждал, никъде по света. Ако може, да се заличи всичко, без да ни интересува защо се е появило точно тук.
- Наистина, защо тук?
- Защото тук има уникална хидрогеология. Вижте колко минерални извори имаме. България е била римската баня на империята. В центъра на Сердика са строили уникални съоръжения. Това до ден днешен не се разказва както трябва, на природата не се поглежда в дълбочина. То не е било и възможно, защото не я е имало уникалната теория, която аз разказвам. По-точно тя е на баща ми Иван Стоянов и е уникална за цял свят. У нас обаче не се приема насериозно, а даже с насмешка - някакъв си българин измислил там нещо в Канада... (За теорията на геолога Иван Стоянов за Световния воден поток в."Жълт Труд" писа на 6 ноември 2013 г. - бел. авт.) Политиците и представителите на едрия бизнес въобще не се интересуват от нея. Попитахме ги дали биха спонсорирали един филм - "Зона България", който правим в момента, и повечето отказаха. А той би могъл да доведе много туристи от цял свят, които имат интерес към културно-историческото наследство. Ако италианците имаха това, което ние имаме, досега всичките щяха да станат ултрабогати хора, по-богати от шейховете в Саудитска Арабия. Ние не си знаем интересите. Затова дойдох в България, да разкажа, че имаме нещо много важно - невероятна хидрогеология, която създава възможност за формирането на изключително развита цивилизация.
- Значи ли това, че тук излизат земните енергии и те ни правят такива, каквито сме?
- Особено силно. Енергиите би трябвало да са еднакви по цял свят, но не са, защото, когато тръгнат, да предположим, че е от центъра на Земята, те минават през геоложки пластове и срещат повърхностните слоеве около 20 км дълбочина, където започва да има вода. Тази вода пренася химични елементи, тя е изключително агресивна и започва да складира на определени места залежи от руди, минерали. Тази геотектоника е много богата в България заради това, че имаме богата хидрогеология. Когато земните сили минават през хидрогеоложките пластове, те се филтрират по особен начин и на повърхността ни влияят на клетъчно ниво като индивиди. Дори да не искаме да го признаем, то е така. Който не вярва, нека говори с генетика проф. Иво Кременски как геномите на хората се влияят именно от тези фини енергии, за които става дума в проекта "Геоложки пулс".
* Майкъл Ондатджи иска среща с българския си
издател
* Българка общува с ангели
* 73-годишна затри сина си със секира
* Фаталната Деница ридае за любимия в съда
ТЕЗИ И ДРУГИ ИНТЕРЕСНИ ЧЕТИВА - В "ЖЪЛТ ТРУД" ОТ 10 СЕПТЕМВРИ
Коментари (0)
Вашият коментар