Лили Иванова издава в албум забранена "сексуална" песен

Това е последната и най-актуална снимка на Лили Иванова от новата й песен “Сърцето е чупливо”. 
СНИМКА: КОСТАДИН КРЪСТЕВ - КОКО

Певицата пуска диск с хитове от 1967 до 2014 г. Сред тях са спрени от властта заглавия

НИКОЛАЙ МОСКОВ, "24 часа"

Който харесва Лили Иванова, трябва да има новия  албум “Поетът”. Той не е просто “следващият”, този е много специален и за нея, и за публиката, защото бележи пътя на певицата от началото до днес. И защото песните в него преминават като нишка не само през нейния живот, но и на милиони слушатели от няколко поколения. Няма как да е иначе, след като първата песен в диска - “Искам те”, Лили прокарва през иглени уши през комисията в радиото, като я изпява през 1983 г. А песента е
спряна да звучи в
 ефир, защото текстът
 бил сексуален
Този текст: “Искам те, забързана сред хората./Искам те във миг на съзерцание./Искам те, отпусната в умората./Искам те, събудена в зори.../Болка е, когато ме докосваш./Лудост е, когато съм сама./Силна съм, когато ме обичаш./Търся те във всичко на света.”
Текстописецът е Маня Иванова - тогава музикален редактор в радиото, на която съпругът й е от 3 години на гурбет в Ирак. Ето какво разказва тя за онова време: “Пишех любовна лирика. В радиото имаше комисия от възрастни поети, която приемаше текстовете на всяка песен. И в “Искам те” виждат за първи път за времето жена да пожелава открито мъжа. Обявиха го като неприемливо за обществото и спряха текста. Обясниха ми, че като се натрупа хормонална енергия при някои като мен,
 сексуалната
 потребност избивала
в интелекуални
 преобразувания”
Но колегата  Тодор Филков от радиото прави текста на песен и го дава на Лили Иванова. Тя я харесва и казва: “Независимо дали някой не го харесва, аз тази песен ще я изпея.” “Изпя я за първи път на “Мелодия на годината” през 1983 г. във Велико Търново и изправи публиката на крака. А на новата 1984 г. вече я допуснаха по телевизията и Лили поздрави с нея зрителите. Така я “узакони”, разказва Маня Иванова.
Дискът “Поетът” е от 14 песни, избрани изцяло от Лили Иванова. 10 от тях са сред вечните хитове на певицата, които публиката обича и познава, но в нови аранжименти. Две са напълно нови - “Сърцето е чупливо” и “Поетът”, а други две са като бонус още от времето на “Балкантон”.

Шест от песните са на композитора Александър Йосифов по текстове на Павел Матев - “Молба”, “Ела”, “Часове” и “Пътеките”. “Реквием” е по стихове на Йордан Милев, а “Гълъбът” - на Любомир Левчев.

“Реквием” е първата моя песен, която Лили Иванова запя. Писана е през 1967 г.”, спомня си композиторът Александър Йосифов. В новия си албум Лили Иванова ще припомни: “Любовта е радост,/любовта е смях./Любовта е мълчание/под звездите./Аз не помня къде/и кога те срещнах./Твоята усмивка,/моят глас -/всичко е спомен далечен.../Любовта ще бъде/векове безсмъртна,/но само веднъж жива. Любопитно е, че тази песен Лили изпълнява и на перфектен турски език под заглавието “Облаци”.

Автор на текста е 81-годишният днес Йордан Милев, който живее между София и Вашингтон. Милев пише и текста на “Адажио” по музика на Ангел Заберски, която е първата песен на Лили Иванова с международна награда. Историята е прелюбопитна. Лили представя “Адажио” на международен фестивал 1966 г. в Братислава и печели голямата награда “Златен ключ”.

Фаворит на журито е чехословашката звезда Карел Гот. Но въпреки претенциите на домакините той да е на първо място, конкурсът се предава на живо по телевизията и Лили Иванова печели трите награди “Златен ключ” - за най-добър изпълнител, за най-добри мелодия и текст. По пътя
се счупва една от
 статуетките и Лили я
 оставя за себе си
Запознах се с нея после в радиото и тя ми даде моята статуетка за текста, а на Заберски - за музиката. И двете бяха здрави, без да знаем, че за себе си оставила счупената”, спомня си Милев.
След конкурса в Чехословакия от унгарската телевизия молят още на другия ден Лили да пее при тях. След ден и в Будапеща тя пее “Адажио” и се връща веднага за участието си в “Златният Орфей”. Там обаче  забраняват да съобщава за триумфа си в Братислава.
 През 1970 г. на фестивал в Атина Лили Иванова отново се надпреварва с Карел Гот. С песента “Звезда” на Ал. Йосифов тя печели златната плоча. И веднага я канят на музикалния фестивал в Рио де Жанейро. Там Иванова пее на стадион пред 30 000 души.
Публиката
 яде, пие и
 се бие, но щом Лили
запява “Реквием”,
 стадионът утихва
Естествено и там тя е наградена. Александър Йосифов разказва: “Старите ми песни в новия албум на певицата са плод на приятелството ми с Павел Матев и Любо Левчев, но фактически са посветени на Лили Иванова. Защото са свързани с периоди от нейния живот. И големите имаха трудности - в “Молба” сравняваме Лили с момина сълза, а в “Ела” тя пее: “Ела, че притъмня и стана тежко -/пътеката остана без душа,/защото няма истина без грешки -/аз чакам сама, страдам и мълча...”

Текстовете на Павел Матев съвпадат с различни нейни и мои настроения тогава. Тежки моменти, напрежение и завист винаги е имало и към нея, и към мен Имали сме неприятности и административни, и лични, и творчески. Чувстваше се едно напрежение в отношенията към нас, но Лили никога не се е оплаквала, тя бе над административните порядки. Затова пее толкова истински.”

Александър Йосифов си спомня, че шефът на естрадата в БНР Лили Цонева спряла и песента “Боянският майстор” - не можело да се пее “Аве Мария”. За да спасят песента, авторите заменят финала с думите с “Дете заспива.”
Маестро Йосифов ще направи възможното да се отиде на концерта, въпреки че е със счупен крак в инвалидна количка. Той е заинтригуван да чуе как Ангел Дюлгеров е направил аранжиментите на песните му. “Още не съм ги чул, Лили ги пази от мен за сюрприз на концерта  на 6 ноември. Но  вярвам - тя е 150% професионалист.”
“Албумът “Поетът” не е само микс между нови и стари парчета - той е среща между различните поколения композитори и музиканти. Лили Иванова е съчетала старата школа на Александър Йосифов, Найден Андреев, Александър Кипров с музиката на младите Мишо Йосифов с “Просто съдба”, която прозвуча през пролетта, Ангел Дюлгеров с “Поетът", на която скоро ще видим и клипа, Росалин Наков със “Сърцето е чупливо”. А и песните на
 доайените са
 ревизирани от млади,
тъй като 10 от заглавията в албума са с аранжименти на Ангел Дюлгеров и 2 на Мишо Йосифов. Дюлгеров не е разговарял с композиторите, на които е аранжирал наново песните: “Имах свободата от Лили Иванова за работа и тръгнах с голямо предизвикателство. Много ми бе интересно да се задълбая в старите аранжименти. Идеята за този албум е нещата да се изсвирят от бандата, която в момента е с Лили Иванова. Аранжиментите се получиха някак естествено, защото от доста време свирим заедно и звукът на групата е в мен. Повечето са доста различни от оригиналите и за мен бе голямо предизвикателство да дам нов живот и друга гледна точка - може би малко по-модерна, на тези песни. Старите аранжименти са много хубави и имам притеснение как ще посрещне публиката моите. Но фактът, че Лили ги приема много добре, ме окуражава, че ще допаднат и на нейните почитатели”, казва Дюлгеров. По време на запис в студиото той казва на Лили, че иска да  изсвири своя нахвърляна идея. В момента, в който я чува, казва, че иска да я изпее. Така се ражда “Поетът”, дал заглавие на целия албум.

С новите аранжименти Лили Иванова поставя нови препятствия и пред себе си, за да чуе публиката познати неща, изпети по-различно. Като например текстовете на Дамян Дамянов в “Покруса” и “И пак тръгни” по музика на Александър Кипров), както и “Щурче” на Найден Андреев. До тях е и жизнената “Влюбеният джаз” на Сашо Събев, аранжирана от Мишо Йосифов.

И за да има за всекиго по нещо, певицата е оставила непокътнати от времето две свои песни, които са с аранжимент на Константин Драгнев от времето на “Балкантон”.
“Лили Иванова много дълбоко изразява чувството и посланието на всяка една песен, не съм виждал друг изпълнител такъв”, признава младият Ангел Дюлгеров. А класикът маестро Александър Йосифов отсича: “Неправилно я наричат примадоната на българската естрада. Тя е примадона на българската музика и е равна с Борис Христов и Райна Кабаиванска. Лили е едно от чудесата на България, да не кажа на света.” Авторите смятат, че албумът “Поетът” ще бъде изненада. С изключение на двете песни от “Балкантон” всичко е записано в студиото на Ангел Дюлгеров в Пловдив. Дискът е мастериран в “Еуфоник Мастерс” в Америка при едни от най-добрите в жанра.

Лили Иванова от края на 60-те години
 СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ
Лили Иванова от края на 60-те години СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

 

 

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене